50

Shuttout, czyli Polak potrafi fotografować!

Mateusz Chłodnicki – człowiek sprzeczności. Z jednej strony enigmatyczny, z drugiej przebojowy. A przede wszystkim niezwykle kreatywny. 27 kwietnia wszyscy poznacie Jego najnowszy projekt – Shuttout.com. Korzystając z crowfundingu na łamach portalu PolakPotrafi.pl Mateusz chce pozskać środki na koncepcję społecznościowego centrum fotograficznego, gdzie każdy, kto pasjonuje się robieniem zdjęć, będzie mógł szlifować swoje umiejętności oraz brać udział w konkursach i wygrywać… pieniądze! Powiem szczerze […]

Mateusz Chłodnicki – człowiek sprzeczności. Z jednej strony enigmatyczny, z drugiej przebojowy. A przede wszystkim niezwykle kreatywny. 27 kwietnia wszyscy poznacie Jego najnowszy projekt – Shuttout.com. Korzystając z crowfundingu na łamach portalu PolakPotrafi.pl Mateusz chce pozskać środki na koncepcję społecznościowego centrum fotograficznego, gdzie każdy, kto pasjonuje się robieniem zdjęć, będzie mógł szlifować swoje umiejętności oraz brać udział w konkursach i wygrywać… pieniądze!

Powiem szczerze – przez pierwszą minutę nie byłem przekonany do pomysłu, uznając a priori, że mamy do czynienia z piętnastą Fotolią. Serwisów stockowych w sieci jest tyle, że naprawdę nie ma już gdzie palca wsadzić.

Szybko jednak przekonałem się o własnej pomyłce. Shuttout to koncepcja zgoła inna i niezwykle rozwojowa. Chłodnicki łączy bowiem sprawdzone już pomysły w zupełnie nową całość.

Z pewnością wiecie, jak działają loterie pieniężne takie jak lotto czy mechanizm ubezpieczeń. Wszyscy płacimy groszowe sumy, które razem dają olbrzymie kwoty. Spróbujcie przełożyć ten system na… konkurs fotograficzny. Powiedzmy, że ktoś z Was postanawia zorganizować konkurs na najlepsze zdjęcie w tematyce x (tutaj wstawcie swoją ulubioną).

W zdecydowanej większości przypadków osoby biorące udział w konkursach fotograficznych musiały wpłacać niemałe wpisowe (spotkałem się nawet z kwotą 200 zł!), a dodatkowo inwestować w dużych rozmiarów cyfrowe odbitki, by organizator mógł potem zrobić wystawę, nie ponosząc żadnych kosztów.

Shuttout proponuje fantastyczną wręcz alternatywę. Otóż wpisowe ma być minimalne, co pozwoli twórcom na szerszy udział, a ocen dokonywać będą internauci. Oczywiście społecznościowy system ocen daleki jest od doskonałości, ale Chłodnicki już zapowiada wprowadzenie mechanizmów, które będą odpowiednio regulować tę zasadę. Dosłownie przed chwilą osobiście go o to zapytałem:

Sposób jest banalny. Otóż, aby Twój głos był ważny, musisz oddać głos na dokładnie trzy zdjęcia. Jeśli więc ktoś ma nawet 1000 fanów, którzy zagłosują na jego fotę, to jednocześnie będą musieli oddać 2000 głosów na inne zdjęcia w konkursie. Statystycznie to powinno się fajnie rozłożyć i zdecydowanie lepsze zdjęcia będą wygrywać. Będziemy to testować, bo jak to będzie za mało to mamy jeszcze jeden pomysł, który definitywnie rozwiąże ten problem.

Każdy użytkownik będzie też miał możliwość organizowania własnych konkursów.

W jednym czasie może być organizowanych tysiące konkursów, ponieważ to uczestnicy sami będą mogli je tworzyć. Dodatkowo organizator konkursu bedzie miał możliwość zarabiania na nim. 10% puli z wpisowego będzie trafiało do organizatora, który stworzył i wypromował konkurs. Im więcej osób weźmie w nim udział, tym więcej zarobi organizator. To narzędzie pomyślane także z myślą o autorach blogów / serwisów fotograficznych. (źródło)

Oczywiście Shuttout to nie tylko serwis dla amatorów fotografii, ale, patrząc z biznesowego punktu widzenia, atrakcyjne narzędzie do promocji marki i angażowania grup użytkowników.

Założenie jest proste – mówi Mateusz. – Konto FREE umożliwia standardowy udział w konkursach. Z czasem, w miarę rozwoju serwisu, pojawią się dodatkowe opcje. Konto PREMIUM da specjalne możliwości, organizację konkursów, większą ekspozycję itp. Konto BUSINESS to z kolei narzędzie do promocji marki poprzez angażowanie społeczności w konkursach, możliwość dodatkowych nagród etc. W tym sektorze tkwi ogromny potencjał. Poza tym mamy koncepcję stworzenia największej na świecie galerii zdjęć w prywatnych domach. Wyobraź sobie, że ludzie mogą zamawiać zwycięskie zdjęcia do powieszenia na ścianę. Autor fotografii nie tylko zarabia tutaj swoją część, ale przede wszystkim widzi, że jego zdjęcie, które ktoś kupił, wisi na ścianie w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku… W efekcie daje to niesamowite wyróżnienie i zaspokaja potrzebę uznania. A Shuttout może w ten sposób zaistnieć w milionach domów na całym świecie.

Brzmi to świetnie i naprawdę ma potencjał, a dodatkowym plusem jest fakt, iż akcji kibicuje Michał Sadowski z Brand24, który, kolokwialnie mówiąc, ma talent do wyniuchiwania dobrych pomysłów.

Jako fotografik urbexowy nie mogę się już doczekać realizacji Shuttout i zamierzam coś niecoś z portfela na akcję wyłuskać, do czego zachęcam wszystkich pasjonatów pstrykania.

Więcej na stronach:
www.facebook.com/events/814475665294231/
www.shuttout.com/polakpotrafi/

    • Michał Gumienny

      Ta linkowana przez Ciebie strona nie jest tworzona przez Polaków, a to „wielka i znacząca” różnica, stąd serwis spada na drugie miejsce ;)

    • Bardzo fajna strona – będziemy im z pewnością kibicować, bo mają inny model z nagrodami i w ogóle dużo rzeczy inaczej. Im więcej takich projektów tym lepiej. Miejsca jest dla wszystkich :-)

    • Zgadzam się w 100%! Testuję wszystkie :-)

  • Wszystko to już było, a najpopularniejszym serwisem do tego jest facebook. Np. moje znajome zadręczają mnie zdjęciami z akademii dla mam. Naprawdę uczą się tam fotografować i robią to półprofesjonalnie, szkoda tylko, że obiektami są własne dzieci. Jak wszyscy wiedzą rodzice potrafią zadręczyć innych pokazywaniem swoich pociech.
    https://www.facebook.com/pages/Through-a-Mothers-Eyes-Photography/1490690671142731

    Nie wróżę takiemu serwisowi popularności.

    • Dzięki za opinię! Niestety Facebook nie umożliwia wygrywania nagród pieniężnych, chyba, że coś przegapiliśmy ;)

    • Z tego co zaobserwowałem znajome wygrywały tam jakieś nagrody. Może rzeczywiście to mogłoby przyciągnąć ludzi…

    • Nagrody to jedno. Mamy przewidziane znacznie więcej. Mechanizmy do tworzenia samodzielnie konkursów i zarabiania za organizację, wynagradzanie za wartościowe komentarze i wiele innych rzeczy. Ciężko w krótkim artykule zawrzeć całą wizję :)

  • Eryk Szlachetka

    Zapowiada się ciekawa zabawa z Shuttout! Pomysł wydaje się być doskonały.

    • Dzięki. Doskonały to będzie dzięki feedbackowi ludzi. Dlatego na konstruktywną krytykę zawsze jesteśmy otwarci :)

  • To dopiero jest projekt!

    Czuję, że Shuttout będzie hitem. Czekam z niecierpliwością, co z tego wyniknie. :)
    Sądząc po przygotowaniach i idei to naprawdę będzie coś!

  • Fajnie!. Będzie jak zdobyć kasę na nowy obiektyw ;)

  • krawiec

    Spoko pomysł!, powodzenia :)

  • Świetny pomysł, mam wielu kolegów fotografów, którym już wielokrotnie mówiłem, aby wzięli udział w konkursie. Teraz będą mogli, szybciej, łatwiej i taniej :)
    Mateusz 3mam kciuki za powodzenie!

  • Michał Połetek

    No i elegancko. Cieszę się na start kampanii :)

  • ynka

    Jeśli rzeczywiście uda się sprawić, by w społecznościowym konkursie automatycznie nie wygrywała osoba z największą i najlepiej zmobilizowaną grupą znajomych – gratuluję. Trzymam kciuki.

    • Dzięki – challenge accepted!

    • Tomasz z Gdyni

      A czemu wygrana takiej osoby miałaby nie być dobra? Przecież o to chodzi by mobilizować znajomych, żeby promować serwis i jego ideę. By pochwalić się nagrodą i tym samym zachęcić innych do wzięcia udziału w konkursach lub nawet ich stworzeniu. A to co podoba mi się najbardziej, to właśnie to, że na Fejsie, każdy robi to codziennie, lecz jedynie ku satysfakcji a dochodowi Fejsa. Tu CAŁA przyjemność jest po Twojej stronie. Jutro wesprę projekt. Mam ochotę na nagrodę dzięki której będę mógł zorganizować konkurs promujący moje przedsięwzięcie. A za Chłopaków z Shuttout trzymam kciuki.

  • Warto śledzić! Jeszcze 17 dni do odpalenia kampanii na polakpotrafi.pl, a już gorąco :)

    • Ha, a co będzie po odpaleniu kampanii… nie pozwolimy o sobie zapomnieć :)

  • Tomasz Malski

    Podobno dynamit już wynaleziono… a tu zapowiada się istnie wybuchowy projekt ;)
    Obecnie niemal każdy ma całkiem niezły aparat choćby w telefonie, o dostępnych lustrzankach nie wspominając. .. czuję, że to będzie idealne miejsce dla pasjonatów amatorów fotografii, którzy są bardziej ciekawi świata niż owładnięci szukaniem dziury w całym ;) Mistrzowsko Mateusz!

  • Kamil Kowalski

    Ja tu widzę fajne narzędzie dla wydawnictw/magazynów przyrodniczych.
    Wiele z nich organizuje konkursy fotograficzne teraz przynajmniej będą mieli profesjonalne narzędzie do tego.

    Może i nasz Magazyn zorganizuje jakiś konkurs fotograficzny. :)

    Trzymam kciuki!

  • Dominika Krawczyk

    Uważam, że ten projekt jest bardzo ciekawy i z dużym potencjałem rozwoju. Trzymam kciuki i z przyjemnością dorzucę swoje „5 groszy” do zbiórki:)

  • Konrad Kluska

    Zapowiada się świetna zabawa z konkursami foto. Czekam z niecierpliwością na start i 3mam kciukasy:)

  • Mariusz Henyk

    Obserwuję z zaciekawieniem i trzymam kciuki :)

  • Maciej Dutko

    Ja tam fotografem nie jestem, ale pachnie mi tu bardzo, ale to bardzo przemyślanym modelem nie tylko biznesowym, ale przede wszystkim – ideowym. Prognozuję, że to kolejny projekt, który – dotknięty przez Midasa-Chłodnickiego – szybko zamieni się w złoto. Globalne złoto!

    Z Mateuszem miałem okazję porozmawiać o Shuttout.com i – przyznam – jestem pod ogromnym wrażeniem logiki i organizacji tego projektu. Nasza rozmowa zostanie opublikowana zresztą w dniu startu projektu, tj. 27 kwietnia, na http://www.akademia-internetu.pl – zapraszam do lektury.

    • Dzięki Macieju za miłe słowa. Do Midasa mi daleko, ale niewątpliwie w ten projekt wkładam całe swoje serce. Tworzymy go z fantastycznymi ludźmi i mamy wsparcie jeszcze wspanialszych ludzi, więc jakby to się miało nie udać? Pokażmy, że Polak Potrafi bez kompleksów zrobić coś więcej niż tylko narzekać. Let’s make some noise! ;-)

  • Łukasz Zagraba

    Ładnie pięknie to wszystko się czyta. A co się stanie z projektem jeśli akcja na Polak potrafi nie wypali? Nie wiem ile potrzeba na rozruch takiego projektu , ale na pewno nie mało, wiec, jeśli nie uda się uzbierać odpowiedniej sumy, co potem? Jest jakaś koncepcja na taką ewentualność?

    • Wierzymy we wsparcie, a po komentarzach widać, że jest wiele osób, które nam kibicuje. Zrobimy wszystko, aby nie pójść standardową ścieżką, czyli nie iść do inwestorów (którzy JUŻ wyrazili zainteresowanie projektem), bo chcemy zrobić to tak, aby spełnić oczekiwanie ludzi, mieć pełną wolność decyzyjność. Więc można powiedzieć teoretycznie, że OSTATECZNIE zawsze możemy pójść do inwestorów… ale zrobimy wszystko, aby do tego nie dopuścić, bo wierzymy, że w takich projektach najważniejsza jest społeczność. Stąd crowdfunding.

  • Tomasz Solecki

    Bardzo fajny pomysł. Moim zdaniem shuttout fajnie się spisze i zrobi dobrą robotę dla wszystkich fotografów i artystów. Trzymam kciuki za powodzenie akcji na Polak potrafi. Z pewnością będę wspierał! :)

  • W Polsce to bym miał mocne wątpliwości czy ten projekt wypali, ale wyjście na świat to genialne posunięcie. Powodzenia Mateusz!

    • Nie mów, że tak słabo wierzysz w Polaków? Ja tam wierzę, że Polacy nie dość, że docenią ideę i nasze podejście wspierając projekt (przecież moglibyśmy od razu pójść na Kickstartera), ale też będą też podejmowac z sukcesami rywalizację z amatorami fotografii na całym świecie dzięki temu, że od razu wychodzimy na globalny rynek. Poza tym, dla Polaków fajniej będzie wygrywać nagrody w $, szczególnie, gdy będą się zbierać dzięki temu spore pule. A jakość polskich fotografów jest znana na całym świecie i sam mam znajomych, niby amatorów, którzy robią takie zdjęcia, że szczęka opada.

  • Kasia Ryfka-Cygan

    Jestem pod dużym wrażeniem nie tylko samego projektu, który ma spory potencjał, ale i marketingu! :) Brawo, Mateusz!

  • Witosław Rusinek

    Gratuluję pomysłu, chętnie spróbuję swoich sił, koncepcja bardzo ciekawa. już nie mogę się doczekać aż projekt zostanie odpalony

  • Sławomir Przyklęk

    Ciekawy pomysł, będę go obserwował i wspierał. Kiedyś robiłem zdjęcia, może to dobry powód żeby do tego powrócić? :)

  • Ireneusz Osiński

    Miałem przyjemność spotkać się z Mateuszem osobiście i zapoznać się z projektem „u źródła”. Jestem pod wrażeniem pomysłu oraz możliwości jakie daje użytkownikom. Osoby zajmujące się fotografią amatorsko będą miały możliwość dzięki temu zaprezentowania swoich prac, otrzymania informacji zwrotnych oraz co najważniejsze mogą zostać zauważone przez przyszłych zleceniodawców. SUPER INICJATYWA!!!

  • k.

    Czy tylko mnie komentarze do tego artykułu wydają się podejrzane?
    Same pochwały lecą, a większość to konta powiązane z FB, najczęściej z jednym tylko komentarzem na Disqus.

    #60groszyzawpis ?

    • Może dla kogoś jest to podejrzane, że gdy robi się ciekawy projekt w oparciu o crowdfunding i buduje społeczność, to ta społeczność reaguje na to, gdy coś się dzieje w sieci w danym temacie.

      My jesteśmy otwarci przecież na konstruktywną krytykę i zapraszamy do komentowania także sceptyków :-)

      Ważne, że jest zainteresowanie i dzięki temu można stworzyć coś naprawdę fajnego.

    • k.

      Nie krytykuję samego pomysłu i życzę powodzenia w realizacji.

      Siedzę jednak w marketingu, wiem jakie szopki można wyprawiać i to co tu się dzieje po prostu mi „śmierdziało”. Na szczęście trochę „czyszczą” klimat komentarze Panów Piotra i Pawła.

      Ale tak na przyszłość dobra rada. Jak ktoś napisze o Was, to tonuj prośby o komentarze, bo ktoś inny to wyłapie, wrzuci na jakiś wykop i masz gotową aferę czyli tzw. soszjalmediakrajzis;).

    • sceptyk

      Te komentarze oczywiście wyglądają jak laurki wystawiane sobie wzajemnie przez około coachingowe kółka wzajemnej adoracji.

      24 komentarze, średnio 1 – 2 zdania. Wszystkie „przybijające piątkę” z właścicielem serwisu. Sam autor artykułu to znajomy „CEO” Shuttout:

      https://www.facebook.com/doktor.ews/friends

      Żadnych pytań o model biznesowy. Dwa sceptyczne komentarze. Ot wszystko.

      Do tego wypowiedź Michała Sadowskiego, której w żaden sposób nie da się znaleźć na sieci: Twitterze, FB czy gdziekolwiek indziej.

      Nie mówiąc już o tym, że sama w sobie zawiera błędy i wygląda conajmniej dziwnie:

      – „egzekucję pomysłu” – od kiedy mowi się, że pomysł się egzekwuje?
      – „nie jest to pierwsze rodeo” – rodeo? To jakiś nowy slang startupowy?
      – „trzymam kciuki i premierę serwisu” – Michał trzyma premierę serwisu?

      Pytam się jaki jest model biznesowy? Chyba nikt nie powie, że ta odpowiedź jest satysfakcjonująca:

      „Konto BUSINESS to z kolei narzędzie do promocji marki poprzez angażowanie społeczności w konkursach, możliwość dodatkowych nagród” – ogromny serwis z setką tysięcy zdjęć w chmurze utrzymywana z kont premium marek promujących swój wizerunek?

      Pierwszy komentarz o GuruShots będącym w zamierzeniu niemal tym samym i same konkrety w odpowiedzi:

      „mają inny model z nagrodami i **w ogóle dużo rzeczy inaczej**” – to wszystko? Dużo rzeczy inaczej? Czyli co konkretnie?

      Nie pastwię się, ale jak widzę taką laurkę na AntyWebie to mam ochotę pognać na wspomniany Wykop i pokazać zaprosić wykopków do wydania prawdziwych opinii zamiast słodkich laurek.

      Sorry, kompletnie nie kupuję tego.

    • Sadek, wzywają Cię ;) Faktycznie chyba literówka się wkradła, trzeba będzie poprawić.

      A poza tym dzięki za konkretną krytykę. Z pewnością ukaże się więcej informacji, bo taki artykuł to trochę mało miejsca na wyjaśnienie całości.

      Model biznesowy ma kilka nóg, z których jedna (główna) oparta jest o ideę wpisowego i rosnącej w ten sposób puli do wygranej pieniężnej dla pierwszego miejsca. 50% puli idzie dla pierwszego miejsca, więc dla przykładu 100 osób w konkursie z wpisowym 5$ daje nagrodę o wysokości 250$. Gotówką.

      Możliwości wiele i jak to mówią – po owcach ich poznacie :)

      A GuruShots jest świetne, tylko nie mają nagród pieniężnych (rosnących razem z wzrostem ilości użytkowników) i nie dają użytkownikom możliwości zakładania konkursów i zarabiania na ich organizacji. Tak niewielkie różnice, a tak wiele mogą zmienić :-)

      Co do wykopu, to nie widzę przeciwskazań. Te opinie to efekt tego, że wiele osób udało nam się zarazić tą ideą i wiele osób uważa, że to fajny temat. Też wolałbym, aby było więcej konstruktywnej krytyki poza pozytywnym wsparciem, które jest oczywiście niezwykle istotne i za które bardzo dziękujemy.

    • sceptyk

      Mówisz o tym jak na serwisie będą zarabiali użytkownicy – ja pytam jak na tym serwisie zarabiać będzie serwis. Rozumiem, że możesz robić coś dla ludzi, ale sam serwis będzie generować znaczne koszty – jeśli ma być sensownie zrobiony to np. będzie pewnie oparty o chmurę do trzymania obrazów i wytrzymywania nagłych peeków ruchu – jak chcesz na nim zarabiać żeby pokryć chociaż koszta serwisu? Czy masz jakiś partnerów biznesowych? Co z inwestorami? Jakieś konkrety? Fundusze?

    • Odpowiedź na Twoje pytanie znajduje się w mojej powyższej odpowiedzi. 50% na główną nagrodę, 10% dla organizatora, a reszta zostaje w serwisie na obsługę, marketing i rozwój.

      A koszty będą rosnąć wyłącznie wtedy, gdy będą rosnąć przychody w tym modelu, co łatwo można zauważyć powyżej :)

  • Widzę sporą grupę, która może być zainteresowana takim serwisem. Rozmawiałem z Mateuszem o wprowadzeniu grywalizacji do Shuttout – to jest, moim zdaniem – także jeden z wyróżniających czynników. Trzymam kciuki za kampanię na Polak Potrafi :)

  • Mateusz jest najlepszą osoba do odpalenia takiego portalu i pokazal, ze potrafi zaangazowac w to mnostwo osob.

    • Dzięki Piotrze! Ale ten Twój komentarz jakiś podejrzany mi się wydaje ;);)

    • Tomek z Gdyni

      To co powiesz na mój komentarz: Świetny projekt, gratulacje:)

    • Hmn… kolejny pozytywny hejter! ;-)))

  • Pingback: To ostatni dzwonek, by wesprzeć Shuttout i zgarnąć nagrody! - AntyWeb()