9

Od początku roku Orange odnotował już 0,5 mln prób oszukania swoich klientów

Dwa tygodnie nie minęły od początku roku, a tu już takie dane, co tylko potwierdza, ze skala zjawiska jest coraz większa. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange w wywiadzie dla Newserii zdradził, że w całym 2016 roku oszuści wysyłali „czujki” z egzotycznych numerów do klientów Orange 2 mln razy, w zeszłym roku już 3,6 mln razy. Pół miliona w tym roku, może świadczyć o kolejnym rekordzie jeszcze w I kwartale 2018 roku.

O co tak dokładnie chodzi? Temat stał się głośny w okresie międzyświątecznym kiedy oszuści wykonali zmasowany atak na klientów głównie Orange i Nju Mobile, wysyłając krótkie połączenia z kubańskich numerów zaczynających się od prefiksu +53. Celem było zmuszenie ich do oddzwonienia i wygenerowanie tym samym znacznych kosztów połączenia.

Tydzień temu Orange po analizie tego ataku poinformował, że poszkodowanych zostało kilkadziesiąt tysięcy klientów tego operatora. Na szczęście podjął też decyzję o anulowaniu tych opłat z uwagi na okres, w którym atak nastąpił i jego skalę.

Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska:

Niestety skala oszustw, które polegają na tym, że zostawiany jest sygnał, jako zachęta do oddzwonienia, rośnie bardzo szybko. Dotyczy to wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Ostatni atak był skierowany głównie na klientów Orange Polska i nju mobile, ale nie tylko, bo oszuści wybierali numery losowo. Umorzyliśmy opłaty za połączenia, które nasi klienci wykonali, oddzwaniając na telefon oszustów wykorzystujących kubańskie numery. Biorąc pod uwagę świąteczny czas, a także skalę tego zjawiska, zdecydowaliśmy się na ten krok. Należy to jednak traktować jako wyjątkową sytuację.

Z uwagi na ten incydent Orange planuje w najbliższym czasie akcję edukacyjną, która ma uchronić klientów przed podobnymi sytuacjami w przyszłości. Na ten czas radzi aby po prostu ie oddzwaniać na nieznane numery, ewentualnie sprawdzać je w sieci na stronach z numerami kierunkowymi z zagranicy.

Źródło: Newseria.

Photo: fizkes/Depositphotos.

  • Ach ci naciągacze!

    Ciekawie by było gdyby to sama firma zleciła ten proceder. W końcu to tylko dodatkowa kasa, a jak się nie uda, to dodatkowa reklama? A tak naprawdę, tylko kasa ich obchodzi, bo w korporacji liczy się właśnie jedno, mieć coraz więcej …… :)

  • Big Beat

    Nie moge znalezc aplikacji nju w playstore, usuneli?

  • Arszenik

    Najlepiej blokować i karać.

    • Piotr

      I to Orange zrobił. Na tą chwilę wszelkie połączenia z Kubą są zablokowane

  • Grzgorz

    Bzdura. Gdyby chcieli ustrzec użytkowników mogli by takie połączenie poprzedzić komunikatem wybrałeś numer zagraniczny o podwyższonej stawce wciśnij 1 aby kontynuować. A tak będą edukować a jednocześnie wyciskać z tego kasę.

  • Aleks lewandowski

    Akcja edukacyjna prowadzona przez Orange, to będzie ciekawe. Właśnie z Orange stoczyłem 2 miesięczną batalię i nie udało mi się ich przekonać, że listopad to nie grudzień, że najpierw grudzień musi się skończyć by nastał nowy rok., że warto przestrzegać zapisów umowy i oferty, i że warto być przyzwoitym. Nie dałem rady. Wypowiedź Pana rzecznika przedstawia Orange jako firmę szlachetną i opiekuńczą oraz godną zaufania. Istnieją jedna inne historie.

    • Nazir

      Dziwne bo mam obecnie 2 numery w Orange przeniesione z T-M i nie mam żadnych problemów i jestem bardziej zadowolony z oferty za 25 zl. niż z tej w T-M
      ps.
      Najwięcej bzdur bajek piszą ściemniacze na blogach i w 99% sami są sobie winni bo nie płacą rachunków na czas lub inne zmyślone historie

  • Nazir

    Jak się jest głupim naiwnym to się na takie fake nabierają łosie i niech płacą jak nie mają rozumu aby nie odzwaniać lub wyłączyć usługi na sms/mms/połączenia premium