Grupa Wirtualna Polska dziś miała swoją oficjalną pierwszą konferencję prasową podczas której poznaliśmy więcej szczegółów na temat nowego podmiotu w ...
Grupa Wirtualna Polska dziś miała swoją oficjalną pierwszą konferencję prasową podczas której poznaliśmy więcej szczegółów na temat nowego podmiotu w polskim internecie.
To była ciekawa konferencja z ciekawym klimatem. Miałem wrażenie jakbym słuchał o narodzinach nowego startupa a nie o inwestycji w portal i biznes który jest już kilkanaście lat w sieci. Dużo entuzjazmu, trochę nerwowości i przede wszystkim bardzo ważnych komunikatów dla rynku.
Filary
Nowo powstała Grupa Wirtualna Polska opierać będzie swoją działalność na czterech filarach czyli video, mobile, kontent premium oraz e-commerce. Każdy z tych obszarów charakteryzuje się dużą dynamiką oraz dużymi lub rosnącymi budżetami. Marka grupy ma przyciągać w tych obszarach zarówno użytkowników jaki i klientów, konsumentów oraz e-commerce, chcą na jej bazie zbudować wysokie zaufanie w tych grupach.
Trochę danych
Trochę danych o tym jak będzie wyglądać sytuacja po połączeniu,
- Grupa Wirtualna Polska z wynikiem 17,4 miliona RU będzie na drugim miejscu w TOP 5 polskiego internetu, wyprzedza ich Google
- W mobilnych odsłonach osiągną wynik na poziome 305 milionów, obejmując pierwsze miejsce wśród portali
- Kategorie tematyczne w których grupa będzie na pierwszym miejscu w megapanelu to : styl życia, kultura i rozrywka, komunikacja, nowe technologie oraz praca
- Jeśli chodzi o konta pocztowe po połączeniu będą mieć 50,2% całego runku.
- Zasięg grupy to 82% i zdecydowanie pierwsze miejsce.
Ważnym komunikatem dla mnie osobiście było kilkukrotne wspomnienie o e-commerce łącznie z tym, że Innova Capital nie wyklucza akwizycji w tym obszarze aby wesprzeć grupę.
W sumie połączone siły WP i O2 tworzą organizację w której mamy ponad 200 osób w dziale IT oraz R&D oraz ponad 250 osób w połączonych redakcjach. Robi wrażenie? Obiecują też wykorzystać ten potencjał do pozyskiwania własnych jakościowych i wartościowych treści.
Giełda?
Pytanie jakie zadałem podczas konferencji dotyczył wejścia na giełdę spółki oraz powodów dla których inwestor zainwestował w co by nie mówić biznes reklamowy.
Jeśli chodzi o giełdę to wejście spółki na Giełdę Papierów Wartościowych to oczywiście jest to w planach (jest to w końcu jedna z dróg wyjścia inwestora z biznesu) i może wydarzyć się w perspektywie 3 letniej. Z tego co zrozumiałem nie oddadzą jednak kontroli nad spółką.
Pytanie drugie skierowane było do Krzysztofa Krawczyka z Innova Capital. Odpowiadając tłumaczył on, że to prawda iż rynek reklamowy jest trudny ale patrzyli na ten biznes w dłuższej perspektywie, w planach jest też zbudowanie silnego strumienia przychodów na bazie e-commerce. Inwestują też przede wszystkim w połączenie dwóch silnych podmiotów, która razem tworzy jedną z największych firm (w tej branży) w Europie.
Zarząd i rada
Skład nowego zarządu Grupy Wirtualna Polska nie był zaskoczenie, święta trójca z o2 przejmuje stery (z WP nie został nikt) a prowadzić ją będzie w roli prezesa Jacek Świderski. W zarządzie znalazła się też Elżbieta Bujniewicz, która będzie trzymać pieczę nad finansami.
Większą niespodzianką było dla mnie natomiast skład rady nadzorczej w której pojawił się Łukasz Wejchert. Oprócz Łukasza w radzie znajdziemy przedstawicieli Innova Capital czyli Krzysztofa Krawczyka i Krzysztofa Kulig oraz Beatę Barwińską, Magdalenę Magnuszewską i Tomasza Czechowicza z MCI.
Po oficjalnej części rozmawiałem z Łukaszem na temat jego roli w nowej grupie. Wygląda na to, że będzie on aktywnie uczestniczył w budowaniu tego biznesu, zdążył też pokazać niektóre z pomysłów które mają zamiar zaimplementować aby wzmocnić biznes w odpowiednich obszarach. Łukasz jest zresztą fascynatem innowacji w technologiach, patrząc więc na jego entuzjazm i zapał jeśli chodzi o nową grupę wierzę, że będzie on źródłem wielu pomysłów.
Wygląda też na to, że rada nadzorcza będzie aktywnie uczestniczyć w życiu firmy a nie tak jak w wielu przypadkach skupiać się jedynie na przeglądzie cyklonicznych raportów.
Trzymam kciuki
To wszystko co się teraz dzieje napawa z pewnością dużym optymizmem co do przyszłości Grupy Wirtualna Polska. Wiemy jednak, że internet nie tylko jest nieprzewidywalny ale też jest trudną branżą w której bardzo dużo wysiłku jest potrzebne na wypracowanie dobrych wyników.
Życzę grupie o2 powodzenia i na pewno będę obserwował ich poczynania z dużym zainteresowanie. Mają przed sobą dużo pracy ale też dobre perspektywy.
Niecierpliwie czekam też na odpowiedź Onetu, czy będą nowe akwizycje? Strata premii za pierwszeństwo w naszej lidze może być bolesna finansowo.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu