Opel Crossland X
26

Opel Crossland X już w Polsce! Ceny od 59 950 zł

Szał na crossovery nie mija i Opel Crossland X jest tego kolejnym przykładem. Podniesione nadwozie, zwarta konstrukcja, stosunkowo niewielka długość przy dużych wymiarach wewnętrznych oraz oszczędne silniki, to dziś wydaje się najważniejsze dla klientów kupujących takie auta. Właśnie wczoraj miała miejsce oficjalna, polska prezentacja tego samochodu i mieliśmy już okazję przyjrzeć się mu nieco bliżej.

O ile jeszcze dwa lata temu niektórzy traktowali segment Crossoverów jako chwilowy wybryk rynku, o tyle teraz już nikt nie może mieć wątpliwości, że segment tego typu samochodów będzie koniem pociągowym motoryzacji przez najbliższe lata. W zeszłym roku pojawiło się na rynku kilka ważnych aut tego typu, a teraz dołącza do niego kolejna propozycja: Opel Crossland X. To auto plasowane nieco obok świetnie sprzedającej się Mokki X, ale wycenione wyraźnie niżej, bo na 59 950 zł, podczas gdy wspomniany SUV dostępny jest od 72 450 zł.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Wymiary zewnętrzne (421 × 177 × 159 cm) Crosslanda X (poza wysokością oczywiście) są charakterystyczne dla aut z segmentu B, ale ilość miejsca w środku jest bardzo zadowalająca. Z przodu udało mi się zająć pozycję całkiem komfortową, a wciąż sam za sobą mogłem usiąść bez obaw o moje kolana. Przednie fotele to, podobnie jak w Astrze, ergonomiczne konstrukcje AGR. Oferują szeroką możliwość regulacji razem z podparciem lędźwiowym, choć dla osób o szerszych biodrach mogą mieć trochę zbyt wąskie siedzisko. Biorąc pod uwagę standard, z jakim mamy do czynienia w tej klasie aut, to duży plus. Na uwagę zasługuje również ilość miejsca w ustawnym bagażniku, którego pojemność wynosi 410 litrów, a po przesunięciu kanapy rośnie do 520 litrów. Wspomniana kanapa jest zresztą bardzo funkcjonalna. Dzieli się w proporcjach 60/40, ale środkową część można złożyć w celu przewiezienia dłuższych przedmiotów lub po prostu dla wygody pasażerów podróżujących z tyłu – znajdują się tam wnęki na napoje.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Technika

Opel Crossland X wyposażony jest w całkiem pokaźny zestaw nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Standardem we wszystkich wersjach wyposażenia jest system Opel OnStar, który nie tylko ułatwia korzystanie z samochodu (zdalna obsługa niektórych funkcji za pomocą smartfona), ale co najważniejsze znacząco poprawia bezpieczeństwo. W każdej chwili możemy bowiem skontaktować się z osobistym asystentem w centrum obsługi klienta, który może nam pomóc np. w przypadku przebitej opony czy problemu z trafieniem w cel, do którego zmierzamy. Jest to też system, który automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku.

Opel Crossland X

Przed taką ewentualnością będą nas jednak próbowały uchronić liczne systemy bezpieczeństwa: alarm przeciwkolizyjny reagujący również na pieszych z funkcją hamowania awaryjnego, asystent martwego pola, system wykrywający zmęczenie kierowcy oraz asystent pasa ruchu. W opcji ma być również dostępny wyświetlacz przeziernikowy (Head-Up Display), który pozwoli dłużej utrzymać uwagę kierowcy na drodze. Nie zabraknie również adaptacyjnego tempomatu czy systemu wspomagającego parkowanie.

Za obsługę multimediów odpowiadać może jedno z dwóch rozwiązań znanych z Astry: Intellilink 4.0 lub Navi 5.0. Obsługa Android Auto czy CarPlay? Jest, jako opcja. Bezprzewodowe ładowanie smartfonów? Również jest, jako opcja. Opcjonalne są również w pełni adaptacyjne reflektory LED z systemem aktywnego oświetlenia AFL – znane z Astry. Jeśli zamierzamy jeździć tym autem poza miastem – zdecydowanie rekomenduję ten dodatek.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Silniki

Paleta silników Crossland X jest dosyć rozbudowana, ale mocnych zawodników tutaj nie znajdziemy. Gamę jednostek benzynowych otwiera 1.2l o mocy 81 KM, który dostępny będzie także w wersji zasilanej fabrycznie gazem LPG. Następny w kolejności to 1.2l Turbo o mocy 110 KM. Tylko w jego przypadku będzie wybór między skrzynią manualną, a automatyczną. Na szczycie gamy jest wzmocniony 1.2l Turbo o mocy 130 KM. W takiej wersji przyspieszenie do 100 km/h ma zajmować 9,1 s.

Ofertę silników wysokoprężnych w całości stanowią trzy wersje diesla o pojemności 1.6l: 99 KM, oszczędniejszy 99 KM ECOTEC oraz 120 KM. Na niskie zużycie paliwa w przypadku tych jednostek możemy liczyć, bo Astra z mocniejszą odmianą tego silnika zawstydza nawet hybrydy – 4,5 l/100 km w mieście.

Wersje z napędem na cztery koła? Takich nie przewidziano, ale nie traktowałbym tego jako wadę – w tym segmencie niewielu klientów decyduje się na tego typu konfigurację.

Opel Crossland X

Czekamy na rozwój wydarzeń

Opel jest w tym momencie w bardzo ważnym momencie w historii marki. Trwające przejęcie przez koncern PSA już wpłynęło na Opla. Crossland X to efekt współpracy z marką Peugeot właśnie. Ceny Crossland X rozpoczynają się od 59 950 za wersję Essentia. Enjoy to wydatek 64 300, zaś Elite dostępny jest za 76 300 zł. Samochody pojawią się na polskich drogach latem.

  • pantadeus

    Zapowiada się piękne auto, w moim typie, bo duże, rodzinne i bardzo użyteczne.

    • Tomek Niewinnian

      5 osób z bagażami i z tymi silnikami? jakoś tego nie widzę.

    • kofeina

      A jak często z bagażami, a jak często bez? Nie przesadzaj. To miejski „wojownik” bardziej.

    • Tomek Niewinnian

      ok, nawet 4 dorosłe osoby bez bagaży dla tego „wojownika” po mieście mogą być za ciężkie do zwojowania :)
      takie silniki są ok, ale do corsy, a nie do napompowanego jej dopowiednika

    • kofeina

      4 dorosłe osoby w rodzinnym samochodzie? Coś nie ten ;)
      Ale w sumie, to nie wiem ile to waży, więc ciężko określić.

      No i w sumie jednak nie będę tego bronił – w tej cenie można mieć Mokkę z mocniejszymi silnikami.

    • pantadeus

      Zależy od preferowanego modelu jazdy. Ja dla przykładu, choć zabrzmi to mało emocjonująco, chwalę sobie jazdę powolną ale bezpieczną i nie zdarza mi się gnać od świateł do świateł.

  • mirosław borubar

    Ciekawe czy Polska wersja za 60000 będzie miała chociaż klimę.

    • Tomasz Niechaj

      Dopiero Enjoy za 64 300 ma klimatyzację.

    • mirosław borubar

      Tak myślałem, moim zdaniem polskie wersje nie mają żadnego sensu (bo chyba w reszcie europejskich krajów producenci nie kompromitowaliby się takimi wersjami). Producent może się reklamować jaka to fajna fura już od XXX a potem się okazuje, że nikt normalny w XXI wieku nie będzie jeździł furą bez klimy (jeszcze nową i za 60000). A przecież to powszechny proceder, tak samo robi choćby Dacia czy Fiat. Po co wciskać ludziom kit, że stać ich na nową furę, skoro faktycznie ich nie stać?

    • Michał Przytulski

      zastanawiam się, kiedy klimatyzacja i radio bluetooth będzie standardem w nowych autach…

    • mirosław borubar

      Radio jak radio zwykły gadżet, ale bez klimy, a nawet klimatronika to nie ma jazdy i nie ma sensu kupowanie nowego samochodu. Tylko właśnie przez takie zagrywki mogą się chwalić w reklamach jakie to są tanie ich samochody, bo już od XXX. Normalnie powinny być tylko te droższe wersje, którymi da się komfortowo jeździć, a nie duże auto z silnikiem 1.2 80KM i bez klimy. Żenuła.

  • Tomek Niewinnian

    strasznie małe te silniczki 1.2 benzyna i 1.6 diesel

    • kofeina

      Downsizing..

  • tryhp3

    Czy te silniczki to od PSA? PureTech i HDi?

    • Tomasz Niechaj

      Opel o tym nie wspomina, ale stawiam na benzynowe jednostki PSA.

  • dede

    przyjemnie wyglada, ale nie zamienilbym mojego cactusa ;)

  • Sprzedam Opla

    Zawsze lubiłem francuzy. ale ten model mnie nie przekonuje…

    • Aleksander Cywiński

      You made my dej :D

    • Sprzedam Opla

      :)

  • Natalia Pierzchała

    Tragiczne te silniki, żeby to jakoś jeździło trzeba będzie mega kręcić na obrotach, a wtedy spalanie będzie wyższe niż w większymi mocniejszym silniku, traktowanym kulturalnie :/

  • Mmmm
  • Oppo

    Silniki PSA na 99% :) Czyli jedne z najlepszych na rynku (zwłaszcza dynamiczna benzyna 1.2 turbo znana z Peugeota 308 chociażby).

  • jan

    Z wyglądu trochę za krótki a za wysoki, ciekawe jak z środkiem ciężkości na szybkich łukach? Nie wypowiem się o nowych silnikach ale tłukłem opla przez 7 lat od nowości i niczego złego nie mogę o marce powiedzieć, co prawda z dieslem fiata ale był bardzo wygodny.

  • LinekPark

    Ciekawe, co przy wypaleniu się diody w reflektorze? Cały do wywalenia? Ciekawa pewnie też i cena wymiany…
    Katastrofalny słupek E. Nie da żadnej widoczności ta szybeczka, jest o połowę za mała.

  • pawbuk6

    Samochodzik wydawał się fajny do czasu aż doszedłem do rozdzialu poświęconego silnikom i cenom… Te jednostki benzynowe to 3 cylindrowe są?

  • edek

    Wygląda po rusku. Gdyby nie ten znaczek firmowy, to bardziej łada niż opel.