Nie pierwszy i nie ostatni raz na Facebooku pojawiają się budzące ogromne wątpliwości akcje. Tym razem ktoś podszywa się pod sieć RTV Euro AGD i rozdaje 20 tys. sprzętów. Cena za to jest jednak wysoka...
RTV Euro AGD NIE rozdaje sprzętu za darmo. Takiego przekrętu na polskim Facebooku jeszcze nie było! [aktualizacja]
"RTV EURO AGD Rozdaje Ponad 20 Tys. Sprzętów RTV i AGD Z Rocznika 2014/2015" - tak nazywa się grupa na Facebooku, która liczy już blisko 75 tys. członków. Wszystko wygląda wspaniale. W ogłoszeniu przypiętym na samej górze mamy informację od "kierownictwa sklepu RTV Euro AGD", które chce rozdać użytkownikom Facebooka aż 20 tys. sprzętów. Nie byle jakich, bo na liście znajdują się m.in. konsole PlayStation 4, 55-calowe Smart TV LG, kina domowe Samsunga, komputery PC ASUS-a, a także drony, smartfony, monitory i wiele innych. Akcja jest szybka i trwa od 2 do 9 kwietnia. Grzechem by było nie skorzystać, prawda? W końcu nie codziennie ktoś rozdaje coś za darmo.
Dołączamy zatem do grupy (choć na dobrą sprawę wcale nie musimy - post jest widoczny publicznie. W ogłoszeniu mamy link do formularza zgłoszeniowego, który musimy wypełnić. Najpierw logujemy się swoimi danymi do Facebooka. I tutaj czeka nas pierwsza pułapka, bo formularz jest spreparowany - nie logujemy się do Facebooka, tylko oddajemy swoje dane twórcom tego serwisu. Potem jest jeszcze lepiej - z listy sprzętów wybieramy ten, który chcemy otrzymać. Wyskakuje nam kolejna podstrona, a na niej informacja o konieczności wysłania SMS-a na numer premium i wpisania otrzymanego kodu. Ile to nas kosztuje?
Podliczmy zatem bilans: 30 złotych w plecy i skradzione dane logowania do naszego konta na Facebooku. Jeśli niektórzy logują się numerem telefonu, niewykluczone, ze zaraz trafią do jakiejś bazy wykorzystywanej przez spamerów do rozsyłania reklam. Podejrzewam też, że swoją wartość mają też inne informacje, jak dane kontaktowe, adresy e-mail itd. - ktoś je od twórców akcji na pewno kupi. Pomijam już fakt, że sami pozwalamy obcym osobom czytać nasze wiadomości i przeglądać osobiste informacje. Na tym jednak nie koniec.
Organizatorzy akcji są bardzo cwani. Nie zarabiają na kradzieży kont. Te służą im do nagłaśniania akcji. Logują się na profile osób, które wpisały swój login i hasło, aby następnie zaprosić ich wszystkich znajomych do grupy (stąd te magiczne 75 tys. w zaledwie kilkadziesiąt godzin od wystartowania akcji - po 18 godzinach było już 40 tys.). Mało tego, na profilach tych osób pojawiają się posty, w których chwalą się oni wygranymi (kilkadziesiąt takich komentarzy wraz ze zdjęciami pojawiło się też na wspomnianej grupie). Spirala się zatem nakręca i kolejne osoby dają się nabrać.
Przyznaję, że jestem pod wrażeniem. Osoby stojące za całym procederem wykorzystały banalne wręcz mechanizmy, zgrały je ze sobą i stworzyły samonapędzającą się machinę. Jednocześnie przeraża mnie ciągle naiwność ludzi. Wydawało mi się, że po tych wszystkich akcjach z "iPhone'ami bez folii", użytkownicy Facebooka wyciągnęli wnioski i dwa razy się zastanowią, zanim kolejny raz dadzą się nabrać. A tymczasem nie. Nie tylko dołączają do akcji, a wręcz nie szanują swoich danych dostępowych, wpisując je na wątpliwie wyglądających stronach www. Dopóki będą to robili, dopóty takim próbom wyłudzenia informacji (i pieniędzy) nie będzie końca, to chyba oczywiste.
Próbuję skontaktować się z biurem EURO-net Sp. z o.o. w celu uzyskania oficjalnego stanowiska firmy w tej sprawie. Jak tylko je otrzymam, zaktualizuję artykuł.
Aktualizacja
Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko firmy EURO-Net. Tomasz Siedlecki, Dyrektor ds. Marketingu tłumaczy całe zajście następująco:
Oczywiście nasza firma nie ma z tym procederem nic wspólnego, zresztą wcześniej ci lub inni sprawcy podszywali się w bardzo podobny sposób pod inne handlowe marki. Natychmiast umieściliśmy na naszym profilu FB ostrzeżenie przed oszustami wraz linkiem do artykułu na Antyweb. RTV Euro AGD nie prowadzi konkursów polegających na rozdawaniu "niepełnowartościowego" sprzętu. Wszelkie promocje organizowane przez RTV Euro AGD odbywają się tylko na naszych oficjalnych kanałach w mediach społecznościowych oraz na stronie www.euro.com.pl. Niestety wykorzystywanie naszej czy innych renomowanych marek celem legitymizacji oszustw w internecie zdarzają się dość często. W lipcu mieliśmy do czynienia ze scammingiem wysyłanym na konta mailowe, oszuści wykorzystali nasze logo a mechanizm był podobny: wyślij sms premium a dostaniesz nagrodę wartości 2000 zł.... Ściganie oszustów przez naszą firmę jest trudne, firmy które "organizują konkursy" nie istnieją a adresy serwerów są wirtualne.
Dodam jeszcze, że za każdym razem zgłaszaliśmy to jako nadużycie do Facebooka. Sprawa została przez równiez przez nas zgłoszona na Policję jako prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa. Ponadto kontaktowaliśmy się z firmą wykonującą hosting niniejszej strony w celu weryfikacji kto stoi za tym procederem. Niestety żadne z tych działań nie dało pożądanego skutku.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu