18

Afisz.pl – czyżby się nie udało ?

Aukcje odwrotne to tema stary – jednak tak naprawdę w Polsce nigdy nie było serwisu oferującego aukcje odwrotne (mimo tego co pisali zgryźliwi krytycy z aukcje.org ). Czym są aukcje odwrotne – to tak naprawdę aukcje w których to kupujący umieszcza ogłoszenie o chęci kupna danego przedmiotu lub usługi a sprzedający licytują się który z […]

Aukcje odwrotne to tema stary – jednak tak naprawdę w Polsce nigdy nie było serwisu oferującego aukcje odwrotne (mimo tego co pisali zgryźliwi krytycy z aukcje.org ). Czym są aukcje odwrotne – to tak naprawdę aukcje w których to kupujący umieszcza ogłoszenie o chęci kupna danego przedmiotu lub usługi a sprzedający licytują się który z nich da najniższą ofertę.

W teorii pomysł na serwis świetny – nisza na rynku, brak konkurencji, inspirujące doświadczenie – a jednak patrząc na ilość ofert a co najgorsze ilość licytujących sprzedawców coś jednak nie wyszło. Poniżej przedstawię moją osobistą opinię i diagnozę tego co się nie udało w serwisie afisz.pl.

Strona techniczna – moim zdaniem technicznie serwis jak najbardziej jest poprawny – wprawdzie było parę niedociągnięć i braków ale widać iż autorzy szybko reagowali na sugestie użytkowników.

Reklama – tutaj doszukiwał bym się pierwszy drobnych błędów. Dobre wyznaczenie grupy docelowej jest połową sukcesu każdego przedsięwzięcia w Internecie. W przypadku http://www.afisz.pl/ grupą docelową są kupujący i sprzedający. No i wydaje mi się że o tej drugiej grupie planując reklamę trochę zapomniano. O ile dla sprzedających benefity z korzystania z serwisu były wszędzie rozgłaszane (czyli że teraz sprzedający będą walczyć o klienta, że to kupujący jest w centrum zainteresowania i on będzie wybierał najlepszą ofertę), to o sprzedających w reklamach afisza.pl nic nie znalazłem. Tak naprawdę to sprzedający powinni być równie ważna grupą dla serwisu jak i kupujący – to ich oferty powodować powinny iż nowi użytkownicy chętnie by się rejestrowali i składali zamówienia.

Strona praktyczna – tutaj twórcy powinni zmierzyć się z mentalnością ludzką. Aukcje internetowe na dobre zagościły w polskich słownikach. A sposób ich użytkowania stał się jasny i zrozumiały dla każdego.

Aukcje odwrotne są czymś co nie występuje w realnym świecie – przekonanie ludzi do tej formy „handlu” wymaga sporo czasu i bardzo jasne przedstawienia zasad. Ważnym aspektem jest pokazanie sprzedającym iż tego rodzaju działalność pozwala im być konkurencyjnym wobec innych – konkurencyjność ta powinna spowodować iż ich produkty będą częściej i szybciej kupowane.

Przełamanie monopolu aukcji tradycyjnych może być bardzo trudne szczególnie w przypadku tak silnej konkurencji na rynku. Patrząc z punktu widziani użytkownika na razie serwis http://www.afisz.pl/ nie oferuje perspektywy tanich zakupów. Przeglądając ostatnie oferty nie znalazłem żadnych ofert sprzedaży lub choćby próby rywalizowania między sprzedającymi.

Czy afisz.pl wyjdzie z dołka ? – wydaje mi się że szansa na to istnieje cały czas. Wprawdzie start serwisu i jego obecna forma budują raczej mało optymistyczną wizje na przyszłość ale…nisza, brak konkurencji, ciekawy pomysł – to wszystko musi być wykorzystane w stu procentach. Reklama a właściwie strategia reklamowa moim zdaniem powinna być przedefiniowana tak aby obejmować całą grupę docelową użytkowników czyli kupujących i sprzedających.

W mojej ocenie serwis dostaje 3 punkty na 5 możliwych – nie oceniam jego popularności a jedynie pomysł, intencje autorów i sposób realizacji.