Uncategorized

Peryskop.pl - agregator opinii o produktach

Grzegorz Marczak
Peryskop.pl - agregator opinii o produktach
Reklama

Wczoraj wystartował serwis peryskop.pl - jest to (uproszczając) agregator opinii o produktach. Oprócz samej agregacji mam też dość rozbudowana wyszuki...

Wczoraj wystartował serwis peryskop.pl - jest to (uproszczając) agregator opinii o produktach. Oprócz samej agregacji mam też dość rozbudowana wyszukiwarkę produktów oraz możliwość porównania parametrów interesujących nas rzeczy. To co zaciekawiło mnie w tym serwisie to hasło "semantyka" które przez wielu używane jest jako slogan reklamowy.
Reklama

Jak semantykę wykorzystuje się w peryskopie? W chwili obecnej serwis agreguje (tak twierdza autorzy) informacje z ponad 500 polskich i zagranicznych serwisów pobierając przy tym około 600 tysięcy recenzji. Analiza treści informacji oraz budowanie opartych na nich recenzji jest możliwe właśnie dzięki zastosowaniu semantyki czyli analizy znaczenia słów, zwrotów całych zdań itp.

Technologia technologią ale najważniejszy przy tego typu produktach jest efekt końcowy. Można by oczywiście już na samym początku pastwić się nad peryskopem - nie wszystkie produkty mają opisy, mało jest tekstów z polskich serwisów, krzaki zamiast polskich znaków, czytanie opinii nie należy do przyjemności itp. Mi jednak sam pomysł się podoba - wprawdzie jest bardzo dużo do zrobienia ale wydaje też mi się, że tego typu serwisy mają potencjał.

Wszyscy wiemy jak wyglądają recenzje w serwisach z ocenami produktów czy wyszukiwarkach ceny. Jeśli ktoś się dobrze przyłoży to jest w stanie wygenerować ich sam całkiem dużą ilość i w ten sposób, że czytając je nikt nie połapie się, że jest to akcja producenta. Jeśli jednak połączymy opinie z kilkudziesięciu czy kilkuset (w tą liczbę jak na razie nie chce mi się trochę wierzyć) niezależnych źródeł to mamy dużo większą szansę na uzyskanie obiektywnej opinii. Oczywiście nie chodzi o czytanie wszystkich pojedynczych recenzji na temat danego produktu - dlatego tak ważna w tym serwisie będzie jakość generowanej automatycznie recenzji podsumowującej wszystkie informacje. Jeśli na podstawie krótkiej recenzji stwierdzimy, że produkt ma dobrą opinię wśród użytkowników to dopiero wtedy będziemy zagłębiać się w komentarze dotyczące poszczególnych parametrów itd.

Sprawdziłem dla testu jak wygląda recenzja na temat telefonu LG Renoir którego sam miałem przyjemność testować. Wprawdzie w porównaniu do innych produktów na temat tego telefonu nie ma za dużo z agregowanych informacji ale system był w stanie połączyć je w jeden spójny teks.

"Użytkownicy są zadowoleni z długości życia baterii nawet przy intensywnym użytkowaniu, użytkownicy twierdzą, że działa długo bez doładowywania baterii. Patrząc na inny modele można powiedzieć, że wygląd telefonu mógłby być zdecydowanie lepszy. Użytkownicy oceniają, że telefon jest bardzo tani. Zdaniem nabywców ma bardzo dobre wyposażenie multimedialne, użytkownicy twierdzą, że są bardzo zadowoleni z jakości zdjęć. Aparat ma rozdzielczość 8.00 Mpx i zoom 16.00 X x. . Użytkownicy są zadowoleni,z tego, że działa szybko i się nie zawiesza. Użytkownicy oceniają, że klawiatura pozwala na szybkie pisanie. Menu telefonu jest bardzo intuicyjne, ponad to zdaniem użytkowników łatwo się go obsługuje. Wyświetlacz w jaki jest wyposażony działa z wysoką rozdzielczością. Wykonanie telefonu jest dobre, ponad to obudowa jest stylowa. Świetne wykonanie telefonu w stosunku do ceny. Często wskazywaną wadą produktu jest niezawodność."

Reklama

Zgodził bym się z tą recenzją w 80% (a moje podsumowanie tego telefonu było bardzo subiektywne i bazowało głównie na porównaniu z iPhonem) więc wydaje mi się, że jest nieźle. Szczególnie w przypadku produktu o tak małej ilości opinii od użytkowników.

Peryskop.pl rozwijany jest w tej chwili przez 10 osobowy zespół - wsparciem finansowym tego startupa zajął się fundusz IIF - są więc duże szanse na to, że wyrośnie z tego serwisu coś pożytecznego dla internautów (ale jeszcze sporo jest do poprawienia i zrobienia).

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama