8

Google Ad Manager – czyli zarządzanie reklamami (nie tylko od Google)

Każdy kto kiedyś sprzedawał na własną rękę reklamy na swoich stronach internetowych wie, że zajęcie to generuje trochę pracy. Przede wszystkim kontakt, uzgodnienia, negocjacje a na koniec zarządzanie powierzchnią reklamową. W przypadku kilku reklam nie ma problemu, kiedy jednak mamy dwie strony a na każdej do kilkunastu możliwych reklam to sprawa się komplikuje i bez […]

Każdy kto kiedyś sprzedawał na własną rękę reklamy na swoich stronach internetowych wie, że zajęcie to generuje trochę pracy. Przede wszystkim kontakt, uzgodnienia, negocjacje a na koniec zarządzanie powierzchnią reklamową. W przypadku kilku reklam nie ma problemu, kiedy jednak mamy dwie strony a na każdej do kilkunastu możliwych reklam to sprawa się komplikuje i bez wsparcia się nie obędzie.

Do tej pory narzędziem którego używałem do zarządzania reklamami (data uruchomienia reklamy, statystyki, automatyczne wyłączenie, rotacje, obsługa flasha itp) był system openX (dawniej phpAdsNews). Jest to bardzo dobre i przede wszystkim darmowe narzędzie, które bardzo ułatwia wszystkie czynności związane z emisją i zarządzaniem reklamami. Jedynym mankamentem tego rozwiązania jest to, że trzeba je hostować samodzielnie oraz znać się na instalacji skryptów i baz danych (fakt, że jest to open source też dostarcza czasami adrenaliny).

Google od marca tego roku pracowało nad niemal identycznym co openX systemem do zarządzania reklamami. Niedawno system ten czyli Ad Manager został oddany użytkownikom i od teraz każdy może zamienić się w sprzedawcę reklam i samemu zarządzać zarówno reklamami jak i czasem ich emisji oraz cenami. Najważniejszą cechą nowego produktu jest to, że możemy w nim kontrolować nie tylko Adsense ale również reklamy własne (sprzedawane na własną rękę) oraz reklamy pochodzące z sieci reklamowych.





Praca z Ad Managerem zbliżona jest bardzo do obsługi openX. Tworzymy miejsca reklamowe, określamy rozmiary reklam do nich przypisanych, następnie definiujemy zamówienia (lepszym tłumaczeniem był by chyba kontrakt lub umowa) od naszych klientów, dodajemy ich reklamę (flash, grafika, rotacja, html), określamy koszty i ich rodzaj i rozpoczynamy emisję. Oczywiście trzeba dodać do naszej strony odpowiednie kody – ale to nie jest bardzo skomplikowana czynność.

Po zdefiniowaniu wszystkiego może zarządzać naszymi kontraktami, obserwować ich skuteczność (mamy pełne statystyki), decydować o przedłużaniu zamówień itp. Google bardzo mądrze wykorzystuje też fakt, że produkt ten zintegrowany jest z AdSense, dzięki temu możemy importować kanały z adsense, w przypadku braku reklam w danej jednostce reklamowej publikować reklamy google itp.



Przyznam, że produkt ten bardzo mi się podoba (prawdopodobnie dlatego, że nie muszę już sam aktualizować i hostować phpadsnews) i chyba będzie spełniał moje oczekiwania. Na pewno jest on pomocny osobom prowadzącym sprzedaż reklamy na własną rękę a szczególnie tym którzy mają szybko zmieniających się reklamodawców.

Początkowo Ad Manager może wydawać się trochę skomplikowany, ale mamy dość dobrze zrobiony samouczek, wszystko jest spolszczone (to miła niespodzianka) więc po kilku godzinach każdy nawet najmniej zaawansowany użytkownik powinien spokojnie poradzić sobie z obsługą.

Z pewnością sam produkt ma dużo więcej możliwości niż te o których wspomniałem w powyższym tekście, opisałem tylko to co zauważyłem podczas moich krótkich testów – także zachęcam do pobawienia się nowym produktem od Google