cyfrowa zintegrowana karta miejska w Warszawie
34

Warszawa zapowiada wprowadzenie nowej cyfrowej karty miejskiej. Będzie płatność za przejechaną odległość

Zintegrowana Karta Miejska to nowy pomysł władz Warszawy na ułatwienie życia mieszkańcom. Ale co to takiego? Czy przyniesie ze sobą udogodnienia czy wręcz przeciwnie, utrudni i spowoduje wiele zamieszania? Czy Warszawa, obok Wrocławia i Łodzi równie skutecznie zmodyfikuje dotychczasowe rozwiązania?

Mieszkańcy Wrocławia już cieszą się nowoczesnym systemem sprzedaży biletów w komunikacji miejskiej, gdzie do zakupu przejazdu komunikacją wystarczy zbliżeniowa karta płatnicza, bez konieczności drukowania papierowej wersji biletu. W Łodzi jeszcze nowocześniejszy system testowany jest od pół roku, tam płacimy za przejechane przystanki.

Czas na Warszawę!

Warszawa przystępuje do tych zmian, bo jak słusznie zauważa Sekretarz m.st. Warszawy Marcin Wojdat, rozwój technologii pozwala na o wiele wygodniejsze korzystanie z miejskich udogodnień:

Właśnie podjęliśmy decyzję i rozpoczynamy wdrażanie tego niezwykle ważnego i innowacyjnego projektu. Rozwój technologii cyfrowych wprowadził wiele zmian w naszym codziennym życiu. I stworzył nowe możliwości w zakresie dostarczania nowoczesnych miejskich usług oraz ich dostępności. Zamierzamy to wykorzystać. Zintegrowana Karta Miejska (ZKM) podniesie jakość życia naszych mieszkańców.

Robocza nazwa Zintegrowana Karta Miejska nie ogranicza się do funkcjonowania w ramach zastosowania dotychczasowej karty miejskiej, będzie można z niej korzystać w postaci zbliżeniowej karty płatniczej lub poprzez smartfona i wykorzystywać ją we wszystkich miastach, które wprowadziły już bądź wprowadzą podobną funkcjonalność.

Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy:

Transport publiczny ma największy udział w naszych usługach i czekają go największe zmiany. W ramach tego projektu chcemy wprowadzić wiele ułatwień, poprawić efektywność niektórych rozwiązań i dodać zupełnie nowe dotyczące m.in. płatności czy planowania podróży. Co zwiększy atrakcyjność komunikacji miejskiej w całej aglomeracji.

Co najważniejsze, nowy projekt płatności za przejazdy w Warszawie przewiduje wprowadzenie opłat uzależnionych od przebytej odległości, czyli podobnie jak rozwiązanie testowane obecnie w Łodzi czy funkcjonujące już od dawna w Londynie czy w Poznaniu, ale tam tylko w postacie zwykłej karty miejskiej.

Kiedy? Urząd Miasta przewiduje, że cały proces wdrożenia powinien zakończyć się w 2023 roku. Dłuuugo…

Źródło: Urząd m.st. Warszawy.

Photo: jacek_kadaj/Depositphotos.