30

To jedna z najdziwniejszych reklam sprzętu jakie widziałem. HTC pogrąża się coraz mocniej

Chcesz zobaczyć coś śmiesznego, wejdź na kanał HTC na YouTube. Takim zdaniem mogę podsumować to, co zobaczyłem wczoraj wieczorem. Obejrzałem (kilkukrotnie) reklamę nowego produktu tajwańskiej firmy, smartfonu One A9 i nie mogę się nadziwić jak można stworzyć coś tak słabego? korporacja świadomie się podkłada i liczy na to, że będzie się o niej mówić (nieistotne w jakim kontekście) czy sytuacja jest tak zła, […]

Chcesz zobaczyć coś śmiesznego, wejdź na kanał HTC na YouTube. Takim zdaniem mogę podsumować to, co zobaczyłem wczoraj wieczorem. Obejrzałem (kilkukrotnie) reklamę nowego produktu tajwańskiej firmy, smartfonu One A9 i nie mogę się nadziwić jak można stworzyć coś tak słabego? korporacja świadomie się podkłada i liczy na to, że będzie się o niej mówić (nieistotne w jakim kontekście) czy sytuacja jest tak zła, że marketing powierzono dostawcy pizzy, który akurat przywiózł placki do biura firmy?

Możliwe, że zaraz pojawią się komentarze, których autorzy stwierdzą, że się czepiam, że inne firmy, a zwłaszcza Apple, chwaliłbym pod niebiosa za tę reklamę. Zapewniam, że to bardzo mało prawdopodobne. Zdarzały się kiepskie, a nawet bardzo słabe reklamówki producentów sprzętu czy oprogramowania, ale czegoś tak marnego dawno nie widziałem. Jeśli jednak ktoś uważa, że to ma ręce i nogi, to proszę o jakieś solidne argumenty – może ja czegoś nie zauważyłem. Może to jest pastisz, ale bardzo głęboko ukryty. Tylko czy HTC ma się z czego śmiać i żartować? Nie sądzę…

Przejdźmy do samej reklamy:

Czy to Wam coś przypomina? Nawiązanie jest oczywiste: reklama Apple „1984”. Wówczas to Apple walczyło z „wielkim bratem”, w obrazie stworzonym przez HTC firma zarządzana przez Tima Cooka stała się ucieleśnieniem zła. Problem polega na tym, że film korporacji z Cupertino to małe dzieło sztuki, marketingowy majstersztyk. Piszę to całkiem serio. Za kamerą stał wówczas Ridley Scott, wykonanie było świetne, przesłanie bardzo mocne. To zapada w pamięć za sprawą wysokiej jakości, pomysłowości, idei. A co z produktem HTC? Cóż, przez ponad minutę nie wiedziałem co się dzieje na ekranie mojego komputera.

Młody mężczyzna biega z telefonem HTC, wokół użytkownicy iPhone’ów, tu skok, tam pląs, z uśmiechem niszczy stos białych jabłek. Aby bardziej pokazać, że to Apple, można już tylko wywiesić baner z podobiznami Cooka i Jobsa, napisać na ścianie „Apple”. Na koniec przez park biegnie tłum ludzi wolnych. O co chodziło autorowi? Nie wiem. Chciał powiedzieć, że One A9 to alternatywa dla iPhone’a? Jeśli tak, to wyszło nieudolnie. Znowu podniosą się głosy, że HTC kopiuje Apple. Jakub pisał już o tym problemie, zwracał uwagę, iż trudno stwierdzić, kto tu kogo kopiuje. Gdyby jednak Tajwańczycy chcieli bronić swego, nie wypuszczaliby reklamy, w której małpują pomysł Apple sprzed trzech dekad. To im z pewnością nie pomoże. Dodam, że dość zabawnie w tym wszystkim brzmi hasło powtarzane na stronie produktu: Design worth imitating

Pisałem kilka dni temu, że HTC znalazło się w trudnej sytuacji (na dobrą sprawę piszę o tym od lat), że to firma, która jest na prostej drodze do opuszczenia biznesu mobilnego. Są uzależnienie od smartfonów, a te po prostu nie chcą się sprzedawać. Model One A9 prawdopodobnie tego nie zmieni, marketing stosowany przez HTC jedynie pogarsza sytuację. To wygląda na swoisty jęk rozpaczy, korporacja bardzo się stara, by zwrócić na nią uwagę, ale taka forma reklamy raczej nie zamieni się w dukaty. Jasne, może przypaść do gustu zagorzałym antyfanom Apple, lecz nie oznacza to jeszcze, że sięgną oni po portfel, by kupić słuchawkę HTC – bardziej prawdopodobny wydaje się scenariusz, w którym kupują chiński telefon. Bo tańszy, a przy tym może i lepszy. Nie przypomina smartfonu od Apple…

Panie i Panowie z HTC, tak biznesu nie zrobicie – tego jestem pewien.

PS Przypomniałem sobie reklamy HTC, w których występowali Robert Downey Jr i Gary Oldman – one były naprawdę dobre. Sukcesu firmie raczej nie zapewniły, ale to jeszcze nie oznacza, że należy się chwytać brzytwy.

  • Janek

    Zgadza się, że jest podobna reklama. W reklamie HTC jest kilka pozytywnych niuansów. Po pierwsze w reklamie „nadgryzionego jabłka” jest pokazane tylko, to że burzą oni skostniały system, ale nic w zamian nie dają. HTC przedstawiane jest nie tylko jako coś co burzy, ale coś co potrafi wybudzić z letargu/hipnozy kilku ludzi, którym jednak brakowało nowości/świeżości w obecnych technologiach. Fakt reklama pokazuje tylko tyle, że nowy HTC jest skierowany przede wszystkim do młodych i tylko oni chcą zmian, i tylko oni je widzą. Innym wystarczy to co jest. Reklama HTC jest dla wszystkich ras ludzi, a Apple jedynie dla rasy białej – jasnej karnacji (Azjatów tam nie widziałem).

    • Michnik

      Taaa, reklama Apple jest rasistowska…

    • myszok

      Twoj pierwszy argument tzn. „burzą oni skostniały system, ale nic w zamian nie dają” jes proba analizy bez znania prawdziwego sensu tej reklamy a mianowicie polecam ksiazke „1984”, bo cala reklama jest oczywistym odniesienem do niej. W skrocie koncowka „1984 wont be like 1984” oznacza ze rok 1984 nie bedzie taki jak opisany jest w ksiazce Orwella.

      Co do HTC nie widze oczywistego podobienstwa reklam. Jedyna rzecza, ktora mnie irytuje to kopniak w biale jablka.

    • Marcin Wojciechowski

      Podobną reklamę powinny zrobić sztaby wyborcze i pokazać jak się niszczy system. szkoda, że Zjednoczona Lewica nie wpadła na taki pomysł bo może by wygrała. Tam chyba nie ma dobrego copyrightera.

  • kofeina

    Dla mnie w HTC pojawia się też nawiązanie do serii Niezgodna.

  • dob3k

    Reklama mocno rakogenna. Mysle ze to jednak moze byc sprawka dostawcy pizzy…

  • Agonia trwa w najlepsze. Żal patrzeć. Używam m8 który niestety ostatnio zaczął się sypać (gubi zasięg, aparat na łapaniu ostrości wibruje i nie da jej się złapać) i liczyłem na m10 ale chyba nic z tego nie będzie.

    • gość

      Próba wypuszczenia na rynek smartfona z Windows 10 będzie gwoździem do trumny HTC

    • m10 w sensie następca całej serii z androidem

    • GLOCK

      Dlaczego? w stanach wyszła seria m8 z winda na pokładzie i skoro zamówił to jeden z największych operatorów to chyba zainteresowanie było.

      jak dla mnie fajnie jest miec wybór a htc m9 w W10 chętnie bym zakupił.

    • tolak

      tyle tych gwoździ do trumny HTC już było, że cały grobowiec mogą stawiać. :P

  • masi0

    przesadzacie, fajna reklama

  • Rex

    bollywood!

  • Piotrek

    Po tytule artykułu spodziewałem się jednej z dwóch rzeczy: albo dramatu, albo reklamy zrobionej dla śmiechu.

    Tymczasem prawda jest trochę inna… to jest dość dobra reklama. Oczywiście nawiązanie do Apple może jest odrobinę zbyt oczywiste, oczywiście fanom marki z jabłuszkiem może się to nie spodobać. Jeżeli jednak HTC chce przedstawiać swój model jako alternatywę dla dla bardziej masowego (szczególnie w USA) iPhone’a 6S to ta reklama jest jak najbardziej udana.
    Jeżeli wyprodukował ją dostawca pizzy, to na pewno nie może liczyć na karierę Ridleya Scotta, ale może znajdzie dobrą pracę w jakiejś agencji reklamowej.

  • Resquil

    Największy zarzut moim zdaniem to informowanie o takich szczegółach technicznych jak „24-bit audio” czy „raw capture” – 99% społeczeństwa nie będzie wiedziało dlaczego to ma być lepsze.

    • ABC

      Tylko po co i na co to 24-bit audio, jak większość i tak poleci wersją bezpłatną spotify, gdzie dostępna jest tylko najniższa jakość. Albo podepnie to pod słuchawki czy głośnik BT, których pasmo jest jak w słuchawce telefonu 300-3000 Hz. To samo z tym aparatem obsługującym RAW. Ilu maniaków wyścigu cyferek to trąca? Robi zdjęcia? Robi. I to wszystko czego oczekuje po aparacie w telefonie. Prostego aparatu do dokumentowania prostych, codziennych sytuacji. Na AirShow i tak spakuje lustrzankę z odpowiednim „słoikiem”. Problem producentów innych niż Apple jest prosty – dali się uwieść Googlowi a ten ich wiedzie jak barany na rzeź. Problem w tym, że z tego praktycznego duopolu iOS vs Android będzie teraz bardzo ciężko się wybić. Usiłuje MS ze swoim WP ale kiepsko mu to idzie, chociaż skądinąd uważam WP za system o niebo lepszy od androszita. Tylko jak w ekonomii, gdzie zły pieniądz wypiera ten dobry, tak i na tym rynku androszit który był (bo teraz to już trochę inaczej to wygląda) darmowy po prostu popsuł rynek. Szanse ma ten producent, który wyciągnie asa z rękawa i powie „przebijam” tylko czy ktokolwiek ma jeszcze dość kasy? MS walczy bo go stać. Czy Samsunga będzie stać wskrzesić Tizena lub coś podobnego? Zapłacić programistom za przeportowanie aplikacji? A może jednak Canonical coś pokaże? Teraz to jest gdybanie ale ruchy Googla prowadzą nieuchronnie do kolejnego przetasowania na rynku.

  • Kolejny tren na HTC? Serio? Przynajmniej sam się podsumowuje: „To wygląda na swoisty jęk rozpaczy”.

    • Albo inaczej, parafrazując wypowiedź Grzegorza Marczaka z jakiegoś AntyWeb’owego filmu na YT powiem tak: „Nie ważne co jest na reklamie, ważne co będzie w pudełku z napisem HTC One A9, nawet jak to pudełko będzie zrobione z najgorszej jakości tektury.”. ;-)

  • jack_0b

    Reklama sama w sobie nie jest zła, ALE gdyby dotyczyła innego smartphone :)

  • ppp

    Żenada….chyba teraz można wcisnąć ludziom każdy chłam, bo zawsze się znajdą ludzie, którzy się łapią na takie kity. HTC chwali się designem zerżniętym z innego telefonu. Auta bmwpodobne czy mercedesopodbne też są produkowane w Chinach….KUPUJCIE ludzie, prawie jak beemka czy meś ;)

    • Aleksander Czeszyk

      HTC i apple maja prawne porozumienie w sprawie designu . przypominam kto zerżnął trend pierwszy i wyszedł na tym dobrze

  • ppp

    HTC one był ładnym telefonem – dlaczego go nie rozwijali i nie zainwestowali w dalszy rozwój ? Taniej skopiować?

  • Aleksander Czeszyk

    Autorze, bardzo dużo emocji wywołała u Ciebie ta reklama. I widzisz, tak właśnie działa marketing…
    Od wielu lat HTC jest skazywane przez media technologiczne na upadek, jednak pomimo małej sprzedaży od mniej więcej 2010 roku HTC istnieje, a w 2013 roku firma ta stworzyła pierwszego metalowego flagowca (z designem zerznietym przez apple rok później). W wypadku modelu One z 2013 roku to HTC wyznaczyło trend…
    Mysle że HTC jest cwane. Jeśli ktoś się intrtesuje, to czyta dziś że HTC A9 to kopia apple (co jest prawdą), ale też że w sumie od HTC się zaczęło. Czyli zapoznają się z dokonaniem HTC z 2013 roku..
    HTC uchodzi za firmę błagającą o udział w rynku i właśnie dodało sobie tag „rebel”. Nieliczni na to polecą, bo lubią takie cechy. A HTC wydaje się być zadowolone że swojej sprzedaży i z udziałów na rynku, bo chyba nie chcą być wielkim graczem…

  • Prawda ponad wszystko

    „Dodam, że dość zabawnie w tym wszystkim brzmi hasło powtarzane na stronie produktu: Design worth imitating…” – bo to prawda, HTC ma rację (idioto(lekarskie miano wobec ciebie)), Apple odgapiło wygląd z HTC, Samsung to samo i wszyscy teraz naśladują HTC. To jest właśnie złodziejstwo, i ani Apple, ani Samsung ani inni, który odgapili wygląd HTC nie są dobrymi firmamy i tylko kretyni kupują produkty takich firm – takie firmy niczego nie potrafią samemu zrobić, HTC zawsze rządził, a złodziejskie ścierwa Samsungi i Apple zniszczyły HTC tym, że są słabi i bezgustu i marni, że przez to jacy są denni zaczęli kraść pomysły od HTC i się wzorować na MOCARZU. HTC rządzi, a inni tylko mogą się od niego uczyć, ale zamiast się uczyć to kradną. To jest tylko szczera prawda. iPhony to obecnie dno. Ludzie, zareklamujcie HTC swoim poparciem dla tej firmy, kupujcie ich produkty albo będziecie karmieni kałem przez Apple i Samsungi..

  • Wojciech Adamowicz

    Problem jest taki, że ta reklama nie jest zła. Ba! Nawet dobra! Nie jestem jednak zaskoczony wpisem negatywnym na temat HTC. Nikomu się tak nie obrywa. Ja mimo to bardzo lubię ich produkty. A może to artykuł sponsorowany? Bardzo jednostronne spojrzenie na sprawę.

  • Bardzo fajna reklama. Po pokazuje czym tak na prawdę jest rezerwat Apple. Autor tekstu widać tylko apple by chwalił. Do tego poszedł na łatwiznę i wybrał hejtowanie czyjejś twórczości. Bo to najłatwiej się pisze i najwięcej się klika.

    Mam małą radę. Pisz tylko o Apple skoro nie potrafisz obiektywnie wypowiedzieć się na temat innych producentów.

    Jeśli chodzi o twój artykuł to czegoś tak marnego dawno nie widziałem.
    Kto w ogóle dopuszcza tego człowieka do klawiatury? Żenada.

    Nie pozdrawiam.

  • xnay

    Szkoda mi HTC, zawsze muszą coś skopać w telefonie. Modele flagowe mają naprawdę dobrze wykonane, nakładka Sense jest naprawdę prosta, nieinwazyjna i nie przypomina w niczym tych znanych z Samsunga czy LG. Tylko ciężko jest sprzedać nawet bardzo dobrze wykonany telefon, jeśli wsadzi się do niego kiepski aparat foto (M9). A9 to w ogóle jakaś pomyłka jeśli chodzi o cenę, wielkość baterii i wielkość pamięci (16GB).

  • Brawo HTC! Nie ma to jak niszczyć tyranię Apple z pomocą bezczelnej kopii iPhona… :)

  • Kacper

    Początek fajny (wzorują się na legendzie), ale od kopnięcia w jabłka mamy jakieś losowe nagrania, które rzeczywiście nie pasują do treści.

  • Paweł Ga

    ja tu widze wyraźne podobieństwo w muzyce, jej ogólnym tempie i motywie biegania w prawą stronę w zwolnionym tempie do tego teledysku: https://youtu.be/lmc21V-zBq0

    i ogólnie cieńka ta reklama jak sik węża. może przekaz miał być jakiś piękny, ale wykonanie i aranżacja scen wyszła amatorsko, wręcz żenująco.