Biznes

Wirtualna Polska zmierza na giełdę - chce pozyskać 100 mln złotych

Maciej Sikorski
Wirtualna Polska zmierza na giełdę - chce pozyskać 100 mln złotych
Reklama

Dyskusje na ten temat toczyły się w branży już od dłuższego czasu, czekano na oficjalne informacje, te w końcu się pojawiły: za kilka tygodni na GPW p...

Dyskusje na ten temat toczyły się w branży już od dłuższego czasu, czekano na oficjalne informacje, te w końcu się pojawiły: za kilka tygodni na GPW powinniśmy obserwować pierwszy dzień notowań akcji Wirtualna Polska Holding. Opublikowano już prospekt emisyjny, jeden z największych graczy polskiego Internetu idzie na giełdę po 100 mln złotych.

Reklama

Wirtualna Polska Holding przedstawia się jako wiodąca platforma medialna online w Polsce. Dowodem na to są wyniki Megapanelu – w grudniu poprzedniego roku zanotowali 15,6 mln realnych użytkowników. W tym samym czasie uzyskali 4,1 miliarda odsłon krajowych i mogli się pochwalić największym zasięgiem wśród portali internetowych Polsce: 72,7%. W skład grupy wchodzą nie tylko Wirtualna Polska i o2, ale też serwisy tematyczne, wśród których można wymienić biztok.pl, Money.pl, dobreprogramy.pl, czy słynnego Pudelka.

Przywołane liczby mają dowodzić, że Grupa może docierać z reklamą do szerokiego grona odbiorców. A to właśnie reklama jest głównym źródłem przychodów podmiotu (ponad 93% w roku 2014). Oprócz reklamy display czy mobilnej oferowane są produkty oparte o pocztę elektroniczną. Na tym polu mają się czym pochwalić – wedle własnych wyliczeń, pod koniec ubiegłego roku Grupa posiadała ponad 11 mln aktywnych kont e-mail (7,4 mln WP oraz 3,4 mln o2). Silna pozycja w polskiej Sieci pozwoliła Grupie osiągnąć w ubiegłym roku ponad 200 mln przychodu. Dużo, ale decydenci WP nie zamierzają na tym poprzestawać i wybierają się na GPW po pieniądze na rozwój.


Grupa WP i Onet są bardzo blisko w wynikach Megapanelu, aby odskoczyć portalowi należącemu do Axel Springer trzeba rosnąć, a to oznacza m.in. konieczność przejmowania mniejszych graczy. Na to ma pójść większa część pieniędzy pozyskanych z emisji nowych akcji. Na akwizycje przeznaczonych zostanie od 50 do 80 mln złotych. Pozostałe 20-30 mln (spółka chce pozyskać do 100 mln) ma pójść na spłatę kredytu udzielonego przez mBank i ING Bank Śląski. Działania Grupy mają dać jej pozycję „naturalnego i głównego medium informacyjno-kulturalno-rozrywkowego w Polsce”.

Oferta obejmie emisję nowych akcji oraz sprzedaż części istniejących akcji. Skierowana jest ona do klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Zapisy od tych pierwszych będą przyjmowane w dniach 15 - 22 kwietnia po cenie maksymalnej wynoszącej 37 złotych. 23 kwietnia ustalona zostanie cena i liczba akcji oferowanych w ramach tej oferty. Następnie przez kilka dni przyjmowane będą zapisy inwestorów instytucjonalnych. Pierwszym dniem notowań powinien być 8 maja.

Spółka zaoferuje nie więcej niż 8.968.694 nowych akcji, akcji starych będzie nie więcej niż 5.852.634. Te ostatnie sprzedaje spółka należąca do funduszu Innova Capital. Po debiucie pozostanie on największym akcjonariuszem Grupy. Jeżeli jesteście zainteresowani zapisami, to szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie pod adresem inwestor.wp.pl.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama