63

Poczta Polska roześle paczki z Chin na całą Europę

Poczta Polska zorganizowała dziś w swojej siedzibie konferencję prasową, na której gościem był minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Poczta Polska ogłosiła na niej dalekosiężne plany stania się liderem logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Ma ku temu solidne postawy, ze wsparciem rządu udało im się podpisać umowę z największym operatorem pocztowym w Chinach, które jak wiemy planują wskrzesić ideę Jedwabnego Szlaku, czyli pasa całej infrastruktury obsługujący handel pomiędzy Chinami a Unią Europejską.

Poczta Polska będzie jego częścią, na mocy kontraktu z Pocztą Chińską będzie rozsyłała przesyłki pocztowe z Chin do 30 krajów europejskich. Aby tak się mogło stać potrzebne są inwestycje w nową architekturę logistyczną. Na ten cel Poczta Polska przeznaczy miliard złotych. Najważniejszym elementem tej inwestycji ma stać się stworzenie Centralnego Hubu Logistycznego, czyli olbrzmiej sortowni do obsługi krajowego i międzynarodowego eCommerce.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk:

Chcemy, aby Poczta Polska była firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą. Wizja rozwoju Poczty jest na bieżąco koordynowana z planami rozbudowy infrastruktury kraju. Zależy nam, aby Centralny Port Komunikacyjny i Centralny Hub Logistyczny Poczty Polskiej były dobrze skomunikowane i wspólnie przynosiły zyski.

Skąd taki nagły zryw i prężenie muskułów Poczty Polskiej? Systematycznie spada wolumen przesyłek listowych, szacują tu, że z 1,87 mld wysłanych listów w zeszłym roku ich liczba spadnie do 1,5 mld w 2021 roku. Chcą teraz bardziej skupić się na rynku KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe). Rok wcześniej PP dostarczyła 65 mln paczek, a do tego 2021 roku prognozują wzrost do 110 mln sztuk rocznie.

Minister Adamczyk przypomniał plany poprzedniej kadencji sejmu o prywatyzacji Poczty Polskiej, kiedy to wieszczono, że w obecnych strukturach nie da rady konkurować z innymi firmami na rynku, a jednak się udało. Chwalił obecny stan i rozwój naszego operatora pocztowego za umowę z największym operatorem w Chinach i Kazachstanem, który też ma się znaleźć na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.

Prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski:

Poczta Polska wybrała drogę dynamicznego rozwoju. Zawarliśmy umowę o współpracy z Pocztą Chińską dotyczącą przewozu towarów na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, podpisaliśmy też memorandum z Pocztą Kazachstanu i współpracujemy z partnerami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć.

Prezes PP pochwalił się jednocześnie zmianą pozycji naszego operatora na arenie międzynarodowej. Największa organizacja zrzeszająca 180 operatorów pocztowych na całym świecie, wybrała Pocztę Polską najlepszym operatorem w Europie Środkowo-Wschodniej, a w globalnym rankingu przesunęli się z miejsca 70 na miejsce 7.

Wracając do transformacji, jaką czeka PP, oprócz Centralnego Hubu Logistycznego, planowana jest rozbudowa 3 sortowni regionalnych, nowy sorter paczkowy został już zakupiony i stanie w Zabrzu. Nie zdradzili, gdzie postawią tą główną sortownie, ale rozważają obecnie kilka lokalizacji i raczej na pewno powstanie w okolicach Łodzi, po czym ma zostać skomunikowany z Centralnym Portem Komunikacyjnym, który ma powstać w w Stanisławowie.

Widać plany są ambitne i poparte konkretnymi inwestycjami, no i co najważniejsze wsparciem rządu i powiązanie ich z planami związanymi z CPK, a to już gwarantuje solidne podstawy do odniesienia sukcesu. Do tego obsługa paczek z Chin robi wrażenia, to duży krok do umiędzynarodowienia naszego operatora.

Myślę, że jest się z czego cieszyć, to daje nadzieję, na wyrównaną walkę z międzynarodowymi operatorami kurierskimi, którzy są na razie w czołówce w naszym kraju. Poczta Polska na rynku kurierskim zajmuje obecnie czwarte miejsce, ale prawdopodobnie w perspektywie tych kilku lat trochę się ta czołówka przetasuje.