Android

Historia się powtarza: Android vs iOS to nowe "Windows vs OS X"

Jakub Szczęsny
Historia się powtarza: Android vs iOS to nowe "Windows vs OS X"
234

To niesłychane zobaczyć, jak na nowym rynku powtarza się historia. Do niedawna, emocje w kręgu pecetów budziła walka Windows z Linuksem oraz OS X, a teraz... Android stanął na miejscu okienek. Do niego na świecie nawet nie zbliża się nawet iOS, a Windows i reszta stawki podgryzają glebę. Dużo w tym zrobiła stabilizacja rynku, który sam w sobie jest już bardzo dojrzały i we wszystkich rozwiniętych krajach notuje spadki, oprócz Japonii, która jest nieco specyficzna pod tym względem.

Sam rynek smartfonowy mimo wszystko urósł o 4,3 procent w stosunku do poprzedniego roku, ale to żadne pocieszenie dla Apple, którego udziały się nieco skurczyły. Apple mierzy się jak na razie ze spadkiem sprzedaży najważniejszych produktów w portfolio, ale to nic nadzwyczajnego. Spadki sprzedaży czekają wszystkich, którzy zainwestowali w rynek smartfonowy i sprawę ratują, przynajmniej na razie rynki wschodzące. To zaś żadna dobra nowina dla Cupertino, którego sprzęty należą raczej do grona tych droższych. Obecna sytuacja to kontynuacja szansy dla Androida, którego przekrój cenowy urządzeń jest naprawdę spory.

Możemy dostać absolutnego high-enda w cenie iPhone'a, ale także bardzo podstawową konfigurację "za grosze". Te ostatnie urządzenia są bardzo rozchwytywane na rynkach wschodzących, gdzie ludzie chcą korzystać z nowych technologii, ale nie zamierzają przy okazji sprzedawać nerek. Tymczasem Apple bazuje cały czas na lojalnych klientach. Nie pomaga mu również długi cykl życia sprzętów - iPhone'y są długo wspierane, a ponadto są mało awaryjne. Wiem to na przykładzie m. in siostry, u której iPhone 4 dalej wygląda i działa naprawdę przyzwoicie.

Android natomiast wyrasta na lidera absolutnego i to się raczej nigdy nie zmieni. Walka iOS z Androidem przypomina walkę Dawida z Goliatem, a im dalej w zestawieniach, tym gorzej. Wygląda na to, że iOS i Android są tak mocno okopane na rynku, że nikt i nic nie jest w stanie im zagrozić. Tymczasem, warto dodać, iż iOS stracił 7,6 procent udziałów w rynku, co nie jest dobrą wiadomością. Podobnie, w porównaniu do najważniejszego konkurenta Apple, Samsunga - mamy wynik 22,3 procent udziału w sprzedaży dla Koreańczyków, przy czym Cupertino wygenerowało "biedne" 12,9. Warto jednak pamiętać, że Apple sporo zarabia na marżach, posiada w dostępnym portfolio znacznie mniej urządzeń i równolegle rozwija je wraz z własną platformą.

iOS i Android na rynku urządzeń mobilnych generują zawrotne 99,1 procent udziałów. 0,9 to absolutne drobnica, z włączeniem do tego mobilnego Windows, który poniósł konkretną porażkę na tym polu. Nowe urządzenia Lumia od Microsoftu nie zdołały odwrócić spadkowego trendu i powoli zakopują plan Redmond na podbicie smartfonów. Czy coś może się na tym rynku zmienić? Zdecydowanie nie.

Grafika: 1, 2

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu