Telekomy

Rośnie liczba abonentów w Play, skutecznie przejmują "kartowców"

Grzegorz Ułan
Rośnie liczba abonentów w Play, skutecznie przejmują "kartowców"
Reklama

Play opublikował dziś pierwszy raport kwartalny od debiutu na giełdzie, czyli za II kwartał 2017 roku oraz za całe pierwsze półrocze. Rosną przychody, choć zyski są nieporównywalne z pierwszym półroczem zeszłego roku. Rośnie za to baza abonentów, systematycznie przejmując klientów z ofert na kartę.

W II kwartale 2017 Play odnotował wzrost przychodów o prawie 10% w porównaniu z II kwartałem 2016 roku z 1,5 mld do 1,6 mld zł. Jest to też lepszy wynik niż w I kwartale 2017 roku, kiedy przychody wyniosły 1,5 mld zł.

Reklama

Całe półrocze 2017 roku to przychód na poziomie 3,2 mld zł, to również wzrost o prawie 10% w porównaniu z pierwszym półroczem, kiedy przychody kształtowały się na poziomie 2,9 mld zł. Zysk netto już nie jest tak optymistyczny, w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku mamy spadek ponad trzykrotny z 176 mln do 57 mln zł

Ale przejdźmy już do interesujących nas danych, czyli bazy klientów. Tutaj cały czas Play odnotowuje wzrosty. Porównując I półrocze 2017 roku do zeszłorocznego mamy wzrost o 17,2% liczby klientów abonamentowych z poziomu 7,6 mln do 8,9 mln, za to prawie na tym samym poziomie spadek liczby klientów na kartę o 20% z poziomu 6,9 mln do 5,5 mln. Dla przypomnienia po I kwartale 2017 roku wartości te przedstawiały się następująco - postpaid 8,7 mln, a prepaid 5,6 mln. W sumie można powiedzieć, że to, co tracą na karcie odzyskują w abonamencie.

Interesująco wygląda tutaj zwiększenie dysproporcji pomiędzy klientami abonamentowymi, a tymi korzystającymi z oferty na kartę. W zeszłym roku było mniej więcej po połowie, czyli 52% "abonamentowców" versus 48% "kartowców". Teraz ci pierwsi odpowiadają za 62% bazy klientów Play, a oferty na kartę 38%.

Wzrósł też średni przychód na użytkownika z 30,7 zł do 31,6 zł, ale za ten wzrost odpowiadają klienci oferty na kartę, którzy o prawie złotówkę więcej wydawali niż rok wcześniej.

Z powyższych danych wynika, że to najlepszy poziom średniego przychodu z klientów na kartę od kilku kwartałów. Choć widać też wzrosty z ofert abonamentowych, ale to jeszcze daleko do poziomu sprzed roku. Po lewej stronie mamy liczbę nowych abonentów netto, tu też wzrost w porównaniu z II kwartałem 2016 roku.

Ciekawe dane są też przy zużyciu transferu danych. Klienci abonamentowi wykorzystywali średnio 4,57 GB, co jest 41% wzrostem w porównaniu z rokiem ubiegłym, a klienci na kartę 2,0 GB, tutaj wzrost jest jeszcze większy, bo aż o 60%.

Podsumowując Play systematycznie zwiększa swój udział w rynku, jeśli chodzi o ogólną bazę klientów zwiększyli go o 2,5 punkta procentowego rok do roku i 0,4 pp kwartał do kwartału - do poziomu 28%. Na koniec czerwca baza klientów wynosiła 14,5 mln, z czego aktywnych klientów 12,2 mln, sporo więc jeszcze "martywch dusz" w bazie.

Reklama

Czekamy teraz jeszcze na Cyfrowy Polsat, jeśli chcecie zerknąć na wyniki za II kwartał 2017 pozostałych operatorów, zapraszam do wpisu z raportem Orange i T-Mobile. A pod tym linkiem pełen wykaz raportów kwartalnych dla inwestorów od Play.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama