Sztuczna Inteligencja

Asystenci głosowi? Błagam... To prymitywy w porównaniu z tym, co nadchodzi!

Marcin Hołowacz
Asystenci głosowi? Błagam... To prymitywy w porównaniu z tym, co nadchodzi!
9

Asystenci głosowi są inteligentni, prawda? Tyle się o nich mówi, ale prawda jest taka, że ich prawdziwa wartość da o sobie znać dopiero w nadchodzącej przyszłości.

Inteligentni osobiści asystenci? Idziemy o krok dalej (bardzo zdecydowany krok)

Zabawne… jakiś czas temu napisałem tekst pod tytułem: Siri, Alexa, Cortana i reszta – bądźcie w końcu bardziej ludzkie! Natomiast dzisiaj otrzymałem informację prasową, w której znajduje się następująca wypowiedź:

Urządzenia w pełni wykorzystujące możliwości przetwarzania kognitywnego mogą pójść o krok dalej niż znani nam dzisiaj inteligentni osobiści asystenci, tacy jak Siri czy Cortana. Rozwiązania te dogłębnie przeanalizują kontekst postawionego problemu, samodzielnie wyciągną wnioski i pomogą nam zaplanować pewne działania, a nie jedynie odpowiedzą na nasze bieżące pytania – mówi Michał Kudelski, Senior Business Solution Manager w SAS Polska.

Systemy kognitywne mają sprawić, że nasze interakcje z maszynami zaczną przypominać… rozmowę. Właśnie taka informacja została zawarta w tekście, który trafił w moje ręce, tzn. jest tam mowa o tym, iż w końcu „porozmawiamy z maszynami”. Należy przez to rozumieć coraz bardziej naturalne interakcje.

Jak przewiduje IDC, do 2025 roku wytworzymy ponad 163 zetabajtów danych, co oznacza 10-krotny wzrost w stosunku do 2016 roku – 16,1 zetabajtów. Specjaliści podkreślają, że człowiek nie jest w stanie przetworzyć tak wielu informacji. Niezbędne jest wsparcie maszyn i systemów analitycznych, które będą potrafiły samodzielnie rozumować, obserwować i planować. Systemy kognitywne stwarzają szansę na autentyczną interakcję człowieka z maszyną.

Fakt, że maszyny nie korzystają sprawnie z informacji nt. świata i że nie rozumieją kontekstu związanego z określonymi zadaniami, w naszym odczuciu może być uciążliwy. Jednak jest szansa na to, że będzie im to wychodziło coraz lepiej, a wszystko dzięki odpowiednim systemom kognitywnym. Maszyna powinna rozumieć czego od niej chcemy i powinna dokonywać analizy na podstawie której wyjmie odpowiednie wnioski. Podobno wcale nie jest to tak niewyobrażalne i odległe, jak mogłoby się nam to wydawać.

IDC wymienia systemy kognitywne jako jedną z sześciu technologii przyspieszających rozwój innowacji. Przyczynią się one do przekształceń cyfrowych, otwierając nowe źródła przychodów i zmieniając sposób pracy. Według prognoz IDC, globalne wydatki na systemy kognitywne wzrosną i w 2019 roku będą wynosiły ponad 31 miliardów dolarów.

Naprawdę dobry osobisty asystent

W praktyce, na przykładzie osobistego asystenta, przetwarzanie kognitywne powinno działać mniej więcej tak, że jeśli planujemy podróż w jakieś miejsce, to nie musimy dosłownie o wszystko prosić wspomnianego asystenta… powinien samodzielnie zaproponować informacje dotyczące pogody, rzucić w naszym kierunku paroma faktami o miejscu, do którego się wybieramy i jeszcze zapytać czy pamiętaliśmy o zatankowaniu samochodu. Jeżeli nasza interakcja przebiega tylko i wyłącznie na zasadzie: „ja zadaję pytania i ja o wszystkim pamiętam, a ty tylko dajesz odpowiedzi”, wtedy nie jest to aż tak dobry asystent…

Systemy kognitywne w biznesie

Oczywiście tego typu usprawnienia nadają się również do świata biznesu. Urządzenia kognitywne pomogą w segmentacji klientów, po to żeby stworzyć ukierunkowane komunikaty, które do nich trafią. Systemy kognitywne mogą wspomagać np. handel, ponieważ wyręczą nas z nieludzkiego zadania, jakim jest analiza bardzo dużych ilości informacji nt. sprzedaży. Pozwoli to np. na skuteczne dobranie cen oraz stworzenie propozycji produktów komplementarnych.

Systemy kognitywne

Sztuczna inteligencja od zawsze miała sprawić, że komputery staną się bardziej użyteczne dla ludzi. Systemy kognitywne mają być kolejnym etapem tego założenia, rozwojem tej dziedziny. Zrozumienie komend głosowych, tekstowych, odpowiadanie na pytania, udzielanie rekomendacji działań – właśnie to jest wygodne i użyteczne dla człowieka.

Specjaliści SAS przewidują, że w niedalekiej przyszłości przetwarzanie kognitywne wpłynie na sposób naszej codziennej pracy. Dzięki niemu przyspieszymy poszczególne procesy, gdyż maszyny będą w stanie samodzielnie wyciągać wnioski ze zgromadzonych danych i oferować, niewidoczne na pierwszy rzut oka, dodatkowe możliwości.

Źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu