18

Wszystko wskazuje na to, że standard RCS najszybciej poznamy od strony marketerów mobilnych…

RCS to standard, o którym się mówi już od dłuższego czasu, że ma zastąpić w naszych smartfonach SMS-y i MMS-y. Niewiele się jednak dzieje w tym temacie, prócz zaimplementowania go przez Google do swojej aplikacji Wiadomości. Ale, abyśmy mogli zacząć korzystać z nich w pełni, potrzebne są działania również ze strony operatorów.

Tematem RCS u naszych operatorów zajęliśmy się rok temu, kiedy to swoją premierę miała nowa wersja Wiadomości od Google. Zapytaliśmy wtedy naszą „wielką czwórkę” czy zamierzają wdrożyć ten standard dla swoich klientów. Wtedy z dość długiej rozmowie z rzecznikiem Play dowiedziałem się, że ten operator już rok wcześniej prowadził rozmowy z Google na temat wdrożenia RCS, ale rozmowy przerwano, a Google do tamtej pory nie wróciło do tematu.

T-Mobile z kolei, że przyglądają się temu rozwiązaniu i będą reagować na działania konkurencji. Orange natomiast udzielił nam takiej odpowiedzi:

Orange Polska prowadzi obecnie analizy, które mają ocenić zasadność wdrożenia systemu RCS (Rich Communication Suite). Szczególną uwagę zwracamy przy tym na konieczność wdrożenia standardu przez więcej niż jednego operatora na rynku, by klienci mogli w pełni korzystać z możliwości tej technologii.

Podobnie wypowiadał się wtedy Plus:

Testowaliśmy i testujemy rozwiązania stworzone w oparciu o Rich Communication Suite. Dalsze kroki jeśli chodzi o RCS uzależniamy od kierunku w jakim rozwinie się sam standard oraz zapotrzebowania rynku.

Do dziś więc mamy ciszę w temacie RCS od naszych operatorów, ale za to dostaliśmy dziś informację od serwisu SerwerSMS.pl, że otrzymał od Google dostęp do Early Access Program i wspólnie testują RCS (Rich Communication Services) oraz, że są już bliscy wdrożenia tej technologii dla swoich klientów.

Daniel Zawiliński, Managing Director Platformy SerwerSMS.pl:

Wspólne działanie z Google w zakresie wdrażania technologii Rich Communication Services, daje nam, jako pierwszej polskiej marce, niewątpliwą satysfakcję w tworzeniu historii SMS-a. Jesteśmy przekonani, że rewolucja, u progu której stoimy, na zawsze zmieni funkcjonowanie telefonów komórkowych. To innowacyjne rozwiązanie wiele zmieni w komunikacji na linii firma-klient, otwierając przed każdym sektorem biznesu wiele nowych możliwości. Pewnie większość osób w tym momencie zadaje sobie fundamentalne pytanie – kiedy nastąpi wdrożenie? Z posiadanych informacji wynika, że realnym terminem jest końcówka tego roku natomiast na chwilę obecną wszystko jest w fazie zaawansowanego tworzenia i testowania.

Znając możliwości standardu RCS, który praktycznie zamienia nam dotychczasową aplikację do wysyłania i odbierania SMS-ów/MMS-ów w komunikator, można spodziewać się więc mocno wzbogaconych przekazów reklamowych. Wymienia się tu przede wszystkim lokale gastronomiczne, które w ten sposób nie tylko będą mogły wysyłać zaproszenia do odwiedzenia ich, ale i dołączą lokalizację najbliższego lokalu. Bez problemu również klient będzie mógł zamówić tą drogą jedzenie i odebrać osobiście jak już dojdzie do lokalu.

Podobnie sprawdzi się też w przypadku dealerów samochodowych, galerii sztuki czy firm organizujących koncerty. Edyta Godziek, PR & Marketing Manager Platformy SerwerSMS.pl:

RCS przed każdym nadawcą otwiera tak wiele możliwości, że teraz pomysłodawców kampanii mobilnych ograniczać będzie jedynie wyobraźnia. Nowe funkcjonalności na pewno zwiększą skuteczność organizowanych akcji, dlatego bardzo się cieszymy, że długo wyczekiwany moment testowania ich na naszym rynku w końcu nastał. Wierzymy, że będzie to rok przełomowy. To doskonały czas, żeby SMS, obchodzący niedawno swoje 25 lecie, zyskał nowy wymiar. Miliony osób i firm, które na co dzień wykorzystują SMS-y, prywatnie czy zawodowo, zyskają nową jakość komunikacji.

Mam nadzieję, że wraz z aktywnością firm rozsyłających SMS-y, nasi operatorzy również się uaktywnią w temacie RCS, wszak takie firmy, to jedni z najlepszych klientów telekomów.