Felietony

Polskie web 2.0 - nie zawsze się udaje.

Grzegorz Marczak
Polskie web 2.0 - nie zawsze się udaje.
Reklama

Nie tak dawno z dumą prezentowałem listę polskich serwisów utrzymanych w trendzie web 2.0. Po paru tygodniach chciałbym wrócić do listy – tym razem po...

Nie tak dawno z dumą prezentowałem listę polskich serwisów utrzymanych w trendzie web 2.0. Po paru tygodniach chciałbym wrócić do listy – tym razem pod kątem serwisów, którym (moim zdaniem) nie udało się zdobyć dużej popularności.

Reklama

Od razu uprzedzam, iż opinie zawarte w poniższym tekście są subiektywnymi opiniami autora bazującymi na obserwacji tych serwisów, aktywności ich autorów oraz liczbie przybywających wpisów. Jeśli z jakichś powodów moje przemyślenia są błędne (czyli np. autorzy pracują w ciszy nad nową wersją itp.) – proszę o komentarz a na pewno ustosunkuje się do niego.

Lista serwisów, którym moim zdaniem się nie udało:

Linkologia.pl - polski odpowiednik delicji. Linkologia była w Polsce pierwszym serwisem który miał być odpowiednikiem legendarnych delicji – pierwszeństwo jak widać w tym przypadku nie zawsze daje gwarancje sukcesu. Niestety, ale po ilości nowo dodawanych linków, wypowiedziach na blogu, oraz braku aktywności autorów na forum można wywnioskować iż rozwój tego serwisu został zatrzymany.

Przyczyn braku popularności tego typu serwisów mogę dopatrywać się w tym, iż polonizacja (czyli wprowadzenie do polskiego internetu) tego typu pomysłów nie przynosi wartości dodanych użytkownikom. Każda osoba, która posiada konto na delicjach musiała by znaleźć na linkologi (oprócz tego że serwis jest w języku polskim) coś co ją przyciągnie do korzystania z tego serwisu. Moim zdaniem na omawianym serwisie nie było takich funkcjonalności.

Etapia.pl – kolejny polski odpowiednik delicji. Etapia była na rynku druga – trudno jednak powiedzieć, że był, serwis od paru miesięcy jest w wersji testowej. Wyglądem Etapia jest bardziej zbliżona do delicji niż linkologia. W etapi dominuje prostota interfejsu. Jednak autorzy od dłuższego już czas się nie odzywają (chodzi o blog serwisu), nie wiadomo co dzieje się z serwisem. Strona główna pokazuje dziwne tagi ( np. [pl]. [en]) wpisy ze strony głównej pojawiają się i znikają z niewiadomych przyczyn ?

Zarówno linkologia jak i etapia mają cały czas szanse się rozwinąć i stać się popularnymi serwisami w Polsce. Mimo dużej popularności delicji, jest jeszcze dużo osób w Polsce które nie korzystają z tego typu usług.

Wydaje się że wystarczy dobra akcja informacyjna aby zdobyć użytkowników dla swojego serwisu.

10przykazań.com – indeks najciekawszych blogów. Serwisy tego typu na świecie są niezmiernie popularne. W naszym kraju oprócz 10przykazań istnieje również blogfrog.pl – serwis który również indeksuje, oraz agreguje informacje z polskiej blogosfery. W chwili obecnej w serwisie 10 przykazań mamy tylko 74 blogi a ostanie z nich dołączył już grubo ponad miesiąc temu.

Reklama

W przypadku tego serwisu, jego brak popularności można chyba przypisać konkurencyjnemu serwisowi (blogfrog.pl) który obecnie indeksuje i agreguje informacje z już ponad 1,000 polskich blogów. Blogfrog prowadzi również własnego bloga (brak bloga w serwisie 10przykazań jest dla mnie niezrozumiały) na którym widać iż jego autorzy mają ciekawe pomysły na rozwój serwisu.

Aktualizacja : Tomasz z 10pyrzkazań wyjaśnia (w komentarzach do tej informacji) podejście autorów do „popularności” oraz dodawania nowych blogów do serwisu. Doceniam to, że serwis ten stawia na jakość publikacji , jednak wydaje mi się że zmiany są potrzebne (chociaży po to aby rzeczywiście stworzyć społeczność) i jak się okazuje niedługo zmiany będą. Serwis wzbogacony zostanie o możliwość oceniania i recenzowania blogów przez użytkowników.

Reklama

Mam nadzieję że 10przykazań rozwinie skrzydła i będzie stawał się coraz bardziej poczytnym miejsce w polskim Internecie.

Idziemy.net – informacje o zbliżających się imprezach, koncertach itp . Bardzo ciekawie zapowiadający się serwis w stylu zagranicznych stron takich jak upcoming.org. Serwis w tej chwili posiada ok. 270 wpisów i niestety, ale w ostatnich miesiącach ilość wpisów dramatycznie spada (serwis istnieje chyba już ok. pół roku).

Moja subiektywna ocena braku powodzenia tego przedsięwzięcia wiąże się brakiem drugiego kroku, czyli rozbudową serwisu. Użytkownik może zgłosić jakąś imprezę czy też ciekawe wydarzenie, a inny może to skomentować i na tym właściwie kończy się funkcjonalność, jaką daje nam serwis. Brakuje możliwości wymiany uwag i spostrzeżeń po danej imprezie czy wydarzeniu, brakuje miejsca gdzie można by poczytać opinie użytkowników.

Uważam że serwis ten nadal ma szanse być popularnym miejsce jednak autorzy muszą wprowadzić trochę więcej funkcjonalności które spowodują że wokół serwisu zacznie tworzyć się jego społeczność.

Altf4.pl - polski odpowiednik wykopu, oraz filmy.moningo.com - katalog filmów.

Reklama

Altf4.pl miał być alternatywą dla wykopu. Niestety po pół roku działalności widać, że serwis aktualizuje ok. 10 osób i pewnie większość z nich to autorzy. Altf4 moim zdaniem jest to serwis, który zaczynając od nazwy, poprzez wygląd a kończąc na funkcjonalności zbudowany jest na błędnych założeniach i mało profesjonalnym wykonaniu.

Filmy.moningo.com – serwis równie tajemniczy i dziwny jak wspomniane wyżej Altf4. Nazwa również dziwna i nic nie mówiąca. Gdy przyjrzymy się stronie z bliska „wieje pustką” wprawdzie katalog filmów wydaje się zawierać dość dużo pozycji, ale ich opis sprowadza się do kilku podstawowych informacji, brak jest zdjęć, brak opinii użytkowników.

Wydaje się że serwis że serwis nie ma do zaoferowania nic atrakcyjnego użytkownikom – jest wprawdzie opcja polecania czegoś znajomym – ale z racji braku recenzji, opinii i dobrych opisów filmów nie wiem co można polecać.

Podsumowując moją listę – widać że sprawdzone na świecie rozwiązania nie zawsze przyjmują się w Polsce. Dlaczego tak jest ? – odpowiedzi jest pewnie wiele, nie zawsze są to błędy autorów serwisu, czasami po prostu pomysł się nie przyjmie i nic nie można na to poradzić. Osobiście mam nadzieje, że serwisy Linkologia , Etapia , Idziemy i 10 przykazań obudzą się na czas i zaprezentują użytkownikom coś czym zdobędą sobie popularność.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama