15

Nowe wizje dla forów internetowych. Polska i niemiecka szkoła

Nie będę ukrywał, że trochę jestem zrażony ideą obecnych forów internetowych. Wyraziłem nawet już na łamach Antyweb swoją dość skrajną opinię o nich. Swoją przygodę z tradycyjnymi forami skończyłem kilka lat temu, kiedy zaczynałem przygodę z Ubuntu. Jest takie jedno miejsce dla użytkowników tego systemu, gdzie można udzielić pomocy czy znaleźć odpowiedź na problemy z Ubuntu, z tym że, nie wiem jak jest […]


Nie będę ukrywał, że trochę jestem zrażony ideą obecnych forów internetowych. Wyraziłem nawet już na łamach Antyweb swoją dość skrajną opinię o nich. Swoją przygodę z tradycyjnymi forami skończyłem kilka lat temu, kiedy zaczynałem przygodę z Ubuntu. Jest takie jedno miejsce dla użytkowników tego systemu, gdzie można udzielić pomocy czy znaleźć odpowiedź na problemy z Ubuntu, z tym że, nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś trzeba było być mocno merytorycznie przygotowanym do zadawania samych pytań. Pomijając znajomość regulaminu, przeczesanie całego forum, czy już nikt nie miał podobnego problemu, należało jeszcze odpowiednio sformułować pytanie.

Wiem, że to miało swoje powody, porządek i wygodę moderatorów, czy co tam jeszcze, ale znacznej części użytkowników zależało tylko na znalezieniu odpowiedzi na swoje zmagania z systemem, nie znaleźli tam, poszukali gdzie indziej. Co i ja uczyniłem.

Pewnie wiele straciłem, wiele mnie ominęło. Z pewnością dysponujecie linkami do forów, gdzie panuje porządek i przyjemna atmosfera. Nie o to mi jednak dziś chodzi. Dlaczego więc wracam do tematu? Wydaje mi się, że Internet mocno się zmienił ostatnio i cały czas intensywnie się rozwija. Fora pozostały w tym samym miejscu, co jeszcze kilka lat temu. Wydaje mi się, że i przyjdzie też czas na nie, by zmienić, nie tylko podejście do użytkowników, ale i swoją formę. By była prosta, przejrzysta i oczywista dla każdego użytkownika, nie tylko dla wszechwładnych stałych bywalców.

Ostatnio natrafiłem na dwie takie nowe ich wizje. Zacznę od polskiego wykonania, autorstwa serwisu Inbudo, który to już kiedyś opisywaliśmy jako całość, teraz z jeszcze bardziej usprawnionym forum budowlanym, czyli jest to forum specjalistyczne.

Od razu po otworzeniu strony nawet najmniej zorientowany w działaniu serwisu użytkownik wie co ma robić. Jeżeli ma konkretny problem, wpisuje w odpowiednie pole lub szuka ewentualnych odpowiedzi, już zamieszczonych na forum. Lewa kolumna przeznaczona jest na szybki dostęp do wszystkich kategorii, popularnych tematów, najlepszych użytkowników oraz tagów, które jeszcze szybciej pozwolą mu dotrzeć do poszukiwanych informacji.

Same wpisy ładnie i przejrzyście dopracowane z możliwością szybkiej odpowiedzi i ich oceny.

Świetnie przemyślane jest również samo dodawanie wpisów. Z poziomu formularza precyzujemy swój problem, dodajemy ewentualne zdjęcia, video, tagi oraz wybieramy dokładną kategorię i podkategorię danego zapytania, ankiety bądź porady.

Jeśli nawet nie zauważymy górnego pola do wpisywania, już niżej mamy kolejne skróty. Pierwszy pasek z ikonami jeszcze nie działa, ale pod spodem mamy już dostępne menu szybkiego dostępu do poszczególnych kategorii z możliwością wyboru nowego wpisu.

W moje ocenie cały interfejs tego forum wyraźnie ukierunkowany jest przede wszystkim na wygodę użytkownika i według mnie w tę stronę powinny pójść fora specjalistyczne. Nie wiem na jakim silniku zbudowane zostało to forum, podejrzewam, że to autorskie wykonanie, za co duże wyrazy uznania dla autora.

Przejdźmy teraz do propozycji niemieckiej szkoły dla nowej wizji forów – Mindlo. Serwis jest na tę chwilę tylko na zaproszenia, ale postaram się pokrótce przedstawić zamysł jego twórców. W moim odczuciu to doskonały przykład nowego rodzaju forum ogólnotematycznego.

Tutaj również od razu w górnej części serwisu mamy możliwość dodania swojego wpisu i wybrania Grupy odpowiadającej rodzajowi naszego pytania, artykułu, oceny jakiegoś wydarzenia, z którym chcielibyśmy się podzielić oraz poddać go ocenie i dyskusji innych użytkowników.

Pojedyncze posty można oznaczać jako ulubione, otwierać w osobnym oknie oraz podzielić się nim na Twitterze bądź Facebooku.

Obsługa serwisu ogranicza się tylko do wyboru wyświetlania się wpisów, Timeline (skąd my to znamy?) – nasze wpisy bądź innych użytkowników. Menu to wyszukiwarka tematów czy też grup tematycznych oraz ikona powiadomienia o nowych komentarzach w naszych wpisach. Ciekawą opcją jest wybór języka wpisów. Na tę chwilę dostępne są tylko dwa. Po wyborze jednego z nich wyświetlają się nam wyłącznie posty napisane w wybranym języku.

W zasadzie to wszystko. Tutaj również widzę ukłon w kierunku wygody użytkownika. Bez zbędnego przeczesywania forum w poszukiwaniu odpowiedniego tematu do swojego wpisu. Generujemy swój post, wybieramy grupę tematyczną z dostępnych lub tworzymy nową. Twórcy serwisu najwyraźniej chcą, by było to miejsce z dyskusjami na wysokim poziomie na przeróżne tematy.

Mam nadzieję, że serwis będzie się nadal rozwijał i udostępni w finalnej wersji możliwość wyboru większej liczby dostępnych języków, również naszego. Ma potencjał na popularność w globalnym zasięgu, dostępność w różnych krajach jest podstawą do tego, co wiemy już po drodze do globalnego sukcesu w wykonaniu Facebooka.

  1. mika napisał(a):

    Prośba do autora o nie wrzucanie wszystkiego do jednego worka – na wielu specjalistycznych, tematycznych forach panuje ład i porządek i wiele zarzutów stawianych przez autora na początku to zjawiska charakterystyczne dla for o wszystkim i o niczym.

    Zaprezentowane w recenzji forum oprócz innego niż tradycyjny layout, nie różni się niczym nadzwyczajnym od typowych for. Najczęściej funkcje to kwestia rozszerzeń i instalacji modów / wtyczek rozszerzających podstawową funkcjonalność silnika. A nie każdej społeczności są one potrzebne. Tak jak nie każdy potrzebuje logowania loginami z porali społecznościowych.

    IMO ochy i achy nad opisywanym forum zupełnie niecelne. Zgoda, rzecz gustu… 

    1. Grzegorz Ułan napisał(a):

      Wręcz się odciąłem od jakiegokolwiek wrzucania do jednego worka. Zarzut był osobisty, do jednego z nich. Wiem, że prawdopodobnie są inne, lepsze:). Opisane tutaj fora to tylko prezentacja nowej ich wizji twórców obydwu propozycji.

    2. Tomasz Kus napisał(a):

      Problem też w tym, że choćby nie wiem jak kombinować, to userom nigdy się nie dogodzi i trzeba za nich myśleć oraz poprawiać, przenosić to co napiszą do właściwych działów. Im forum ogólniejsze, tym gorzej. Walną tak by pasowało do jednego (w domyśle każdego) działu. Sam moderuję jedno z for tematycznych i ignorancja oraz lenistwo poraża. Nawet tematy przyklejone z wyraźnym tematem, otagowane są po prostu zlewane. Nieraz na pierwszej stronie zdarzały się tematy z tym samym pytaniem. Wykorzystanie wyszukiwarki? Znikome. Pretensji? Im mniej wiedzy ma pytający tym większa szansa na arogancję, ignorancję i bezczelność. To niestety prawdziwa plaga for: userzy bez podstaw choćby minimalnych, ŻĄDAJĄCY odpowiedzi, bez podania choćby minimum szczegółów mających na celu identyfikację problemów i ich przyczyn. Coś w stylu: „Cieknie mi rura. Pomóżcie!”, bez choćby informacji: jaka rura, gdzie umieszczona, czy szukał na własną rękę potencjalnych przyczyn lub choćby czegokolwiek. Bezczelni zrobili by coś na zasadzie: „Cieknie mi. Kupiłem już rurę na wymianę. Teraz wy mi ją zamontujcie”. Oczywiście nie wiadomo czy rura pasuje, gdzie cieknie, czy da się ją wymienić bez poważnej ingerencji w instalację itp.

      Tagi? Słowa kluczowe posta lub tematu? Kto to będzie wypełniał? Leniwy user? Na forach tematycznych najczęściej userzy zjawiają się gdy czegoś nie wiedzą. Jak oni mają założyć temat lub znaleźć coś o czym nie wiedzą jak się nazywa lub z czym się łączy? Znają jedynie ogólny zarys problemu. Co jest więc siłą for? To o czym już wspomniano – społeczność aktywnych i zaawansowanych userów, którzy umieją się wypowiedzieć i tylko z rzadka, w trudnych naprawdę lub rzadkich przypadkach podadzą wszystko jak na tacy. Za to serwujący dużo wskazówek, by szukający samodzielnie znalazł odpowiedź na swoje, nierzadko powtarzające się kilka razy dziennie, pytanie. Fora to nie serwisy typu Q&A, choć wydają się identyczne co do celu.

      Tak więc problemem nie jest tyle layout, funkcjonalności czy możliwości silnika, bo to jedynie coś co wpływa na ewentualne odczucia usera w interakcjach z forum. Sednem jest samo podejście userów do problemu i swojej pozycji w tym procesie. Najczęściej nie rozumieją, że podanie jak największej ilości informacji jest dobre, ale nie można też przesadzić (wyrwanie całej instalacji choć uszkodzony jest tylko niewielki fragment), bo nikt nie będzie się przedzierał przez kilka stron takich danych. Do tego dokładne określenie sedna problemu zamiast: „Help! To mi nie działa.” Co nie działa? Kiedy? W jakiej sytuacji? Co już było zrobione by wyeliminować problem? To są rzeczy notorycznie brakujące w prośbach o pomoc. Tematy hydeparkowe i zwyczajnie ogólne pominąłem, bo to wodolejstwo i polemiki na poziomie wyższości jednych świąt nad drugimi ;)

  2. Wojciech "War" Ramotowski napisał(a):

    Być może nie znam się na nowoczesnych technologiach, jednak odrobinę znam się na prowadzeniu forum. Prezentowane tu fora IMO są trochę jak McDonald, wszyscy tam jedzą, nikt nie pamięta z kim. Szczególnie jest to widoczne w forach tematycznych, gdzie wokół forum buduje się społeczność. W wypadku podanych przykładów odnoszę wrażenie, że są one przygotowane pod „konsumentów treści”, wpaść, zadać pytanie, dostać odpowiedź, wypaść. Czy to jest rozwój ? Chyba jednak nie.

    1. Grzegorz Ułan napisał(a):

      Wszystko zależy co go spotka po tym pierwszym wpadnięciu. Jeśli twórcy no i obecni użytkownicy, od razu zadbają o właściwe doznania, będzie wracał. Ma tam swoje konto, swoje ciekawe dyskusje, będzie miał do czego wracać.

  3. animowany napisał(a):

    Fora mają swoje zalety, choć faktycznie ich czas już troszkę minął. Ale nadal w zamkniętych, tematycznych grupach jest to dobry sposób komunikacji.

  4. inbudo napisał(a):

    Miło nam ponownie gościć na łamach antyweb:) Nasze forum tak jak cały serwis ma służyć jako faktycznie przydatne narzędzie. Staraliśmy się stworzyć je tak by spełniało potrzeby naszych użytkowników, a użytkownicy najbardziej chcą otrzymać szybką i fachową poradę. Są też tacy, którzy lubią radzić:) Idea rozbudowanego Q&A bardzo im odpowiada. Zamiast korzystać ze starych modeli, tylko dlatego, że ludzie są do nich przyzwyczajeni, postanowiliśmy sami przyzwyczaić ich do lepszego. 

    1. Futur napisał(a):

      dobrze to wygląda, na jakim enginie stawialiście serwis?

    2. inbudo napisał(a):

      Całość jest naszym autorskim rozwiązaniem

  5. AdamWr napisał(a):

    Specyfika branży jest bardzo ważna. W wyżej wymienionych przykładach wydaje mi się, że twórcy dobrze przemyśleli tą kwestię i dobrze dostosowali swoje modele.

  6. Gostek napisał(a):

    Do dziś dnia najwięcej przyjemności jesli chodzi o fora internetowe mam z obcowania z php bb by przemo i żadne inne systemy nie są wstanie tego przebić. Jestem czytelnikiem wielu forów i na tych, gdzie jest przemo czuje się zdecydowanie najlepiej.

  7. Tuihkmnfbgfvd napisał(a):

    cales szczescie ze jest wybor

    lubie stare fora :)
    jeszcze ani razu nie znalazlem nic ciekawego na q&a
    a najlepsze sa news serwery

  8. Jan napisał(a):

    To już raczej nie są fora, a bardziej  platformy „customer community” w stylu getSatisfaction – wejść, zadać pytanie, odejść, bez Hydeparków, integrowania się.

    Od kilku lat jest też nowoczesny skrypt forum Vanilla, korzysta ktoś?

  9. Michal napisał(a):

    Ja bym rozróżniał forum od Q&A , są miejsca gdzie forum nei ma sensu a Q&A jest doskonałe ala Q&A nie zastapi forum w innych zastosowaniach. To co tutaj autor pokazuje to typowe Q&A, przyklad dobrego forum to IMO goldenline.pl.