6

Świat cyfrowych manekinów

Manekiny od kilku już lat wchodzą w erę cyfrową, a lata 2015 – 2020 będą okresem intensywnego rozwoju tych produktów, w powiązaniu z internetem w komputerze, smartfonie, poprzez interfejsy WWW, portale mobilne operatorów komórkowych, aplikacje oraz SMS/MMS/GPS/KINECT i inne sposoby cyfrowego dotarcia do Konsumenta. Inteligentne manekiny przyszłości Dotychczas, manekin nie był bezpośrednio powiązany z rynkiem tzw. digital signage, a więc zintegrowanej formy zarządzania systemem, w skład którego wchodzą […]

Manekiny od kilku już lat wchodzą w erę cyfrową, a lata 2015 – 2020 będą okresem intensywnego rozwoju tych produktów, w powiązaniu z internetem w komputerze, smartfonie, poprzez interfejsy WWW, portale mobilne operatorów komórkowych, aplikacje oraz SMS/MMS/GPS/KINECT i inne sposoby cyfrowego dotarcia do Konsumenta.

Inteligentne manekiny przyszłości

Dotychczas, manekin nie był bezpośrednio powiązany z rynkiem tzw. digital signage, a więc zintegrowanej formy zarządzania systemem, w skład którego wchodzą wyświetlacze elektroniczne, jak: cyfrowe plazmy, infokioski, wyświetlacze, które prezentują informacje, reklamy, ale również zapachy, muzyka tła (np. royalty free music) i inne usługi przyciągania uwagi konsumentów, np. na lotniskach, punktach sprzedaży, sieciach usługowych (np. firmy turystyczne, nieruchomości, informacja miejska, dworce, centra handlowe itp.). Jednak to ulegnie zmianie, w ciągu najbliższych lat.

Manekin jest częścią rozbudowanego świata narzędzi do sprzedaży produktów w sklepach i centrach handlowo-usługowych. Amerykańscy i europejscy giganci, jak Macy’s, H&M, Tesco, Adidas, od ponad 4 lat testują zastosowanie tradycyjnych manekinów z dodaną technologią cyfrową. Japończycy są o krok dalej i w swoich prototypach manekinów przyszłości testują wykorzystanie doświadczeń z robotyki (manekin-robot). Manekiny z wbudowaną kamerą, rozpoznające twarz, rasę, płeć, czy wiek konsumenta, podobnie jak systemy audio-wizualne i inne rozwiązania nowoczesnej technologii, nadają sprzedaży sklepowej nowy wymiar.

Manekin cyfrowy jest nowszą i bogatszą wersją tradycyjnego manekina – posiada cyfrowe umiejętności interakcji z konsumentem, daje właścicielom sklepów nowe narzędzia marketingowe do analizy decyzji konsumentów, podobnie jak reklamowe do przyciągnięcia ich uwagi i sprzedażowe, do znacznego zwiększania wolumenu sprzedaży produktów.

Manekin cyfrowy = tradycyjny manekin + zestaw zewnętrznych/wewnętrznych urządzeń cyfrowych jak kamera, czy wyświetlacz LCD (hardware) + system oprogramowania do analiz, prezencji i sprzedaży on-line (software). Manekin cyfrowy ma możliwości spięcia z system sprzedaży cyfrowej sklepu i całej sieci sklepów, daje również bogatą platformę sprzedaży i reklamy produktów, usług, realizacji konkursów, programów lojalnościowych i promocji.

Manekin z zamontowaną kamerą (np. w miejscu oczu), daje możliwość optymalizacji doboru prezentowanych produktów, na podstawie danych statystycznych z analiz obrazu wideo, zarejestrowane przy jego użyciu.

Manekin z wyświetlaczem LCD to np. nowa powierzchnia do zastosowania audio-wizualnej prezencji komunikatów „call to action”, a więc np. zachęcenia do pobrania aplikacji, wysłania SMS/MMS, znalezienia szerszej oferty na Facebooku, Instagramie, dołączenia do konkursu poprzez Snapchat, czy wejścia na strony on-line sklepu, marki, sieci handlowej. Ekran zamontowany w manekinie pozwala wyświetlać zarówno twarz konsumenta, dokonywać analizy jego nastroju, czy zapotrzebowania, ale również emituje informacje promocyjne, reklamy, czy może pełnić funkcje lojalnościowe. Istnieją różne wersje monitorów dla manekina: twarz LCD, okulary LCD, manekin + LCD w miejsce spodni lub bluzy, itd.

Magic-Mirror-600x437

Manekin przewodnik – ten rodzaj narzędzia posiada funkcje lokalizujące produkt w sklepie lub on-line, prezentuje również inny asortyment pasujący do danej kombinacji produktów, rozszerzają ofertę tradycyjnego sklepu, o produkty sklepu on-line. Manekin lustro – prezentuje dany produkt na konsumencie, dzięki wprowadzonym wymiarom i cechom osobistym, bez potrzeby przymierzania konkretnej rzeczy. Memomi Memory Mirror, to lustro wyposażone w zestaw kamer Intel RealSense procesor Intel Core i7 oraz układ graficzny Iris Graphics, które powala przejrzeć się w dowolnej kreacji spośród np. tych dostępnych w ofercie sklepu on-line, zarówno w pełnej palecie kolorów jak i rozmiarów. Magic Mirror to oferta innej firmy, ale zasada ta sama – lusto z wieloma opcjami dodatkowymi, które sprawiają, że w przymierzalni możemy nie tylko sprawdzać ubrania, bez ubierania ich na siebie, ale możemy również przeglądać ofertę sugerowanych produktów np. pasujących do wybranego stroju, które są polecane np. przez zatrudnionych w danej sieci handlowej stylistów. Manekin z funkcjami ruchu – przyciąganie uwagi do witryn sklepowych, a zastosowany wewnątrz sklepu, do oferty prezentowanej na manekinie.

Co przynieść może przyszłość manekinów?

Jeśli chodzi o system cyfrowych manekinów, to nie mówimy wyłącznie o namacalnych, bądź wirtualnych manekinach, ale przede wszystkim o innowacyjnym oprogramowaniu. Software wspomagający manekiny przyszłości to rozbudowany system informatyczny centralizujący i kontrolujący interakcję z klientami. System ten pełnić będzie różne funkcje, jak: rozpoznawanie twarzy, wieku, rasy, płci, a w przyszłości również np. rozpoznawanie stałych klientów sklepu, np. witanie ich po imieniu, oraz monitorowanie zagrożeń, w przypadku np. odczytania złych intencji poprzez rozszerzenie źrenic, podwyższone tętno, itp.

Z katalogów z ubraniami, z uwagi na duże koszty pozyskania i prawa autorskie, zniknąć mogą zdjęcia modeli, a pojawić się mogą zdjęcia manekinów i robotów, posiadających twarze łudząco podobne do prawdziwych ludzi. Wystawy sklepowe będą interaktywne 24 godziny na dobę i będą umożliwiały przeglądanie katalogu np. ubrań, na wirtualnych manekinach, co więcej po wyborze odpowiedniego zestawu odzieży, możliwe będzie zrzucenie danego wybory na aplikację lub stronę internetową do telefonu oglądającej osoby. Takie rozwiązania testował m.in. Adidas w Niemczech.

Wiele wskazuje też na to, że manekiny będą wirtualne, co pozwoli zaoszczędzić energię poświęcaną na ich optymalną ekspozycję i zwielokrotnić możliwości interakcji klienta z ekspozycją. Dużo mówi się o dopasowaniu manekinów do otoczenia, jak np. zmienna pogoda, czy ubiór, stan samopoczucia konsumenta. Cyfrowe manekiny mają być m.in. podłączone do informacji o lokalnych warunkach atmosferycznych i ubierać się w ciepłe ubrania, gdy pada śnieg, lub prezentować ofertę plażową przy dużych upałach. Takie rozwiązania testowane są już, m.in. w sieci sklepów Macy’s.

Powiązanie cyfrowych manekinów ze światem programów lojalnościowych wydaje się nieuniknione – klienci, będą mogli zyskiwać punkty, wymieniać je na zniżki, lub zamieniać na inne korzyści, dzięki np. wystawianiu swoich zdjęć, zrobionych poprzez manekina, czy cyfrowe lustro, na serwisach społecznościowych. Zresztą ilość przyznanych punktów lojalnościowych może być powiązana z ilością „lajków” i rad – wpisów innych użytkowników tych portali.

Manekiny będą mówić do klientów, ale również rozmawiać z nimi:

Takie rozwiązania, od kilku już lat, testowane są w japońskich bankach, gdzie rolę manekina pełni wirtualny hologram o kształtach człowieka – doradcy. Hologram ma wczytane, szereg komend głosowych, które uruchamiają kolejne wizualne instrukcje. Coś co znamy obecnie z telefonicznych infolinii, które proszą nas o wybór poprzez dany przycisk cyfrowy – 1, 2, 3 lub 4, w niedalekiej przyszłości, będzie powszechne w różnych punktach usługowych.

Przyszłość reklamy a prywatność

Patrząc na plany rozwoju narzędzi do reklamy, wydaje się, że będziemy atakowani coraz bardziej wyrafinowanymi rozwiązaniami wspierające sprzedaż, nie tylko w sieci, ale również w miejscach publicznych, jak sieci handlowe, restauracje, kawiarnie. Nie dziwi więc fakt, że powstają już pierwsze ubrania i okulary, chroniące nas, przed czytnikami naszych emocji.

Z raportów Google wynika, że 84% użytkowników smarfonów, wspiera się tymi urządzeniami przy dokonywaniu decyzji zakupowych w sklepie. Jednocześnie rośnie liczba konsumentów posiadających przy sobie smarfona w trakcie zakupów – w Polsce to grupa około 20 milionów osób, a na świecie jest już około 760 milionów urządzeń tego typu. Klienci z zainstalowaną aplikacją sprzężoną z manekinem cyfrowym, będąc w jego zasięgu, dostaną informacje o cenie prezentowanych produktów, nazwy i zdjęcia modelu, oraz propozycje innych kreacji pasujących do tego zestawu produktów. Będą mieli również możliwość zapisania zdjęcia i nazwy w pamięci telefonu, odkładając decyzję zakupową na później lub celem konsultacji z rodziną. Będą mogli wreszcie polecić znajomym dany zestaw produktów prezentowany na manekinie. Osoby nie posiadające zainstalowanej aplikacji, będą informowane za pomocą manekina o najprostszych sposobach instalacji aplikacji i wprowadzenia swoich danych, oraz o korzyściach z tego wynikających.

Rozwój manekinów cyfrowych przyszłości, wiąże się również z robotami. W Japonii, coraz więcej wystaw sklepowych, jak i funkcji displayowych, realizują mniej lub bardziej zaawansowane roboty, niekoniecznie o ludzkich kształtach. Jak wskazuje futurolog Michio Kaku, w książce „Dalej niż Einstein: kosmiczna pogoń za teorią wszechświata” (Beyond Einstein: Superstrings and the Quest for the Final Theory), Michio Kaku & Jennifer Trainer, PIW, Warszawa 1993, roboty zbyt podobne do ludzi, przerażają nas, dlatego ich twarze często są przerysowane, lub celowo nie podobne do twarzy prawdziwych ludzi. Zresztą podobnie jest z manekinami – mają przypominać sylwetkami ludzi, jednak nie muszą ich przesadnie odwzorowywać. Wracając do robotów przyszłości w roli manekinów, będą one np. przyciągać uwagę dzieci, nawiązując z nimi kontakt wzrokowy, werbalny, lub naśladując ich ruchy. Będą również mogły się przemieszczać, co będzie zbawienne dla problemów związanych z przeludnieniem danych miejsc w sklepie, itp.

Użycie dronów, manekinów cyfrowych, czy robotów w sklepach, to sposób na stworzenie unikalnej atmosfery w punkcie sprzedaży, wpłynięcie na niezapomniane przeżycia odwiedzających – wszystko to wpłynąć może na powrót klienta do sklepu.

Futurolog Thomas Frey, autor książki „Communicating with the Future”, określa naszą przyszłość mianem „Mannequinology” – a więc okresu, w którym użycie manekinów i robotów zmieni nieodwracalnie nasze otoczenia, jak również doznania związane np. z zakupami, przebywaniem w miejscach publicznych, w tym restauracjach i puntach usługowych. Manekiny tańczące do rytmu odtwarzanej w tle muzyki, zintegrowane z drukarkami 3D, pozwalającymi zakupić niemal wszystko, dostosowujące swoje zachowania do informacji, jakie o nas samych można wyczytać z sieci, ale i z twarzy, zachowań, oczu, wreszcie automatyczne dopasowanie języka, koloru „skóry”, czy „rasy” manekina, sposobu mowy (formalny, młodzieżowy), „płci” – przyszłość manekinów rysuje się równie barwnie co niepokojąco. Czy przed tak wysublimowanymi narzędziami sprzedaży i reklamy, będziemy potrafili się bronić?

Grafika: 1,2.

  • Gebels

    „Manekin cyfrowy jest nowszą i bogatszą wersją tradycyjnego manekina – posiada cyfrowe umiejętności interakcji z konsumentem, daje właścicielom sklepów nowe narzędzia marketingowe do analizy decyzji konsumentów, podobnie jak reklamowe do przyciągnięcia ich uwagi i sprzedażowe, do znacznego zwiększania wolumenu sprzedaży produkt” – gdzie taka propagandowa papkę znalazłeś?

  • Piotr Turek

    dziękuję

  • Diabell

    Na myśl przychodzi mi tylko scena z „Raportu Mniejszości”, bohatera nękanego od progu krzyczącymi do niego z imienia i nazwiska banerami. Nie chcę takich zakupów…

    • Piotr Turek

      być może nie wszystko za naszej kadencji…:-)

    • Diabell

      Przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje. Pamiętam ledwie 15 lat temu, gdy nie miałem do kogo wysłać SMS-a, bo prawie nikt nie miał komórki. A dziś? A za kolejne 15 lat? Maszyny pędzą i trudno sobie wyobrazić nawet dokąd.

  • Pingback: ŚWIAT CYFROWYCH MANEKINÓW – Futurist Of The Year()