Żyjemy w czasach prawdziwej rewolucji technologicznej. Technologia zmienia sposób w jaki pracujemy, jak utrzymujemy relacje, jak robimy zakupy, jak si...
Żyjemy w czasach prawdziwej rewolucji technologicznej. Technologia zmienia sposób w jaki pracujemy, jak utrzymujemy relacje, jak robimy zakupy, jak się bawimy, komunikujemy itd. Technologia daje nam możliwości, o jakich wcześniej można było tylko marzyć.
Z dnia na dzień powstają nowe biznesy, które dzięki technologii mogą wyjść z garażu i podbić świat. Niezależnie od tego gdzie się znajdujemy, możemy stworzyć produkt i przez Internet udostępnić go na wszystkich rynkach- od Japonii po USA. Technologia to najwyższa forma innowacji. Dziedzina, bez której trudno sobie wyobrazić powstawanie innych innowacji.
I tutaj dochodzimy do paradoksu (a może szansy). Mówimy o bardzo innowacyjnej dziedzinie, która wciąż bazuje na bardzo tradycyjnym modelu sprzed kilkudziesięciu lat. Mowa o rynku pracy IT. Ten rynek nadal tkwi w latach dziewięćdziesiątych. Jest to skostniały twór bazujący na CV, listach motywacyjnych i przede wszystkim na ogłoszeniach.
Ogłoszenia to temat rzeka, pełno w nich wody – prawie każde ogłoszenie zawiera marketingowe ozdobniki: dynamiczny zespół, nowe wyzwania, wszechstronne możliwości, prestiżowa branża, stały rozwój, międzynarodowe projekty, stabilne zatrudnienie, zaawansowane rozwiązania itd. A przecież specjaliści IT to w zdecydowanej większości bardzo konkretni ludzi. Mający bardzo sprecyzowane oczekiwania. Na dodatek to raczej praca szuka ich, a nie na odwrót.
Dlaczego tak się dzieje? Myślę, że to wynika z braku alternatywy. W Polsce poza LinkedInem (który jednak jest portalem społecznościowym do kontaktów biznesowych) nie powstała żadna nowa formuła. Oczywiście jest liderem na rynku ogłoszeń, są też inne portale z ogłoszeniami, ale nadal mówimy o bardzo tradycyjnej formie i bardzo tradycyjnej komunikacji. I tu jest luka, która jest szansą na Nowe. Jak powinno wyglądać to Nowe? Tworząc FILTTR (www.filttr.pl) uznaliśmy, że odpowiedzi to: dopasowanie, prostota, mobile, specjalizacja i konkret.
Dopasowanie
Wydaje się zupełnie naturalnym, że specjaliści powinni otrzymywać oferty, które są dopasowane do ich profilu doświadczeń i umiejętności. Tak samo jak działają silniki rekomendacji na Amazonie, tak samo propozycje pracy powinny być kierowane do kandydata, który spełnia określone kryteria. Nie ma potrzeby zawracać komuś głowy ogólną ofertą na stanowisko PHP Developer, skoro szukamy programisty z 4 letnim doświadczeniem w Magento czy WordPress’ie, a to absolutnie nie to samo. Tak powstaje tylko spam. Nie wiadomo również dlaczego, ale tematem tabu jest wysokość wynagrodzenia. Dlaczego to ma być tajna informacja i dlaczego o zarobkach trzeba się dowiadywać na interview, skoro może się okazać, że oczekiwania są bardzo rozbieżne?
Prostota
To słowo klucz nie tylko na rynku pracy IT. Dotyczy wszystkich produktów i jego popularność wciąż rośnie. Jesteśmy przyzwyczajeni, że wszystko chcemy natychmiast. Stąd popularność prostych interakcji takich jak like/dislike w Tinderze, dziś wszystko musi być krótkie- patrz Twitter, na teraz- patrz Uber. Jeśli coś wymaga czasu, analizy treści, wyławiania konkretów, to po prostu jest natychmiast odrzucone. Nawet nie wynika to ze złej woli, ale w międzyczasie naszą uwagę odciągną inne rzeczy. W tym kontekście kompletnie bezsensowne wydają się listy motywacyjne, a nawet CV (przecież mamy LinkedIn i GoldenLine). To są relikty przeszłości, które wkrótce odejdą w niepamięć – bez żalu.
Mobile
Mantra, która wybrzmiewa wszędzie. I to całkiem słusznie. Smartfon to nasze prywatne centrum dowodzenia, urządzenie towarzyszące nam wszędzie i zawsze. Ale nie wystarczy tylko przenieść web view do aplikacji :) Mobile rządzi się własnymi prawami i wymaga wykreowania unikalnej wartości, doświadczenia dla użytkownika. Budując aplikację mobile najważniejsza jest prostota i funkcjonalność. Aplikacja z ofertami pracy dla specjalistów IT powinna być prosta, generować unikalną wartość i w maksymalny sposób odciążać użytkownika.
Specjalizacja
Nie wydaje się możliwym, aby specjalistów IT wrzucić do jednego worka z księgowymi, sprzedawcami czy managerami. Środowisko pracy IT to nie tylko biuro, komputer czy atmosfera pracy. Od specjalistów IT wymagane są bardzo konkretne umiejętności, dlatego też ważna jest metodologia pracy przyjęta w konkretnej firmie np. sposób wersjonowania, testów, bildowania, dokumentacji itd. Dla bardzo wielu specjalistów to są kluczowe informacje, tak samo ważne jak wynagrodzenie i lokalizacja pracy. Takie dane muszą pojawić się w ofercie pracy inaczej danemu specjaliście trudno podjąć decyzję, czy to jest coś dla niego, czy też nie. W bardziej rozbudowanej wizji przyszłości z pewnością powinny znaleźć się testy. Technologia to wyjątkowa branża, gdzie w miarę obiektywny sposób możemy ocenić umiejętności kandydata za pomocą testów on-line. Takie testy powinny już wkrótce być integralną częścią nowych rozwiązań na rynku pracy dla sektora IT.
Konkret
Wszystko co wyżej zostało napisane to elementy składające się na komunikację konkretów. Banalne, ale prawdziwe stwierdzenie, że „zdjęcie jest warte 1000 słów” można strawestować do „konkret jest warty 1000 słów”. Portale e-commerce walczą, żeby zminimalizować ilość kroków przy zakupach. To często być albo nie być dla biznesu. To samo dzieje się na innych polach. Rynek pracy IT nie jest tu wyjątkiem. Komunikacja ze specjalistą musi być konkretna: szybka, pełnowartościowa, ustandaryzowana, czytelna i przyjazna. Czas długich, ozdobnych tekstów minął, a obecnie karierę robią zdjęcia, infografiki i tweety. Według nas idealna propozycja to konkret i wygląd jak w linku www.filttr.pl/idealna-propozycja.
Z całą pewnością nadchodzi nowe rozdanie na rynku pracy dla Specjalistów IT. Wyścig się rozpoczął. Wygra ten kto lepiej rozumie branżę, specyfikę naszych czasów i podejdzie do Specjalistów IT, jak do klientów wymagających dedykowanego produktu.
Krzysztof Odoliński
FILTTR.pl - Tak konkretnie w IT nie mówi nikt.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu