orange logo
7

Wyniki Orange za 2017 rok. Play nadal liderem w Polsce, chyba że w IV kwartale stracili 0,5 mln klientów

Od III kwartału 2017 roku toczy się ciekawa walka pomiędzy dwoma największymi telekomami w Polsce - Orange i Play. Orange do ogłoszenia wyników z III kwartał był liderem w Polsce pod względem liczby klientów, jednak Play ich wyprzedził o ponad 0,5 mln. Patrząc na wyniki za IV kwartał 2017 roku widać, że Orange nie odrobił tej straty, zwiększając bazę jedynie o 66 tysięcy numerów.

Dla przypomnienia w III kwartale Play miał 14 889 tysięcy kart SIM, składało się na tę liczbę 9 203 tysiące w postpaid i 5 685 tysięcy w prepaid. Orange natomiast w III kwartale miał 14 358 tysięcy wszystkich numerów, 9 662 w abonamencie, a 4 696 w ofercie na kartę. Widać więc, że Play wygrywa tu „kartowcami”, Orange natomiast dobrze się trzyma w bardziej pewnym i dochodowym segmencie, czyli w ofertach na abonament.

Jak to wygląda w Orange po IV kwartale 2017 roku? Zerknijmy najpierw na przychody. Podobnie jak w zeszłym kwartale Orange notuje ich spadek patrząc na dane rok do roku. III kwartał zamknęli obniżeniem przychodów o 1,3%, z 2,851 mld zł do 2,814 mld zł, a w ostatnim kwartale o 2,4% z 2,981 mld zł do 2,910 mld zł.

Natomiast w ujęciu rocznym nie wygląda to najgorzej, zwłaszcza biorąc pod uwagę, co się działo w roku ubiegłym, mam tu na myśli obowiązkową rejestrację kart SIM, no i wejście w życie nowych zasad w roamingu, co przyniosło znaczący spadek zysków naszych telekomów. Porównując 2016 do 2017 roku, w przypadku Orange mówimy o obniżeniu przychodów o 1,4% z 11,538 mld zł do 11,381 mld zł.

Orange doskonale rekompensuje sobie te straty rozwijając usługi konwergentne, czyli w szczególności Orange Love. W III kwartale odnotowali w tym segmencie wzrost liczby klientów o 61,9%, a w IV o 56,4% rok do roku.

Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu Orange:

Nasza strategia konwergencji się sprawdza. Przygotowaliśmy właściwy produkt i nadaliśmy mu najwyższy priorytet komercyjny, a jednocześnie stale podnosimy jakość sieci. W strukturze przyłączeń brutto na rynku konsumenckim, około 70% klientów stacjonarnego Internetu oraz blisko 50% klientów mobilnych usług głosowych wybiera pakiety Orange Love. Na koniec 2017 roku, dokładnie połowa naszych klientów usług szerokopasmowych korzystała także z naszych usług mobilnych. Uważamy, że w konwergencji nadal tkwi duży potencjał, który będziemy starali się wykorzystać w 2018 roku.

Co do liczby kart SIM, w ofercie abonamentowej Orange na koniec 2017 roku posiadał 9 726 tysięcy numerów i 4 698 numerów w ofertach na kartę, co łącznie daje 14 424 tysiące kart SIM. Widać, że tu również, jak w poprzednim kwartale rośnie im liczba klientów abonamentowych, a klientów prepaid jest praktycznie tyle samo. Patrząc jednak rok do roku nadal są to znaczne spadki, spowodowane przez obowiązkową rejestrację kart SIM, w ogólnej liczbie numerów było to 8,7% na minusie, w ofercie na kartę 28,1% na minusie, na plusie natomiast abonament – 5.0%.

Całość strat w ofertach na kartę widać na całościowym porównaniu 2016 i 2017 roku. Patrząc na pierwszy kwartał 2016 roku, kiedy mieli jeszcze 7 689 tysięcy numerów prepaid, na koniec 2017 roku było to już tylko 4 698 tysięcy, czyli prawie 3 miliony numerów na minusie.

Teraz czekamy na pozostałych operatorów, którzy w najbliższym czasie również podzielą się swoimi wynikami, a w szczególności na nowego lidera, czyli Play, jeśli w IV kwartale nie stracili 0,5 mln klientów, to nadal będą na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o liczbę numerów.