play logo
21

Ktoś sprzedaje w sieci doładowania na kartę w Play – płacą za nie nieświadomi klienci abonamentowi

Niezbyt udany ostatni tydzień mieli klienci na abonament, którzy odkryli na swoich fakturach doładowania nieznanych numerów w ofercie na kartę w Play. Sprawę opisano w serwisie Zaufana Trzecia Strona w piątek, ale problem zaczął się już 11 czerwca, co gorsza trwa do dziś i nikt nie wie jak to możliwe.

Najczęściej są to doładowania na maksymalną kwotę przewidzianą w regulaminie w ofercie na kartę w Play, czyli 150 zł, to jest element wspólny wszystkich zgłoszeń w wątku na forum Play, który liczy już sobie 24 strony.

Na stronie ZTS zacytowano wypowiedź klienta Play, któremu uznano reklamację (po odwołaniu):

Mam abonament. Na mojej fakturze znajduję się obciążenia za doładowanie karty Play na łączną sumę 150 PLN, których nie robiłem. MÓJ TELEFON NIGDY NIE DOŁADOWYWAŁ ŻADNEJ KARTY PRE-PAID. Rzekome doładowania miały miejsce 23 maja o godz. 13:06 oraz 13:08. Byłem wtedy W DOMU, telefon leżał NA STOLE. Drzwi do mieszkania były ZAMKNIĘTE. Telefon zablokowany jest ODCISKIEM PALCA, oraz KODEM. Proszę mi nie wmawiać na infolinii, że doładowałem nieznanej osobie kartę i tego nie pamiętam.

Udostępnił też zrzut z faktury, na której widnieją te nieznane mu pozycje.

faktura abonament play

Oczywiście zgłoszeń jest o wiele więcej, więc problem jest bardzo poważny i zakrojony na szeroką skalę. Co gorsza, tak naprawdę nie wiadomo z czego wynika. ZTS sprawdził, jak w ogóle wygląda proces doładowywania w serwisie Play24, okazało się, że do finalizacji takiej transakcji wymagane jest podanie kodu weryfikacyjnego, który przychodzi na numer osoby doładowującej.

doładowanie telefonu na kartę z abonamentu play

weryfikacja uprawnień play

Tylko tyle, że na dziś trudno potwierdzić, czy zabezpieczenie to pojawiło się po tych zgłoszeniach. Jeśli nie, w grę wchodziłby phising i złamanie zabezpieczeń w telefonach tych klientów.

Co wynika ze śledztwa samych poszkodowanych? Są to doładowania sprzedawane na Allegro bądź OLX. Jednemu z klientów udało się dodzwonić na jeden z tych numerów, które znalazł na fakturze. Znalazłem tę wypowiedź we wczorajszym wątku na wspomnianym forum.

Hej, w dniu dzisiejszym również zobaczyłam na fakturze, że mam dopisane 100+50 PLN doładowania. Numery również zdobyłam od OK. 5** *** *** 5** *** *** Na pierwszy numer udało mi się dodzwonić – zakup na allegro – poprosiłam o nick sprzedającego – koleś się rozłączył. Dostał sms z przypomnieniem, że każdy numer musi być zarejestrowany więc z łatwością go znajdziemy. Generalnie odebrała telefon starsza osoba.. a następnie przekazała telefon wnuczkowi/synowi, który skorzystał z doładowania – od razu wiedziała o co chodzi.

Dziś rzecznik Play, Marcin Gruszka, odpowiedział na Twitterze, że sam nie może weryfikować tego typu zgłoszeń i trzeba poczekać na wyjaśnienie.

Osobiście wydaje mi się, że zważywszy na skalę tego procederu i liczbę poszkodowanych, zasadne by było zablokować taką możliwość doładowywania na numer telefonu, przynajmniej do czasu wyjaśnienia problemu. Tymczasem rzecznik prasowy zapewnia na Twitterze, że pojawi się oficjalne stanowisko w Play w tej sprawie, po zbadaniu tematu. Oczywiście zaktualizujemy wpis, o te oświadczenie, jak tylko się pojawi.

Aktualizacja 15:00

Na blogu Play, pojawiło się właśnie oświadczenie Play w tej sprawie:

W zeszłym tygodniu otrzymaliśmy kilka zgłoszeń o wykonaniu nieautoryzowanych doładowań z numerów abonamentowych. Od tego czasu robimy wszystko, żeby wyjaśnić tą sytuację. Na chwilę obecną znane nam jest tylko około 10 takich przypadków. Ze względu na niską skalę zjawiska nie zdecydowaliśmy o wyłączeniu tego kanału doładowań.

Zgłaszajcie takie przypadki do nas, będziemy każdy rozpatrywać.

Po raz kolejny proszę – twórzcie skomplikowane, bezpieczne hasła do Play24, miejcie inne niż do maila czy konta na Facebooku. Nie wpisujcie go na podejrzanych stronach czy w mailach, nawet do PLAY – mamy inne metody weryfikacji.