18

T-Pod niebawem trafi na szosy. Pojazd wygląda kosmicznie i… nie ma w nim miejsca dla kierowcy

Jak będą wyglądały pojazdy przyszłości? Możliwe, że futurystyczne wizje z targów motoryzacyjnych nie mają wiele wspólnego z czekającą nas rzeczywistością i zamiast kosmicznych pojazdów rodem z filmów SF, nadal będziemy oglądać dobrze znane kształty. Jeszcze przez kilka długich dekad. Ale nie należy wykluczać, że producenci zaczną mocno eksperymentować, przykładem Mercedes prezentowany podczas targów CES parę lat temu. Jest też T-Pod: ciężarówka, w której nie ma miejsca dla kierowcy. I nie mówimy tu wyłącznie o wizji - ta maszyna powinna w tym trafić to pierwszych klientów.

T-Pod jest produktem szwedzkiej firmy Einride. Zrobiło się o niej głośno kilka miesięcy temu, świat usłyszał o startupie, który chce wprowadzić na drogi ciężarówkę bez kierowcy. To radykalne podejście, ponieważ inne firmy opracowują systemu autonomicznej jazdy, ale wciąż przewidują w szoferce miejsce dla człowieka. Przewidują szoferkę. Szwedzki pojazd nie ma nawet szyb i to przyciąga do niego wzrok – maszyna wygląda niczym… wielkie AGD? Steve Jobs byłby pewnie zadowolony, bo czuć w tym duch Apple.

t-pod wygląd pojazdu

Te autonomiczne pojazdy o długości 7 metrów, będą miały wagę 20 ton przy pełnym załadunku. Świadczy to o tym, iż nie będą określane mianem „potworów”, wręcz przeciwnie, w porównaniu z tradycyjnymi ciężarówkami mogą się wydawać bardzo skromne. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że można wysłać kilka sztuk jedna za drugą oraz odjąć od tego czas przeznaczony na odpoczynek kierowcy (bo tutaj żadnego nie będzie wewnątrz pojazdów), to wciąż mamy do czynienia z potencjalnie atrakcyjną propozycją.[źródło]

Pojazd jest w stanie przewieźć 15 standardowych palet i pokona na jednym ładowaniu 200 km. Niewiele. W Szwecji jest to skromny wynik, a kraj nie jest przecież tak rozległy, jak USA, Chiny czy Australia. Ale to nie musi być problem: wystarczy znaleźć trasę o tej długości i na niej się skupić. Firma to zrobiła, do 2020 roku na szosę ma wyruszyć 200 samochodów obsługujących trasę Goteborg – Helsingborg. Sprawdzamy na mapie i okazuje się, że to 215 km. Więcej, niż zapewni akumulator, ale po pierwsze, wraz z wprowadzaniem kolejnych modeli zasięg powinien rosnąć, a po drugie, na trasie pojawi się infrastruktura do ładowania elektrycznie zasilanych ciężarówek.

Podobno klientów nie brakuje i składają zamówienia. Prototyp nie jest jeszcze ukończony w 100%, ale startup przekonuje, że zacznie go dostarczać klientom jesienią. Tego roku. Intrygujące. Bo o ile technicznie sprawa jest wykonalna, o tyle pojawi się pewnie problem, na który uwagę zwracał m.in. Elon Musk: rozwój technologiczny wyprzedza przepisy. Jestem ciekaw, jak urzędnicy odniosą się do pojazdów, w których nie ma kierowców. Trzeba dodać, że T-Pod porusza się autonomicznie na autostradach, ale w mieście ten tryb ustępuje zdalnemu sterowaniu: operator zarządza flotą z bazy. Wydaje się ryzykowne, nawet problematyczne, lecz firma najwyraźniej uważa, że to jest w jej zasięgu.

t-pod wygląd z tyłu

Czy Szwedzi poradzą sobie z tym wyzwaniem? Jesienią poznamy pewnie pierwsze odpowiedzi. Może startup przynajmniej częściowo dorówna legendzie Volvo stawiającego na energię elektryczną? A jeśli nie poradzi sobie ten mikrus, sprawę mogą załatwić inni, w grze są m.in. Daimler i Waymo. Duże nadzieje wiąże z tym biznesem także Uber, chociaż on ma ostatnio spore problemy z ciężarówkami. No i nie można zapominać, że ciężarówkę ma w planach Tesla. Jedno wydaje się pewne: transport towarów (drogowy) zostanie szybciej zautomatyzowany niż jazda samochodów osobowych: startupów, które mogą to przyspieszyć nie brakuje. Czas zacząć pożegnanie z tradycyjnym wyglądem ciężarówki i przyzwyczaić się do aut typu T-Pod?

  • Marcin Czajka

    Jestem za. Kierujący ciezarowkami, szczególnie wannami to zmora dróg. W zabudowanym zaiwaniają jakby hamowanie tych pojazdów było ponad fizyka a na drogach szybkiego ruchu wyprzedzają się kilometrami pod górę na zakrętach w prawo wydluzajacych manewr. Nie wrzucam wszystkich do jednego worka, ale taki widok jest na porządku dziennym a nie okazjonalnym. A wszysto w imię czego? Płynność i bezpieczeństwo jazdy jest mniejszym priorytetem niż długość jego przejazdu od pauzy do pauzy czy ilość zrobionych lotów.

    • Kamil Zyraldo

      Pomyslales jaki to bedzie niebezpieczne w terenie zabudowanym? Pomyslales jak to bedzie wolno jezdzilo? Pomyslales jak dlugo twoj towar bedzie jechal skoro zrobi tylko 200km i musi ladowac baterie? I tak konkretnie to pomyslales nad tym ile ludzi straci prace? Jak wzrosnie bezrobocie? Ilu ludzi nie bedzie mialo z czego zyc?

    • Pojazd nie musi poruszać się wolno, podejrzewam też, że systemy bezpieczeństwa będą na odpowiednio wysokim poziomie. Wspominałem, że na początek będą wybierane krótkie trasy, żeby zaliczyć je na jednym ładowaniu, ewentualnie z krótką przerwą. Firmom będzie pasować, bo pewnie wyjdzie taniej. Co z kierowcami? Cóż, To pytanie będzie zyskiwać na znaczeniu…

    • Nose4s✓ᵛᵉʳᶦᶠᶦᵉᵈ

      Problem jest taki, że nie trzeba ich nawet hakować, wystarczy, że zakłócisz im sygnały na kilkanaście sekund. Inna sprawa, muszą mieć naprawdę zarąbisty system gps (nie mówiąc o tym, ze operatorzy są w stanie bez opóźnienia sterować nimi w mieście 200km dalej, a co jak zbudują akumulatory na 1000km?).

      Ja, jako spedytor (przynajmniej obecnie) nie bardzo to widzę. Na pewno nie jako międzynarodowy, i tak jestem zaskoczony, że to jedzie te 215km, połowa tego autka to chyba akumulator, a potrzebujesz pewnie 2, żeby zrobić to co normalnie robi standart, a 3, żeby zrobić to, co robi mega.

      Inna sprawa to busy, pewnie jest w stanie zrobić tyle co z 12 standardowych (coś koło 1.1T ładowności) ale znowu ogranicza ją akumulator, nie wyrobi tylu miejsc rozładunku/załadunku, więc z tą ładownością 12T (tak zakładam) będzie tak naprawdę wiozło ze 3T.

    • Huggarn

      To pojazdy autonomiczne, nikt nimi nie steruje, a więc i „zakłócanie” sygnału nic nie da.

      Co do GPS rozwiązanie pewnie jak u Tesli, mapy wysokiej precyzji.

    • Nose4s✓ᵛᵉʳᶦᶠᶦᵉᵈ

      W artykule jest wyraźnie napisane, że w miastach operator przejmuje kontrolę. To powiedziawszy, gps nimi „steruje”, teraz opóźnij gps o 0.5s i „autonomiczny” samochodzik zatrzyma się na czerwonym świetle, tyle że 7m za znakiem poziomym…

      To jest prawdę mówiąc moja największa obawa, nie tak trudno jest zhakować gps, jeśli koś naprawdę che tylko narobić szkód, a tu mamy 20T pocisk. Oczywiście wiem, że inne podsystemy zajmują się np. identyfikacją znaków czy świateł.

    • Lestad

      Kiedyś już to przerabialiśmy. Nazywało się to ‚Rewolucja Przemysłowa’ i też pozornie miała wysłać ludzi na bruk. Jak pokazała historia, rozwój i ilość nowych miejsc pracy wzrosła. Potem przeżyliśmy to po raz drugi i nazywało się to ‚Rewolucja Technologiczna’ i znów miało tyle ludzi stracić pracę. A ile nowych miejsc pracy dzięki temu powstało? M. in. Twoje, bo gdzie byłby publikowany antyweb? ;)
      Teraz nadchodzi ‚Rewolucja Automatyzacyjna’, możliwe, że największa z tych wszystkich. Do czego doprowadzi? Trudno dziś powiedzieć ale historia uczy, że po niej rozwój wystrzeli jeszcze mocniej i z pewnością ci ludzie, jeśli tylko będą chcieli znajdą zatrudnienie.

    • „I tak konkretnie to pomyslales nad tym ile ludzi straci prace?” – to samo mówili jak wchodziły maszyny w fabrykach w XIX w. i to samo będą mówić jak kolejne zawody zacznie zastępować sztuczna inteligencja… prawda jest taka, że czasy w których przez całe życie pracowało się w jednym miejscu i zawodzie już minęły.

    • XXX

      I tak w końcu ludzie zostaną zastąpieni przez roboty :) itd przyjdzie taki czas że człowiek nie będzie musiał wcale pracować bo wszystko będzie miał zapewnione . A jak już coś będzie robił to tylko dla przyjemności . Świat idzie do przodu a ta ciężarówka jest mega świetnym pomysłem :)

    • XXX

      A gadanie ile ludzi straci prace jest przy każdej rewolucji jaka była . I jakoś ci co mają pracę to mają :) . To jest drune gadanie :)

    • Daniel Markiewicz

      dokładnie, 150 lat temu jak powstawały pierwsze fabryki też ludzie mieli tracić pracę, 150lat później nadal pracują

    • Marcin Czajka

      Co będzie niebezpieczne? Ciężarówka jadąc zgodnie z przepisami uzbrojona ok żeby w czujniki? W czym to jest bardziej niebezpieczne od palenia w wieku 25 lat bez doświadczenia jadącego wanna 80 km/h przez teren zabudowany z kilkunastoma tonami tlucznia? Ja właśnie pomyślałem o bezpieczeństwie. Od dawna jestem zwolennikiem teorii tiry na tory i stawiam na bezpieczenstwo a nie na to czy ktoś pozostanie w pracy. Można się przekwalifikowac a jak ktoś nie potrafi niczego innego jak tylko siedzieć za fajerą, to są autobusy miejskie, tramwaje, itp. Bezrobocie wzrośnie? Dzisiaj brakuje tak do pracy. Większość zarejestrowanych bezrobotnych to zwykle nieroby i ci, którzy robią na czarno. Są rejony w Polsce gdzie nie ma pracy, ale są też takie gdzie do pracy w Biedronce za 2200 nie ma chętnych. Lepsza opcja jest socjal w wysokości 800 zł?

  • T3rror

    I pewnie skończy się tak samo jak ten pojazd jeżdżący nas pasami drogi?

    • Możliwe. Ale jeśli nie wyjdzie tej firmie, pewnie zrobi to inna. Odnoszę wrażenie, że tu sprawy zaszły już zbyt daleko, by firmy miały się z tego wycofać.

    • Diabell

      Autonomia pojazdów to przyszłość, a transport towarowy, to pierwsza dziedzina, w której zostanie wdrożony na szeroką skalę. Nie ma już odwrotu.

  • tony4mat

    Przyszłość nadchodzi. W bliższej perspektywie auta elektryczne zastąpią spalinowe. W dalszej auta autonomiczne zastąpią kierowców. Optymalizacja ruchu na ulicach i bezpieczeństwo. Myślę, że miasto przyszłości będzie wyglądało tak, że auta autonomiczne będą się komunikowały ze sobą. Nie będą potrzebne światła na na skrzyżowaniach, bo każdy samochód będzie wiedział gdzie jadą inne auta.

  • Diabell

    W ramach wieczorowej nudy, nawiązując do słów autora i nazwy pojazdu, pozwoliłem sobie zmanipulować grafikę :-P Tak wygląda słuszniej :-D
    https://uploads.disquscdn.com/images/ae002b6f6a0763296dae60cc2d10422853ffb8b453b95b30ec19e3394e791097.jpg

  • Właśnie dobrze było to pokazane w filmie „Logan” – chyba, że nawet tym się inspirowali :)

    https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*2rs6W0yyQexj_H08RhZKxw.png