34

Klienci zaczęli wracać do T-Mobile, sensowna oferta czy dobry marketing? Wyniki za I kwartał 2017 roku

Dla T-Mobile ostatnie lata to było pasmo spadków liczby abonentów, każdy kwartał to systematyczne pomniejszanie się bazy abonentów, na rzecz pozostałych operatorów. Do tego doszły zmiany w prawie i wprowadzenie obowiązku rejestracji kart prepaid. W rezultacie 2016 rok zamknęli ze stratą prawie 1,5 mln numerów. Jednak wyniki za IV kwartał pokazały, że trend spadkowy się zakończył i powoli, bo powoli (wzrosty liczone w kilkudziesięciu tysiącach), ale zaczęli odzyskiwać abonentów. Podobnie to wygląda w wynikach za I kwartał 2017 roku.

Zacznijmy jednak w kwestii formalnej od danych finansowych. Widać tu nieznaczne spadki w porównaniu z tożsamym okresem roku ubiegłego, ale nie jest tu dramatycznie.

Szabolcs Gaborjani, Członek Zarządu ds. Finansowych T-Mobile Polska S.A.:

Przychody T-Mobile Polska utrzymują się na w miarę stabilnym poziomie, na co wpływ ma m.in. wyższa sprzedaż urządzeń, która częściowo kompensuje spadające przychody z usług telekomunikacyjnych. Na wynik EBITDA Spółki dodatkowo mają wpływ wyższe koszty bezpośrednie związane z obsługą połączeń międzysieciowych jak również roamingowych oraz koszty urządzeń związane z większą sprzedażą w porównaniu do ubiegłego roku. Dzięki naciskowi na efektywność oraz restrukturyzację w 2016 roku niższe koszty stałe skompensowały częściowo wzrost kosztów bezpośrednich

Ale porównując kwartał do kwartału, widać już większe różnice. W IV kwartale 2016 roku przychody wyniosły 1.723 mln zł, a w I kwartale 1.572 mln zł. Niemniej dane o abonentach pozwalają przypuszczać, że w następnych kwartałach powinno być lepiej. Dla przypomnienia, w porównaniu III kwartału do IV kwartału 2016 roku T-Mobile przybyło 70 tys. klientów postpaid. Natomiast w I kwartale 2017 roku wzrost ten jest na poziomie 84 tysięcy, a rok do roku już 178 tysięcy.

Andreas Maierhofer prezes T Mobile Polska S.A:

Na obecny kształt rynku wyraźny wpływ ma wprowadzony w 2016 roku obowiązek rejestracji nowych kart prepaid oraz różnorodne promocje, które w głównej mierze stoją za obniżeniem ARPU z usług abonamentowych. Te czynniki miały również wpływ na wyniki finansowe i operacyjne T-Mobile w pierwszym kwartale tego roku. Spółka posiada duży potencjał. Doskonałej jakości infrastruktura, rozpoznawalna marka oraz wyróżniająca się oferta, to nie jedyne czynniki, które decydują o najlepszych doświadczeniach klientów. Dlatego będziemy inwestowali w te aspekty działalności, które pozwolą oferować w przyszłości znacznie lepszą obsługę we wszystkich punktach styku firmy z klientami.

Jeśli chodzi o karty przedpłacone, widzimy kolejny drastyczny spadek liczby kart prepaid, na koniec 2016 roku mieli nieco ponad 4 mln, w I kwartale już tylko 3,5 mln. Te spadki będziemy jeszcze obserwować przez następne kwartały do końca roku, aż stracą ważność niezarejestrowane jeszcze karty.

Napawają jednak optymizmem wzrosty klientów abonamentowych, widać, że nie zatrzymał się ten trend od zeszłego kwartału, być może niedługo wrócą do walki z pozostałą trójką operatorów i odzyskają utraconych użytkowników w kolejnych kwartałach, ale do tego potrzebny jest nie tylko dobry marketing, ale i dobra oferta. To najlepszy czas na prezentację nowej, ostatnia była w wakacje zeszłego roku, mam nadzieję, że niedługo zaskoczą czymś sensownym i interesującym.

  • Jarosław Wojtas

    Wczoraj byłem w salonie t-mobile i play. W pierwszym tak ze 20-25 osób, w drugim – kompletnie pusto.

    • patryk7588

      Sporo osób wypowiadało umowy. :-)

    • Jarosław Wojtas

      Więc powinni się pojawić potem w Play 🙂

    • Ogotay

      Albo na poczcie bo zamiast smsow zaczeli pisac listy😀

    • Albo reklamacje za błędne rachunki.

  • Ogotay

    Z tmobile, wczesniej era jestem juz dobre pare lat. Na poczatku choc byli drozsi od konkurencji, nadrabiali jakoscia. Jakies 5-6 lat temu sytuacja zaczela sie drastycznie zmieniac na gorsze….ciagle nagabywania „konsultantow”, wprowadzanie w blad tylko po to by wycisnac jak najwiecej od klienta. Aczkolwiek od kilku miesiecy widze pozytywna zmiane i chyba firma postawiona pod sciana zaczela powaznie podchodzic do wieloletnich klientow. Rychlo w czas bo slyszalem ze centrala rozwaza sprzedaz polskiej filii. Ale niestety jeszcze im bardzo wiele brakuje do jakosci obslugi jak w mbanku, ktora osobiscie uwazam za najbardziej przyjazna internetowa platforme

  • Konrad Uroda-Darłak

    Lewandowski :)

    • i współpraca z Huawei, mieli fajnego deala i tanie P9 bodajże

    • Konrad Uroda-Darłak

      W sumie Huawei i Lewandowski to w pewnym sensie jedność :)

  • Bezpieczny Internet

    Usługa Bezpieczny Internet 3 + 6 zł

    9 zł znikające z konta za 10 MB

    Nie da się tego wyłączyć, trzeba dzwonić na infolinię, płacić za pół godziny oczekiwania na konsultanta i czekać kiedy znów zniknie 9 zł z konta

    • Ogotay

      nie musisz dzwonic. Wystarczy ze na stronie internetowej wylaczysz te taryfy ktore wcisneli Ci zapewne przy przedluzaniu umowy, ale zapomnieli dodac ze polowa ma ukryte koszty…tak przez kilka lat doili klientow

    • tmobajlowiec

      1. na kartę nie ma takiej mozliwości

      2. ten ich bezpieczny internet włącza się jak tłumaczą przez błedy systemu

      3. konsultant poinformował że nie da się tego trwale zablokować a klient ma od czasu do czasu sprawdzac czy nie ubyło środków na koncie

    • Ogotay

      Oczywiscie ze mozna, kwesta odpowiedniego wyboru taryfy, lub jej calkowita blokada. I wszystko to mozesz samemu przez net zrobic

    • kość

      Wszystko można ale tylko w abonamencie. Na kartę nie ma dostępu do obsługi internetowej jak w abonamencie.
      Nie da się nawet SMS premium zablokować bez dzwonienia na infolinię.

      Tak wyglada T-Mobile na kartę.

      Dla porównania w njuMobile na kartę jest pełnu dostęp internetowy do twojego numeru. Można blokowac usługi, konfigurować.

    • Wariat z budzikiem

      ALL ON na nr 80450 – i wyłączone wszystkie usługi premium. Miałem numer na kartę w T-Mobile i działała. Aplikacja Mój T-Mobile także obsługiwała wszystkie usługi. Z numerem uciekłem do abonamentu i znowu to wyłączyłem. Mam spokój z wysokimi rachunkami czy doładowaniami co chwila.

    • Alot

      Nie da się tego wyłączyć.
      To jest stała część każdej taryfy w której nie ma pakietu danych.

      Jedyny sposób by nie pobierali za to kasy, to uruchomienie pakietu GB.
      Ale jeśli ktoś nie potrzebuje netu w telefonie to i tak będą to włączać miesiąc w miesiąc i kasować.

  • Fhhh

    Mam w domu numer z tmobile gdzie wychodzące skończyły się w grudniu 2013 roku. Juz dawno powinien zostac wylaczony. Tak sie pompuje baze numerow.

  • mat11

    Żadna gwiazda im nie pomoże, nawet Lewandowski. Nawet jakby dał do boxa head shoulders.

  • Lord Artorius

    W TMobile sensowna jest tylko oferta na kartę za 25 zł (do wszystkich plus 10 GB). Przeszedłem na to z abo TMobile, na razie wracać na abo nie zamierzam.

    Brakuje mi w TM oferty na kartę z Rokiem Ważnosci Konta (za free lub za jednorazową opłatę jak w Orange)

    • qwerty

      Dla mnie lepszy jest Play. 6GB, ale niewykorzystany transfer przechodzi na kolejne miesiące.

  • Fup

    Ofertę sesowniejsza faktycznie mają, w abonamencie klienci się nowi pojawili. wyniki za 2Q będą dowodem czy to stały trend czy chwilowy progres

  • twk

    Najpierw pobierze Ci z konta (bardzo często niezgodnie z jakimikolwiek zapisami regulaminowymi) 3zł by po kolejnej chwili pobrać dodatkowe 6zł – łącznie 9z. 6zł jest pobierane po przekroczeniu – uwaga – 10MB.

    Te 9zł łącznie jest w najlepszym razie za – uwaga – 100MB.

    Ale to nie koniec: gdy przekroczysz 100MB (choćby o 1 Bajt) pobierane jest dodatkowe 3zł – czyli łącznie zabiera Ci z konta 12zł za 100MB i 1 Bajt. Maksymalnie możesz pobrać 250MB tego Bezpiecznego Internetu.

    Jest to bezsprzecznie „najlepsza” usługa w prepaidzie ze wszystkich usług razem wziętych od wszystkich operatorów.

    • Budzik

      Ja takich przygód nie miałem. Numer w T-Mobile na kartę miałem 2 lata, uciekłem do oferty abonamentowej T-Mobile z tym samym numerem. Faktury przychodzą normale.

  • Tom

    Chyba od ponad 15-tu lat jestem z T-Mobile (ten sam numer). Średniointensywne użytkowanie prywatne. Nigdy nie miałem z nimi problemów, może też, że nie jestem klientem „awanturującym się” :) Parę razy miałem ubaw z kolegów uciekających do Playa. „Bo tam fajniej”, „bo lepsza oferta” itp itd. Jeszcze większy ubaw miałem widząc ich wracających z powrotem do T-Mobile. Ostatni taki przykład sprzed kilku miesięcy.

  • mirosław borubar

    Oczywiście, że marketing, przecież w tym kraju każdy bubel się ludziom wciśnie jak się ładnie zareklamuje. Na pocieszenie pozostaje fakt, że nasz naród nie jest pod tym względem wyjątkowy.

  • tiger

    Wracać? Wiele osób ucieka. Znajomy ma problemy z przeniesieniem numeru na kartę bo T-Mobile… zgubiło jego dane… Tak brzmi oficjalne stanowisko T-Mobile – zgubili dane klienta i nie może przenieść numeru do innej sieci.

  • tho

    Oferta na taryfach T3 (no limit po kraju i no limit w europejskim tmobile, w obu przypadkach także na Internet – z kilkoma haczykami) nie jest zła. S8+ 2279 zł, 6 miesięcy za 1 zł (przenosząc numer) i pozostałe 18 miesięcy za 100 zł, 50 zł aktywacja.
    Łącznie 4135 zł. W sklepach sam telefon kosztuje 3999 zł.

    Abonament wychodzi po niecałe 6 zł miesięcznie.

  • peso

    A ja odszedłem akurat sprawdzić a2Mobile, tam miesiac posiedze i jak mi się nie spodoba to wracam.

    • zumiszak

      dobrze jest u nich wificalling i to że za 20 zł jest wszystko.

  • Jo
    • darekols

      Przypomniała mi się od razu Nawigacja Orange, która działa w tle na brandowanych Androidach (np w Zetafonie) i ściąga pieniądze z konta pomimo wykupionego pakietu GB.

  • bromu

    Ja płącę 5 zł miesięcznie za kartę Play OdNowa. Nic nie przepada nic nie przestaje być aktywne, do play sms i rozmowy za darmo. Za rozmowy wszędzie 15 gr/min do innych sieci, za sms 5 gr. 1 GB za 5 zł. Do tego karta nie przestaje być aktywna nigdy (no chyba że się nie rozmawia albo zero na koncie) a nie jak to w orange gdzie po 5 dniach za 5 zł traci się możliwość wykonywania połączeń pomimo posiadania środków. Wszystko na temat.

    • salalala

      Zależy ile się używa telefonu. U mnie raczej nie leży. Najtaniej znalazłem nolimity w a2mobile