widok.gov.pl widok portalu z monitora
8

Nowy portal Ministerstwa Cyfryzacji – Widok.gov.pl

Jeśli lubicie statystyki i analizy popularności stron, możecie już zanurzyć się w cyferki obrazujące popularność stron i usług oferowanych w polskiej e-administracji. Portal dopiero co wystartował ze znaczkiem beta, więc na razie wstępnie tylko możemy ocenić, że zapowiada się ciekawie.

Jakie dane będziemy mogli śledzić? Przede wszystkim statystyki odwiedzin na polskich stronach rządowych oraz statystyki korzystania z e-usług przez polskich obywateli. Mamy więc tu popularność usługi Dowód osobisty, Historię pojazdu czy zakładkę, gdzie możemy sprawdzać Punkty karne.

widok.gov.pl statystyki usług i transakcji

Co ciekawe, jeśli wierzyć że to są aktualne i rzeczywiste dane, wydaje się, że ci co mieli sprawdzić swoje punkty karne już to zrobili i popularność tej usługi już jest jednostkowa. Z początkowych 100 tys. odwiedzin pozostało już paręset dziennie.

statystyki punktów karnych

liczba odwiedzic portalu widok.gov.pl

Oprócz statystyk znajdziemy tu takie informacje, jaki jest roczny ogólny koszt świadczenia usług w roku oraz w podziale na transakcje. Fajne są (będą) dane procentowe pokazujące ile z wejść na daną usługę kończyło się ich realizacją.

statystyki usług historia pojazdu widok.gov.pl

Czyli będziemy wiedzieć nie tylko ile osób weszło na przykład na stronę sprawdzenia punktów karnych, ale też ile osób rzeczywiście sprawdziło swoje punkty. Ministerstwo będzie badało również poziom zadowolenia obywateli z poszczególnych usług.

statystyki odwiedzin MEN widok.gov.pl

Pozostaje już tylko czekać na wypełnienie wszystkimi danymi. Na razie dostępne są jedynie odwiedziny bez kosztów czy bez stopni ukończenia. Strona już dostępna jest pod adresem https://widok.gov.pl/pl/. Źródłem danych, odnośnie odwiedzin są statystki Google Analytics, pozostałe dane dostarczają już Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Instytut Łączności. Dostępne są dwie wersje językowe, polska oraz angielska.

  • Kluczowe wskaźniki w tym to: koszt transakcji w kanale nie-cyfrowym (aby ustalić ile dana usługa kosztuje państwo w tym momencie), koszt transakcji w kanale cyfrowym (pokazuje ile można na tym zaoszczędzić), oraz ile osób przechodzi do kanału cyfrowego, aby ustalić w którym momencie można zredukować zasoby potrzebne na obsługę kanału nie-cyfrowego.

    Zadowolenie użytkownika pokazuje czy to co robimy, robimy dobrze. :)

    Tutaj znajduje się przykład tego samego ze wszystkimi wskaźnikami: https://www.gov.uk/performance/hmrc-vat

    • oo ciekawe i też w becie jeszcze:)

    • Gov.uk/perfomance to były lata pracy. My 2.5 miesiąca z czego większość czasu to wyrywanie tych statystyk z dziwnych systemów kompletnie do tego nie przygotowanych. Dlatego Beta. Ale pracujemy.

  • Dima Noizinfected

    Ale po co ten widok, skoro te same dane mozna odczytac bezposrednio w Google Trends. Takie przepisanie danych i zrobienie widoku, sztuka dla sztuki.

    • To nie są trendy, tylko rzeczywiste liczby, porównania, analizy

    • Leszek Maśniak

      No nie, to nie jest to samo. Google Trends nic nie wie o wykonaniu usług e-administracji, nie będzie nigdy znał kosztów i nigdy nie odpowie na pytanie o potrzeby społeczne.

    • Dima Noizinfected

      Statystki odwiedzin (tylko o to chodzi) wydaja sie zbedne bo to dane po prostu pobrane z Google

    • Nie są zbędne. Do tej pory nikt się nad takimi danymi w gov.pl nie zastanawiał zwłaszcza w porównaniu.