Internet

Tak oto tworzy się historia polskiego internetu

Grzegorz Marczak
Tak oto tworzy się historia polskiego internetu
Reklama

Grupa Wirtualna Polska dziś miała swoją oficjalną pierwszą konferencję prasową podczas której poznaliśmy więcej szczegółów na temat nowego podmiotu w ...

Grupa Wirtualna Polska dziś miała swoją oficjalną pierwszą konferencję prasową podczas której poznaliśmy więcej szczegółów na temat nowego podmiotu w polskim internecie.

Reklama

To była ciekawa konferencja z ciekawym klimatem. Miałem wrażenie jakbym słuchał o narodzinach nowego startupa a nie o inwestycji w portal i biznes który jest już kilkanaście lat w sieci. Dużo entuzjazmu, trochę nerwowości i przede wszystkim bardzo ważnych komunikatów dla rynku.

Filary

Nowo powstała Grupa Wirtualna Polska opierać będzie swoją działalność na czterech filarach czyli video, mobile, kontent premium oraz e-commerce. Każdy z tych obszarów charakteryzuje się dużą dynamiką oraz dużymi lub rosnącymi budżetami. Marka grupy ma przyciągać w tych obszarach zarówno użytkowników jaki i klientów, konsumentów oraz e-commerce, chcą na jej bazie zbudować wysokie zaufanie w tych grupach.

Trochę danych

Trochę danych o tym jak będzie wyglądać sytuacja po połączeniu,

  • Grupa Wirtualna Polska z wynikiem 17,4 miliona RU będzie na drugim miejscu w TOP 5 polskiego internetu, wyprzedza ich Google
  • W mobilnych odsłonach osiągną wynik na poziome 305 milionów, obejmując pierwsze miejsce wśród portali
  • Kategorie tematyczne w których grupa będzie na pierwszym miejscu w megapanelu to : styl życia, kultura i rozrywka, komunikacja, nowe technologie oraz praca
  • Jeśli chodzi o konta pocztowe po połączeniu będą mieć 50,2% całego runku.
  • Zasięg grupy to 82% i zdecydowanie pierwsze miejsce.

Ważnym komunikatem dla mnie osobiście było kilkukrotne wspomnienie o e-commerce łącznie z tym, że Innova Capital nie wyklucza akwizycji w tym obszarze aby wesprzeć grupę.

W sumie połączone siły WP i O2 tworzą organizację w której mamy ponad 200 osób w dziale IT oraz R&D oraz ponad 250 osób w połączonych redakcjach. Robi wrażenie? Obiecują też wykorzystać ten potencjał do pozyskiwania własnych jakościowych i wartościowych treści.

Giełda?

Pytanie jakie zadałem podczas konferencji dotyczył wejścia na giełdę spółki oraz powodów dla których inwestor zainwestował w co by nie mówić biznes reklamowy.

Jeśli chodzi o giełdę to wejście spółki na Giełdę Papierów Wartościowych to oczywiście jest to w planach (jest to w końcu jedna z dróg wyjścia inwestora z biznesu) i może wydarzyć się w perspektywie 3 letniej. Z tego co zrozumiałem nie oddadzą jednak kontroli nad spółką.

Reklama

Pytanie drugie skierowane było do Krzysztofa Krawczyka z Innova Capital. Odpowiadając tłumaczył on, że to prawda iż rynek reklamowy jest trudny ale patrzyli na ten biznes w dłuższej perspektywie, w planach jest też zbudowanie silnego strumienia przychodów na bazie e-commerce. Inwestują też przede wszystkim w połączenie dwóch silnych podmiotów, która razem tworzy jedną z największych firm (w tej branży) w Europie.

Zarząd i rada

Skład nowego zarządu Grupy Wirtualna Polska nie był zaskoczenie, święta trójca z o2 przejmuje stery (z WP nie został nikt) a prowadzić ją będzie w roli prezesa Jacek Świderski. W zarządzie znalazła się też Elżbieta Bujniewicz, która będzie trzymać pieczę nad finansami.

Reklama

Większą niespodzianką było dla mnie natomiast skład rady nadzorczej w której pojawił się Łukasz Wejchert. Oprócz Łukasza w radzie znajdziemy przedstawicieli Innova Capital czyli Krzysztofa Krawczyka i Krzysztofa Kulig oraz Beatę Barwińską, Magdalenę Magnuszewską i Tomasza Czechowicza z MCI.

Po oficjalnej części rozmawiałem z Łukaszem na temat jego roli w nowej grupie. Wygląda na to, że będzie on aktywnie uczestniczył w budowaniu tego biznesu, zdążył też pokazać niektóre z pomysłów które mają zamiar zaimplementować aby wzmocnić biznes w odpowiednich obszarach. Łukasz jest zresztą fascynatem innowacji w technologiach, patrząc więc na jego entuzjazm i zapał jeśli chodzi o nową grupę wierzę, że będzie on źródłem wielu pomysłów.

Wygląda też na to, że rada nadzorcza będzie aktywnie uczestniczyć w życiu firmy a nie tak jak w wielu przypadkach skupiać się jedynie na przeglądzie cyklonicznych raportów.

Trzymam kciuki

To wszystko co się teraz dzieje napawa z pewnością dużym optymizmem co do przyszłości Grupy Wirtualna Polska. Wiemy jednak, że internet nie tylko jest nieprzewidywalny ale też jest trudną branżą w której bardzo dużo wysiłku jest potrzebne na wypracowanie dobrych wyników.

Życzę grupie o2 powodzenia i na pewno będę obserwował ich poczynania z dużym zainteresowanie. Mają przed sobą dużo pracy ale też dobre perspektywy.

Reklama

Niecierpliwie czekam też na odpowiedź Onetu, czy będą nowe akwizycje? Strata premii za pierwszeństwo w naszej lidze może być bolesna finansowo.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama