dziwny sms
11

Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego rozprawi się w końcu z SMS-ami premium

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się w ubiegłym tygodniu projekt nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. W głównej mierze dotyczy zmian w procesie zawierania umów operatorów z klientami czy formie prezentowania prędkości transferów danych, ale w szczególności działalności firm oferujących usługi o podwyższonej opłacie.

Temat zmiany prawa telekomunikacyjnego w kontekście zwiększonej ochrony abonentów przed niechcianymi SMS-ami o podwyższonej opłacie, pojawił się w wypowiedzi Anny Streżyńskiej na początku lutego. To było właściwie odświeżenie tematu, bo wcześniejsze ustalenia z operatorami nie przyniosły spodziewanego efektu.

Ten problem był już regulowany w 2011 r. w ramach tzw. stołu bez kantów. Z perspektywy czasu widzimy, że ta rynkowa samoregulacja została częściowo wycofana, a nowe podmioty jej nie przestrzegają. Wydaje się, że sytuacja dojrzała do rozwiązania na drodze ustawowej, ponieważ dobro konsumentów musi być wartością nadrzędną.

lista blokad do serwisów premium

Rzeczywiście to nie działa, mam powyłączane na koncie wszelkie płatne SMS-y, serwisy premium czy inne podobne usługi, ale i tak regularnie dostaję dziwne SMS-y zachęcające do odpisania i tym samym zapisania się do jakiejś subskrypcji. Co gorsza twórcy takich usług chwytają się już coraz bardziej perfidnych chwytów, tylko po to, by zmusić odbiorców do odpisania. W miniony weekend na Wykop.pl pojawił się wpis użytkownika z treścią takiego SMS-a.

dziwna treść sms

Ale niedługo ma się to zmienić. Obecnie za wyrażenie woli zapisania się do subskrypcji SMS uznaje się, samą odpowiedź na taką wiadomość, o jakiejkolwiek treści. Nawet jak w treści jest fraza odpisz TAK lub NIE, a odpisujemy NIE i tak zapisujemy się do usługi.

W nowym prawie takie oświadczenie woli będzie niewystarczające, konieczne będzie uzyskanie dodatkowej zgody abonenta na zapisanie się do płatnych usług SMS premium.

Celem zaproponowanej zmiany jest zobowiązanie dostawcy usługi o podwyższonej opłacie do każdorazowego uzyskania zgody abonenta (w postaci potwierdzenia woli) na skorzystanie z usługi o powtarzalnym charakterze (subskrypcji). Oznacza to, iż każdorazowo gdy abonent wyrazi wolę skorzystania z usługi, zanim dojdzie do zawarcia umowy i obciążenia opłatami abonenta, jej dostawca obowiązany będzie uzyskać dodatkową zgodę abonenta, zgodnie z art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Rozwiązania takie funkcjonują już na rynku, także w przypadku usług jednorazowych (informacja od dostawcy usług, iż numer, na który abonent zamierza wysłać SMS, jest numerem o podwyższonej płatności plus wybór potwierdzenia woli skorzystania bądź anulowania wyboru).

To po stronie dostawców usług. Ale i będą dodatkowe obowiązki w tym temacie dla operatorów. Już na etapie podpisania umowy, operatorzy mają umożliwić klientom wskazanie w umowie o świadczenie usług progu kwotowego, po przekroczeniu którego usługi premium miałyby być automatycznie blokowane. W przypadku wskazania stawki zerowej, usługi o podwyższonej opłacie miałyby być całkowicie zablokowane.

Co więcej, nie wszyscy przecież czytają umowy, jeśli abonent nie wskaże progu kwotowego, ma być on domyślnie ustalony na poziomie 35 zł i tylko do tej wysokości będzie on mógł korzystać z usług o podwyższonej opłacie. Oczywiście progi te będą mogły być zmieniane przez klientów.

W przypadku zrealizowania usługi o podwyższonej opłacie z naruszeniem obowiązków, o których mowa w art. 64 ust. 1, 4-5b i 7 oraz 64a, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie może żądać od abonenta zapłaty za tę usługę.

W przypadku naruszenia tych praw klientów przez operatorów i realizację takich usług premium, mimo ich zablokowania czy wprowadzenia limitu kwotowego, operator nie będzie uprawniony do naliczenia opłat za tak zrealizowane usługi.

Czy to raz na zawsze rozwiąże problem z niechcianymi płatnymi subskrypcjami SMS premium? Na pewno utrudni dostawcom takich usług życie i ukróci nieświadome zapisywanie się do nich, zwłaszcza przez osoby mniej zaawansowane w nowych technologiach, osoby starsze i dzieci. Sprawi też, że i operatorzy bardziej sumiennie będą podchodzić do ochrony swoich klientów przed takimi usługami. Oby tylko, jak najszybciej ta nowelizacja weszła w życie. Z jej pełną treścią możecie zapoznać się pod tym linkiem.

Photo: romankosolapov/Depositphotos

  • Czyżby się szykował bat na ostatnio sławnego barona SMS?

    • Na kogo?:)

    • Ten „celebryta”, który postuje fotki z imprez na motorówkach, którego biznes bazuje na „ankietach” mocno powiązanych z SMS. :P

  • Usher

    i tak regularnie dostaję dziwne SMS-y

    Operatorzy mają takie dziwne podejście, że jakakolwiek zmiana w ustawieniach usług może spowodować zresetowanie pozostałych ustawień, a niektóre zmiany da się odkręcić tylko dzwoniąc do biura obsługi i składając reklamację (co oznacza 30 dni oczekiwania).
    Oczywiście za każdym razem twierdzą, że zresetowanie wynika z regulaminu bądź jest to chwilowa awaria systemu. wygląda to jednak na świadomą manipulację, bo w różnych okresach są problemy z różnymi usługami, a przy zmianie ustawień nie ma informacji o powiązaniu usług.

    • Najgorzej, ze nic mi się nie resetuje w tych ustawieniach nawet, a i tak lipa

    • Usher

      Powtarzam – czasem faktyczny stan usług można sprawdzić tylko przez telefon, a wymusić realną zmianę tylko składając reklamację.

      Ale nawet właściwe ustawienie nie zawsze pomoże, bo kombinatorzy znajdują obejścia. Przykładowo często zmieniają operatora numerów premium, bo nawet jeśli komuś będzie się chciało za każdym razem tracić czas na składanie udokumentowanej reklamacji, to zanim zostanie rozpatrzona, oni będą już śmiecić spod innego numeru.

    • Damian

      Nie no coś jest nie tak… Całkowita blokada premium blokuje SMSy przychodzące i wychodzące z numerów o podwyższonej opłacie – nie mylić ze skróconymi. Jeśli jest aktywna całkowita blokada usług premium, żadne naliczenia nie mogą pojawić się na FV, każda reklamacja powinna zostać z góry uwzględniona.
      Inna sprawa jeśli została jedynie założona blokada prenumeraty (przychodzących wiadomości premium) – wtedy blokowana jest każda aktywna subskrypcja na dzień aktywacji blokady. Wysyłając SMSa na określony numer premium kilka dnia później ponownie aktywuje subskrypcję SMS.
      Blokowanie bezpłatnych skróconych numerów jest w osobnej usłudze dla przykładu w Play STOP SPAM http://www.play.pl/uslugi/stop-spam/

  • Alot

    SMS premium to usługa.
    A tam gdzie usługi, jest VAT.
    A tam gdzie jest vat, jest państwo, które ten vat z radością przyjmie.

    • Boguś

      A ja tam liczę na to, że państwo to jakoś rozwiąże. Bo nie może być tak, że się ma pretensje do operatora, skoro to nie on jest autorem treści komunikatu! (tak było np. z polkomtelem, który po prostu świadczy usługę, ale nie może jej cenzurować)

  • Driggooziz

    Co do blokady – sam myślałem, że blokuję smsy przychodzące, ale nie – to jest blokada wysyłania smsów premium.

    • Damian

      Nie no coś jest nie tak… Całkowita blokada premium blokuje SMSy przychodzące i wychodzące z numerów o podwyższonej opłacie – nie mylić ze skróconymi. Jeśli jest aktywna całkowita blokada usług premium, żadne naliczenia nie mogą pojawić się na FV, każda reklamacja powinna zostać z góry uwzględniona.
      Inna sprawa jeśli została jedynie założona blokada prenumeraty (przychodzących wiadomości premium) – wtedy blokowana jest każda aktywna subskrypcja na dzień aktywacji blokady. Wysyłając SMSa na określony numer premium kilka dnia później ponownie aktywuje subskrypcję SMS.
      Blokowanie bezpłatnych skróconych numerów jest w osobnej usłudze dla przykładu w Play STOP SPAM http://www.play.pl/uslugi/stop-spam/

      Skopiowałem powyższy komentarz, do Grześka, ale w tym przypadku odnosi się również do Twojej wypowiedzi.