24

Kto najwięcej stracił, kto najwięcej zyskał numerów? – Raport UKE za II kwartał 2017 roku

Bardzo lubię te kwartalne raporty UKE, to chyba jeden z najbardziej miarodajnych podglądów na aktualne nastroje klientów naszych telekomów. Regularnie wygrywa w nich Play, choć ostatni raport wskazuje na to, że to właśnie oni stracili najwięcej klientów, choć nadal są na plusie, jeśli chodzi o bilans. Ciekawostką jest fakt, że stosunkowo niski bilans ujemny odnotował po raz pierwszy od dawna T-Mobile.

Dla przypomnienia, w I kwartale w raporcie przenoszenia numerów pomiędzy polskimi telekomami, Play oddał 131 tysięcy numerów, a przyjął ponad 195 tysięcy, co dało bilans 64 tysięcy. Pozostali operatorzy mieli bilans ujemny, Orange 15 tysięcy na minusie, Plus 51 tysięcy, a T-Mobile 32 tysiące.

II kwartał już nie był tak dobry w wykonaniu Play, bilans wyszedł nadal dodatni, ale już tylko 19 tysięcy, czyli trzykrotnie mniej niż w ubiegłym kwartale. Powodem było to, że w minionym kwartale stracili najwięcej numerów spośród „wielkiej czwórki” – ponad 126 tysięcy. Niezmiennie natomiast przyjmują najwięcej numerów – 145 tysięcy w II kwartale.

Na drugim miejscu, zarówno pod względem przyjętych, jak i oddanych numerów znalazł się Orange. Dalej T-Mobile i Plus. Warto zwrócić uwagę tutaj na bilans T-Mobile, jedynie 25 numerów na minusie, kiedy w I kwartale mieli aż 32 tysiące na minusie. Wszystko wskazuje na to, że baza klientów się ustabilizowała, po zeszłorocznych wynikach, które nie napawały optymizmem – przez cały rok T-Mobile odnotował bilans ujemny w liczbie ponad 300 tysięcy numerów.

Najgorszym wynikiem, jeśli chodzi o bilans, zakończył II kwartał 2017 Plus, ponad 36 tysięcy na minusie, poprzedni kwartał – ponad 50 tysięcy. Co z mniejszymi operatorami? Dobry wynik odnotowało Aero 2 ze swoim nowym dzieckiem a2mobile – oddali 536 numerów, a przyjęli ponad 8 tysięcy. Najlepszy natomiast jeśli chodzi o bilans okazał się Premium Mobile, podobnie zresztą jak w I kwartale. Na plusie mieli ponad 10 tysięcy. Virgin Mobile – ponad 7 tysięcy, a Mobile Vikings prawie 4 tysiące.

Łącznie w II kwartale 2017 roku przeniesiono 460 236 numerów, czyli prawie 100 tysięcy mniej niż w I kwartale. Najwięcej w czerwcu, bo ponad 158 tysięcy, ale nie było jakiś znaczących różnic we wcześniejszych dwóch miesiącach.

Kiedy operatorzy ogłaszali swoje nowe cenniki roamingowe w kwietniu tego roku, zastanawiałem się czy będzie to zauważalne w tym raporcie. Jak wiemy, Orange jako pierwszy wprowadził zasadę Roam Like At Home, pozostali po miesiącu również się dostosowali, ale jeden miesiąc okazał się zbyt krótkim okresem, by odbiło się to jakoś znacząco na przenosinach. Poza tym, nie tak łatwo i szybko zmienić operatora, zwłaszcza w trakcie trwania umowy.

Interesująco zapowiada się raport za kolejny kwartał. Najbardziej ciekawi mnie wynik T-Mobile, który pnie się powoli do góry po fatalnym 2016 roku, no i co z Play, czy bilans nadal będzie w trendzie spadkowym czy wrócą do kilkudziesięciu tysięcy na plusie, jak już nas przyzwyczaili w poprzednich raportach.

Photo: ifeelstock/Depositphotos.

  • wolny

    Dla globalnej czwórki zmiany o 10, 20 tysięcy numerów na kwartał nie mają wpływu na ofertę.

    Co innego 300 tysięcy straty numerów T-Mobile. Zmusiło ich to do działania i wprowadzili dobrą ofertę no-limit z 10 GB za 25 zł i odwrócili tendencję spadkową.

    • To prawda, brakowało im takiej oferty

    • Wariat z budzikiem

      T-Mobile ma też dobry zasięg. Lepszy niż Orange czy Plus. Chociaż akurat ja uciekłem z oferty na kartę do abonamentu. Jednakże nastąpiło to bez zmiany operatora. Parę powodów miałem, w tym zbyt szybką (!) rejestrację numeru na kartę i brak bonusów. Dodatkowo mam w abonamencie więcej internetu niż gdybym miał na kartę.

  • info

    „Poza tym, nie tak łatwo i szybko zmienić operatora, zwłaszcza w trakcie trwania umowy”

    Umowa na kartę typu wszystko bez limitu to max 30 dni za które zapłaciliśmy 20zł do 25 zł.
    Można zerwać wcześniej, ale po co? U innego operatora rozmowy już bez limitu nie będą bardziej bez limitu. Roaming w UE też jest bez limitu.
    Zostają pakiety internetowe, ale w roamingu u każdego operatora wielkość pakietu w roamingu określa przelicznik UE, tu nic się nie zmieni.
    W kraju można dać się skusić większą paczką internetu. Ale wtedy i tak lepiej poczekać do końca opłaconych 30 dni. Inna sprawa, operatorzy dogadali się, wszyscy oferują mniej więcej tyle samo internetu w zestawie no limit 20 zł do 25 zł.

    Tylko w nju z rachunkiem zmiana trwa do 60 dni, bo 30 dni okresu wypowiedzenie + do 30 dni do końca okresu rozliczeniowego. Wcześniej nie da się przenieść numeru choćby kosztem zrezygnowania z opłaconego okresu.

    • Porównujesz ofertę na kartę z ofertą na abonament? W nju też jest oferta na kartę

    • info

      W nju oferta na kartę jest słaba. Co innego nju z rachunkiem, ta jest dobra.
      A oferta nju usługi dzienne to porażka w porównaniu do wszystko za 1 zł w T-mobile.

      Nju z rachunkiem i bonusem za staż prawdopodobnie pod każdym względem NUMER JEDEN w Polsce!!!
      Nju na kartę gorzej i drożej nie tylko od Plus ale i T-Mobile.
      Nju rozliczane dziennie to prawdopodobnie najsłabsza tego typu oferta z Polsce.

    • Robert

      Zależy dla kogo. Wyląduje tam tysiące numerów które nie są intensywnie używane ale dzięki wiecznej aktywności konta i nieprzepadaniu środków jest to idealna oferta dla osób nieuzależnionych od facebooka.

    • lewar

      Ja właśnie abonament zmieniam na a2mobile na karte bo wychodzi mi sporo taniej

  • luki pt

    Na stronie telepolis sa odwrotne dane:

    Virgin Mobile (przyjął 15 885, oddał 8 529). Z bardziej znanych sieci mamy jeszcze

    Mobile Vikings (przyjął 4 341, oddał 612)

    to kto ma racje wy czy oni :D

  • Krzysztof

    Czy dałoby rade dowiedzieć sie jaki bilans ma Lyca PL w ostatnim kwartale?

  • Sebastian

    Moim zdaniem z Play’em niedługo pożegna się dużo więcej osób ze względu na ograniczenie prędkości internetu do 1,5 Mbit/s. Moja żona, jej siostra i rodzice już złożyli wniosek o przeniesienie do Nju Mobile.

    • Arrczi

      To tylko kwestia czasu kiedy stracą wielu stałych klientów, ale w każdej chwili mogą to zmienić podnosząc ten limit prędkości internetu.

    • Artur

      ja 5 miesięcy muszę czekać, po tym spadam

    • plaro

      zamierzam wypróbować a2Mobile. Tam można tylko na miesiąc i potem iść dalej. Chcę popróbować tych mniejszych operatorów.

  • Morski Morświn

    Zdążą się jeszcze dobrze sprzedać na GPW… albo i nie :)

  • Maciej Kozlowski

    Ciekawy jestem czy ktoś w T-Mobile przeprowadził jakieś badania rynku ilu ludzi dało się nabrać na akcje z tymi „celebrytami” a ilu faktycznie sprawdziło ofertę u innych operatorów.

  • Jarek

    Ciekawa sprawa, ale ewidentnie wśród wielkiej czwórki Plus oddał w 2016 r. najmniej abonentów! Bardzo pozytywna informacja, bo świadczy o tym, że firma dba o swoich stałych klientów, a to nieczęsto spotykana praktyka.

  • amok

    Nie dziwię się, że a2 tak dobrze sobie radzi z taka ofertą

    • upol

      No podprowdzili sporo klientów tym co nie potrafią dostosować ofert…

    • wilku

      Jak dalej będą tak robić jak do tej pory, to będzie jeszcze lepiej:)

  • olkos

    A jak Sferia wypadła?

  • emil

    Co to jest ta sferia?