Płatności i bankowość

BLIK w drugie urodziny chwali się wynikami

Grzegorz Ułan
BLIK w drugie urodziny chwali się wynikami
24

BLIK to jedno z tych rozwiązań w płatnościach mobilnych, któremu niewiele można zarzucić, świetny pomysł i wykonanie, a co najważniejsze użyteczność w codziennym regulowaniu płatności.

BLIK skończył wczoraj dwa lata i dziś pochwalił się wynikiem 3,5 mln użytkowników, którzy dokonali już 10 milionów transakcji przy wykorzystaniu BLIKA. To sporo, zważywszy na to, że w Polsce mamy aktualnie 7 mln użytkowników bankowości mobilnej.

A wszystko zaczęło się 9 lutego 2015 roku na konferencji w siedzibie Krajowej Izby Rozliczeń, na której miałem przyjemność być. To było spore wydarzenie, zwłaszcza, że całe rozwiązanie powstało w oparciu o porozumienie 6 banków, które na co dzień konkurują przecież ze sobą - Alior, Millennium, BZWBK, mBank, ING oraz PKO BP i na bazie pierwszej rewolucji w tym temacie, czyli IKO. Od tej chwili znacznie poszerzyło się grono użytkowników, którzy mogli korzystać z tego wygodnego rozwiązania do płatności mobilnych. Do tego grona w międzyczasie dołączyli klienci Getin Noble Bank, Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe.

Dziś możemy płacić BLIKIEM w internecie, między innymi na Allegro czy za pośrednictwem PayU, wypłacać pieniądze z bankomatów, dokonywać przelewów na numer telefonu, kupować bilety w środkach komunikacji miejskiej czy w końcu płacić nim w sklepach stacjonarnych, choć tu słyszę często, że mało jest jeszcze takich sklepów dostępnych.

Niemniej to już i tak spory wachlarz możliwości i miejsc, gdzie możemy płacić BLIKIEM.

Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK:

W ciągu pierwszych dwóch lat istnienia udało nam się nie tylko wprowadzić BLIKA na innowacyjny rynek bezgotówkowych płatności, ale także zająć na nim znaczącą pozycję. Przekonaliśmy rynek, że wielokanałowość jest kluczowa. BLIK jest szybki, wygodny i bezpieczny. Cieszy nas to, że zyskaliśmy zaufanie wielu partnerów - zarówno po stronie instytucji finansowych, agentów rozliczeniowych, jak i sklepów. Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek drogi, dlatego cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności systemu, poszerzamy jego sieć akceptacji oraz dołączamy kolejne banki. Wierzymy, że BLIK w aplikacjach bankowości mobilnej to najlepsze rozwiązanie płatnicze dla użytkowników.

Niektóre banki wręcz same udoskonalają te rozwiązanie, na przykład Bank Millenium, który wdrożył w swojej aplikacji BLIK One Click, czy nawet w pewien sposób promują korzystanie z BLIKA, jak mBank, który nie pobiera opłat za wypłaty z bankomatów BLIKIEM.

Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności:

Naszą strategią jest, by dla każdego mobilnego klienta banku BLIK stał się metodą płatności pierwszego wyboru w e-commerce. Płatności online ewoluują nieustannie, wymagając coraz większej wygody dla użytkownika, stają się coraz bardziej mobilne. BLIK jest szybki, wygodny, bezpieczny i co ważne z punktu widzenia sklepu internetowego - gwarantuje wysoką konwersję. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z takim gigantem jak Allegro, bo jest to zwieńczenie ważnego etapu budowy sieci akceptacji w polskim e-commerce. Metoda „jednego kliknięcia” przy silnej autoryzacji kodem PIN daje z kolei szerokie możliwości obsługi płatności w e-commerce. Budujemy nowy, duży segment płatności mobilny BLIK w e-commerce.

Warto przy tym zaznaczyć, że dziś płatności w internecie stanowią 40 procent spośród wszystkich transakcji dokonanych za pośrednictwem BLIKA. Nic dziwnego, gdyż to o wiele wygodniejsze rozwiązanie niż dokonywanie przelewów, logowanie się do bankowości elektronicznej i czekanie na kody SMS.

Co do wypłat z bankomatów, to też bezpieczniejsze rozwiązanie od tradycyjnego wypłacania kartą, nie narażamy się przy tym na skimming. O wygodzie płatności P2P, kolejnej funkcjonalności BLIKA już nie wspominając, to sposób na błyskawiczny przelew na numer telefonu, a wdrożyły ją już banki: Bank Millennium, ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK, mBank oraz PKO Bank Polski.

Bez wątpienia to też pierwsza kampania reklamowa uruchomiona z początkiem grudnia zeszłego roku, miała duży wpływ na dzisiejszy wynik popularności.

Przez cały grudzień od jej uruchomienia użytkownicy wykonali ponad 1,8 miliona transakcji, co przy zestawieniu z ogólną liczbą transakcji pokazuje, że to była dobra decyzja.

Co na przyszłość? Wyczekiwane przez wszystkich wprowadzenie płatności zbliżeniowych w technologii NFC, czyli możliwość płatności BLIKIEM bez konieczności wpisywania kodu w terminalu oraz wdrożenie płatności BLIKIEM w 4,6 tys. placówkach Poczty Polskiej.

Tak więc na koniec, pozostaje nam już tylko pogratulować wyników na drugie urodziny i życzyć dalszego rozpowszechniania się tej metody płatności wśród polskich użytkowników bankowości mobilnej.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu