netflix logo
30

Netflix już prześcignął YouTube’a. Amazon ma sporo do nadrobienia

Czy to było do przewidzenia? Cóż, osobiście nie spodziewałem się tak miażdzącego wyniku. 75% użytkowników platform wideo (OTT) w USA subskrybuje Netfliksa. Drugi na podium znalazł się... YouTube, z wynikiem 55%.

Wyniki badania przeprowadzonego przez comScore są dość zaskakujące. Mogłoby się bowiem wydawać, że darmowy, niesamowicie popularny i reprezentujący coraz wyższym poziom YouTube, będzie niezagrożonym numerem 1 także na telewizorach. Okazało się jednak, że górę wzięły produkcje profesjonalne i globalny gigant – Netflix.

Amazon musi się wziąć do roboty

Co jeszcze może zaskakiwać? Usługa Prime Video znalazła się na miejscu trzecim – 33% użytkowników korzysta z usługi Amazonu, która przecież stała się niezależna od oferty Prime, w skład której wchodzą m. in. zniżki, darmowa wysyłka, dostęp do książek w Kindle Store oraz muzyki (Prime Music). Mogłoby się wydawać, że uwolnienie Prime Video od zbędnego balastu przyniesie lepsze rezultaty. Za udaną decyzję można uznać przygotowanie przystawek Fire TV oraz Fire TV Stick, na których w rankingu popularności Netflix jest dopiero trzeci – wygrywa oczywiście Prime Video.

W świetle takich informacji zaskakujące może być… niskie zaangażowanie widzów Netfliksa. Ci spędzają przed ekranami „zaledwie” 28 godzin każdego miesiąca. Czy to mało? Sling TV, czyli usługa typu telewizja przez internet, jest daleko w przodzie z wynikiem na poziomie 47 godzin. Ale chyba hasło telewizja wszystko tłumaczy.

Netflix wyborem numer jeden

Dlatego skupmy się na innej wartości – 25%. Dokładnie taka część użytkowników korzysta z innej usługi VOD niż Netflix. To bardzo mało, biorąc pod uwagę fakt, że oferty są coraz bardziej zróżnicowane i mało który serial czy film obecny jest w więcej niż jednym katalogu. W grę wchodzą też produkcje oryginalne, które z zasady nie trafiają do innych usług.

Jednak nie tylko one nie są wystarczające zachęcające. Amazon Prime Video, HBO Now czy Hulu są w zestawieniu na dalszych miejscach, ponieważ na liście przodują YouTube i Twitch. To właśnie po te usługi subskrybenci Netliksa sięgają najczęściej. W przypadku rynku amerykańskiego ponad połowa (53%) gospodarstw domowych podłączonych do internetu używa co najmniej jednej usługi VOD.

Polski rynek znacząco różni się od tego w Stanach Zjednoczonych. Przede wszystkim jest zdecydowanie młodszy, dlatego na upowszechnienie się Netfliksa i inych serwisów jeszcze zaczekamy. Warto jednak spoglądać na wydarzenia w USA, które są pewnym wskaźnikiem trendów globalnych, mających przełożenie na sytuację m. in. nad Wisłą.