7

52% Polaków nie korzysta jeszcze z żadnej subskrypcji

Wróciłem właśnie z konferencji prasowej, na której międzynarodowa firma Straal ogłosiła uruchomienie swoich usług płatniczych w naszym kraju. Przy okazji tej premiery zaprezentowali pierwszy w Polsce raport o ekonomii subskrypcji - Subskrypcje PL.

Straal to zupełnie nowy gracz na naszym rynku, oferujący kompleksowe rozwiązania płatnicze. Są to między innymi narzędzia do przyjmowania płatności elektronicznych czy zarządzania subskrypcjami. Do tego oferują zaawansowaną optymalizację transakcji czy analitykę przyjmowanych płatności dostępną online w przeglądarce. Wszystko to wzbogacone ochroną przed fraudami.

Czym się różni od znanych nam z sieci bramek płatniczych? Większość sprzedawców produktów czy usług musi korzystać z kilku rozwiązań u kilku różnych dostawców, by zapewnić swoim klientom podobne doświadczenia przy zakupach w internecie, jak i w fizycznym sklepie. Straal dostarcza je wszystkie w jednym pakiecie.

Z ciekawych przykładów podanych na konferencji mogę wymienić kluby fitness, i to duże sieci, które mają wprawdzie opcję płatności online na stronie za karnety, ale jeśli ktoś wchodził „z ulicy” i chciał wykupić karnet, musiał zostawić dane karty płatniczej… na papierowym formularzu. Oniemiałem jak to usłyszałem. Ale to autentyczne przypadki własnie w klubach fitness, na które się natknęli przy rozmowach wdrożeniowych rozwiązań Straal, a jednym z nich jest opcja płatności automatycznych w terminalach POS, bez podawania danych karty.

Michał Jędraszak, Chief Operating Officer, Straal:

Wyzwania, przed jakimi biznes staje w dobie ekonomii subskrypcji, ekonomii współdzielenia i stale rosnących oczekiwań konsumentów wymagają wprowadzania przez firmy rozwiązań zorientowanych na maksymalizację efektywności. Tak, jak autonomiczny samochód musi być w stanie bezpiecznie pokonać nawet najbardziej skomplikowaną trasę w gęstym ruchu ulicznym, tak nowoczesna bramka płatnicza musi automatycznie dbać o ściągalność należności, chronić firmę przed oszustami, realnie przyczyniać się do zwiększania jej skuteczności biznesowej. Straal jest odpowiedzią na wyzwania nowoczesnego handlu w Polsce i na całym świecie.

Ile to wszystko kosztuje? Straal pobiera od każdej płatności prowizję w wysokości 1,5% + 0,35 zł. Oczywiście w przypadku dużych firm prowizja jest niższa, wszystko zależy od wolumenu sprzedaży.

Potencjał jaki mają w Polsce takie usługi zademonstrowali na przykładzie wspomnianego raportu Subskrypcje PL, który pokazuje jak słabo rozwinięta jest u nas ta część rynku.

Z subskrypcji w ogóle nie korzysta 52% osób w naszym kraju. Pamiętajmy, że subskrypcje, to nie tylko nowe stosunkowo u nas usługi typu Netflix czy Spotify, ale i polecenia zapłaty lub zlecenia stałe, które znamy już od wielu lat.

Porównując to do innych krajów „starej unii” jesteśmy w ogonie. No może jeszcze słabo to wygląda w Niemczech czy Irlandii, ale w pozostałych krajach badani w większości (85%) deklarują korzystanie z zakupów w modelu subskrypcyjnym.

A co z pozostałymi 48% Polaków. Najczęściej posiadają oni 3 lub 4 aktywne subskrypcje -37%, 1 lub 2 – 27%, 5 lub 6 – 25%, a pozostali 7 lub więcej. Większość z nich wydaje na subskrypcje miesięcznie poniżej 200 zł. Co ciekawe, osoby wydające ponad 600 zł miesięcznie to większości subskrybenci serwisów VoD (81%).

Jakie więc usługi najczęściej opłacamy w modelu subskrypcyjnym? Na czele są składki ubezpieczeniowe (44%), rachunki (43%), VoD (39%), fitness (30%) transport i oprogramowanie (po 25%).

Ciekawie rozkłada się również udział poszczególnych metod płatności za subskrypcje, praktycznie po równo karta płatnicza z przelewami za zlecenia stałe, ale wysoko są tez e-portfele, takie jak Pay Pal, Visa Checkout czy Master Pass.

Zobaczmy jeszcze, co nas powstrzymuje przed subskrypcjami. Okazało się, że w przypadku 48% badanych jest to bezpieczeństwo. Najbardziej obawiamy się braky wystarczających zabezpieczeń i wycieku danych naszych kart oraz obawa przed brakiem anonimowości podczas zakupów. Co ciekawe, na pytanie w grupie osób korzystających z subskrypcji o powody, które nimi kierowały przy wyborze tej metody obok wygody (50%), łatwości zapisania danych karty w systemie (37%), dostępności specjalnych promocji (26%), braku możliwości zakupu za pomocą innej metody płatności (22%) oraz większej kontroli nad wydatkami (22%0, wymieniali też bezpieczeństwo (25%).


Badanie przeprowadziło w sierpniu 2017 roku Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie firmy Straal, na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów robiących zakupy przez internet. Badanie zrealizowano metodą CAWI na panelu własnym firmy CBM Indicator.