policja kogut
2

Z kronik policyjnych: Zatrzymanie za oszustwa internetowe i nowa metoda oszustwa na terminal płatniczy

Wiele piszemy na Antyweb o oszustwach w sieci i próbach wyłudzenia pieniędzy, czy to na policjanta czy wnuczka, z ciekawości więc zerkam czasem na kroniki policyjne, czy tego typu przestępstwa są wykrywane, a sprawcy najzwyczajniej w świecie złapani. Dziś dowiedziałem się z nich o dwóch przypadkach.

Jeden dotyczy 63-letniej kobiety z województwa dolnośląskiego, która dopuściła się 82 oszustw internetowych na łączną kwotę 15 tysięcy złotych. Na czym polegały? Na jednym z portali oferowała do sprzedaży markową odzież, między innymi buty, kurtki, ale też zegarki, torebki czy kosmetyki. Ceny wahały się od 53 zł do 1,3 tys. zł. Zamawiane przez internautów produkty wysyłała, ale zamiast markowych rzeczy otrzymywali używaną odzież, stare buty czy puste opakowania po kosmetykach.

W tym przypadku kobieta została zatrzymana i od maja przebywa w areszcie. Czeka ją proces, a akt oskarżenia wpłynął już do sądu.

W drugim opisanym oszustwie zatrzymanie sprawcy będzie trudniejsze. „Ciekawe” jest ono o tyle, że dotyczy wykrycia nowego typu przekrętu – „oszustwo na terminal płatniczy”.

Sprawa miała miejsce w jednym ze sklepów w Krapkowicach, do którego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika firmy obsługującej ich terminal. Podczas rozmowy powiedział, że nie udała się automatyczna aktualizacja oprogramowania i poprosił on pracownicę sklepu o ręczne dokonanie zmiany ustawień w terminalu. W ich wyniku wydrukowane zostały kody zabezpieczające, które umożliwiały przeprowadzenie transakcji bezgotówkowych (na kwotę 1,9 tys. zł), niestety pracownica podała mu je przez telefon.

Jak widać poszerza się nam wachlarz oszustw i wyłudzeń, na co dzień w wirze pracy i zabiegania uśpioną mamy czujność, choć tak naprawdę tak niewiele trzeba, by zachować podstawowe środki ostrożności. Takie jak, by zadzwonić do firmy obsługującej terminal w opisanym wyżej przypadku, czy w przypadku wyłudzeń w sieci sprawdzać za każdym razem, w co klikamy i gdzie podajemy nasze dane do logowania do bankowości elektronicznej. Trudniej oczywiście mają osoby starsze, w przypadku oszustw i wyłudzeń przez telefon, co ostatnio opisywałem, ale to już rodzina może i powinna je uczulać na takie zagrożenia.

Źródło: Policja.

Photo: olechowsk/Depositphotos.

  • Alot

    Mijają stulecia, zmieniają się narzędzia i technologie, ale jedno pozostaje niezmienne – głupota.

    • Czasem wystarczy zwykłe roztargnienie, zamieszanie, zabieganie