Felietony

Rynek mobilnych aplikacji należy do smartfonów, ale przyszłością są tablety

Marcin Kamiński
Rynek mobilnych aplikacji należy do smartfonów, ale przyszłością są tablety
8

Pomiędzy rokiem 2010 a 2011 liczba użytkowników aplikacji mobilnych na całym świecie wzrosła aż o 104%. Mimo to, przyszłością programów na urządzenia mobilne nie są wcale zaawansowane telefony komórkowe. W ostatnim czasie najprężniej sprzedaż aplikacji napędzają posiadacze zdobywających coraz większ...

Pomiędzy rokiem 2010 a 2011 liczba użytkowników aplikacji mobilnych na całym świecie wzrosła aż o 104%. Mimo to, przyszłością programów na urządzenia mobilne nie są wcale zaawansowane telefony komórkowe. W ostatnim czasie najprężniej sprzedaż aplikacji napędzają posiadacze zdobywających coraz większą popularność tabletów. Liczba ich posiadaczy wzrosła w minionym roku o 58 milionów, a obecnie już blisko 9% rynku aplikacji mobilnych generowanego jest przez miłośników tabletów.

Tablety wyraźnie i zauważalnie zdobywają coraz większą część rynku sprzedaży aplikacji mobilnych. Bazując na liczbach urządzeń wychodzących do sklepów w drugim kwartale tego roku można prognozować, że do roku 2013 liczba posiadaczy tabletów wzrośnie o kolejne 150%. Sprawia to, że już nie tylko smartfony napędzają ogromny rynek aplikacji mobilnych – tablety stanowią coraz istotniejszą część tego smakowitego tortu.

W roku 2011 liczba aplikacji na iPada w sklepie Apple App Store wzrosła o 180% i na koniec ubiegłego roku wyniosła już ponad 140,000 programów. W sklepie z aplikacjami na Androida nie ma wyraźnego podziału pomiędzy użytkowników smartfonów i tabletów, trend najprawdopodobniej jest zauważalnie podobny.

Co rosnąca popularność tabletów oznacza dla rynku aplikacji mobilnych? Z pewnością umacniać będzie się trend tworzenia programów dedykowanych specjalnie na tablety, wykorzystując tym samym zalety ich znacznie większego niż w telefonach ekranu.

Użytkownicy tabletów wykazują także nieco inne zachowania w stosunku do pobierania aplikacji niż posiadacze smartfonów. Na tablety najchętniej pobieramy gry, publikacje cyfrowe oraz programy dedykowane zakupom internetowym. Sporym zainteresowaniem cieszą się również aplikacje biznesowe, a to dzięki wykorzystaniu tabletów do pracy w dużych przedsiębiorstwach. Apple zauważyło ten trend i utworzyło w swoim sklepie specjalną kategorię programów do pracy - @Work.

Jak Waszym zdaniem tablety wpłyną na dynamiczny rynek aplikacji mobilnych? Czekamy na komentarze.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Tablety