Płatności i bankowość

UOKiK: aż 12 banków w Polsce pobierało niesłusznie opłaty za karty debetowe od swoich klientów

Grzegorz Ułan
UOKiK: aż 12 banków w Polsce pobierało niesłusznie opłaty za karty debetowe od swoich klientów
10

Kiedy pisałem Wam w połowie stycznia o zwrotach niesłusznie pobranych kwot od klientów przez Bank Millenium, nie miałem pojęcia, że proceder ten mógł funkcjonować w innych bankach. Niestety UOKiK sprawdził 17 banków w Polsce, co do których miał wątpliwości w tym zakresie i okazało się, że większość z nich postępowała tak samo.

Na decyzję UOKiK w sprawie kart za 0 zł, natrafiłem przy okazji kary nałożonej na Bank Millenium w wysokości 20 mln zł za wprowadzanie klientów w błąd podczas procedury reklamacyjnej.

Okazuje się, że to jedyny przypadek, procedury w aż 17 bankach w Polsce wzbudziły wątpliwości UOKiK, który dziś opublikował raport ze swoich działań. Zacznijmy jednak od wyjaśnienia o co dokładnie chodzi. Część z banków oferowała swoim klientom karty debetowe za 0 zł, pod warunkiem, że w danym miesiącu wykonają określoną liczbę transakcji. Problem w tym, że część z banków nie honorowała transakcji, które wprawdzie wykonane zostały w miesiącu rozliczeniowym, ale księgowane były dopiero w miesiącu następnym.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty.

Ze sprawdzonych banków, ostatecznie w przypadku 5 z nich okazało się, że nie stosowali takich praktyk, były to BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao, 6 z nich dobrowolnie zmieniło praktyki - BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, wspomniany na początku Millennium Bank, Plus Bank, a pozostałe zostały do tego zmuszone na podstawie decyzji UOKiK - mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe.

Banki, które stosowały takie praktyki zobligowane zostały do zwrócenia niesłusznie pobranych opłat. Wszystkie decyzje odnośnie do konkretnych banków i terminy zwrotów dostępne są na stronie UOKiK.

Photo: Amaviael/Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu