Zacznę od Megapanelu, który jest standardem w naszym kraju. Standardem określającym ile dany portal zarobi na reklamie. Jest to tabelka przygotowana ...
Zacznę od Megapanelu, który jest standardem w naszym kraju. Standardem określającym ile dany portal zarobi na reklamie. Jest to tabelka przygotowana przez Gemius i PBI pokazująca kto (z podziałem na kategorie) ma największy ruch liczony poprzez realnych użytkowników i największą liczbę odsłon. Niestety już dość dawno rynek czy też branża internetowa pokazywana w tych zestawieniach wpadła na dość patologiczny pomysł grupowania się po to, aby podBić w tabelce swoją pozycję.
Jak to się odbywało i po co to było? Otóż wyobraźmy sobie sytuację, że portal X chce być wyżej niż portal Y w tabelce megapanelowej. Nie ma szans osiągnąć tego poprzez własne wzrosty, bo te dla portali już dawno się skończyły. Ktoś wpada więc na pomysł - znajdźmy duży serwis (Chomikuj, SFD.pl czy kiedyś Goldenline) wynajmijmy od nich domenę i będą ich zliczać jako nas!
Do tej porty bowiem grupa w megapanelu była definiowana przez właściciela domeny w whois. Czyli wracając do realnych przykładów, kiedy zajrzymy kto jest właścicielem domeny Chomikuj.pl czy SFD.pl to zobaczymy tam nazwy znanych i lubianych portali. Oczywiście oni tylko wynajmują domeny pod potrzeby zestawienia Megapanel. To bowiem wystarczyło aby ruch z Chomikuj był uwzględniany w grupie Interia, a ruch z SFD.pl w grupie serwisów Gazety. Taka współpraca dawała również ładny efekt przy kategoriach tematycznych, gdzie na przykład dorzucając do swoich wyników kilka milionów RU nagle ktoś stawał się liderem mimo, iż liderem tak naprawdę nie był.
I taka sytuacja utrzymywała się przez długie lata. Wszyscy wiedzieli, że to ściema zarówno twórcy megapanelu, jak również portale, poprzez domy mediowe kończąc na klientach. Nie przeszkadzało to jednak kontynuować wyścig po kolejne odsłony i użytkowników.
Gemius z PBI postanowili jednak zakończyć tę farsę. Zakładam, że nie było łatwo w momencie kiedy udziałowcami PBI są największe firmy internetowe w Polsce na czele z tym, których taka zmiana w grupach dotknie najbardziej boleśnie. Widać jednak przeważyła ta grupa, która z triku z dzierżawą domen chciała zerwać (bo nigdy tego nie robili, bo przestali, bo nie chcą już na to wydawać pieniędzy itp).
Udało się więc przeforsować Gemius/PBI nowe zasady grupowania. Własność domeny już nie będzie miała znaczenia, trzeba będzie udowodnić że właścicie posiada wobec spółek powiązania efektywnej kotroli. To trochę finansowy slang, ale naprawdę chodzi o to, czy to faktycznie jest grupa, w której raportujący ma wpływ na zarząd, radę nadzorczą, działania finansowe podmiotu itp. Te wszystkie dane będą sprawdzane, a każdy kto zgłosi grupę będzie musiał przedłożyć dokumenty udowadniające powiązania firm.
Przyjrzyjcie się dokładnie, bo może się okazać że to zestawienie będzie wyglądać niedługo kompletnie inaczej (wykres z media2.pl)
Skończyła się więc era grupowania po whois (właściwie skończy się wraz z kwietniowymi wynikami) i dzierżawy domen. Na inne sztuczki nowy system też jest przygotowany, a nikt nie będzie robił zmian w zarządzeni dla budowania fikcyjny grup pod megapanel.
Kto na tym straci? Wydaje się największym poszkodowanym będzie Interia, która jeśli nie zdecyduje się na kupienie części Chomikuj.pl (a nie sądzę żeby było ich stać) to będzie w kwietniowym megapanelu szczuplejsza o ?5-6 milionów realnych (za prosty wniosek wyciągnąłem nie biorąc pod uwagę wspólnych RU) sporą liczbę użytkowników. Spadek w rankingu będzie więc brutalny i to nie tylko w zestawieniu ogólny ale też w jednym z tematycznych. Inni, którzy odczują zmiany, to wspomniana Gazeta i SFD.pl (o ile oczywiście czegoś nie wymyślą). Sporo roszad może być też wśród mniejszych serwisów z dołu megapanelu - tam też powstawały cudowne grupy.
Osobiście uważam, że zmiany są bardzo dobre i poszedł bym jeszcze o krok dalej pokazując w tabelach co na dziś jest w tych tak zwanych grupach i jak to się zmienia. Jeśli chcemy mówić o przejrzystej informacji to nie powinno się ukrywać co siedzi pod wspaniałymi wynikami niektórych portali i jak budują oni swoje pozycje w zestawieniach tematycznych.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu