24

Kto najwięcej stracił, kto najwięcej zyskał numerów? – Raport UKE za II kwartał 2017 roku

Bardzo lubię te kwartalne raporty UKE, to chyba jeden z najbardziej miarodajnych podglądów na aktualne nastroje klientów naszych telekomów. Regularnie wygrywa w nich Play, choć ostatni raport wskazuje na to, że to właśnie oni stracili najwięcej klientów, choć nadal są na plusie, jeśli chodzi o bilans. Ciekawostką jest fakt, że stosunkowo niski bilans ujemny odnotował po raz pierwszy od dawna T-Mobile.

Dla przypomnienia, w I kwartale w raporcie przenoszenia numerów pomiędzy polskimi telekomami, Play oddał 131 tysięcy numerów, a przyjął ponad 195 tysięcy, co dało bilans 64 tysięcy. Pozostali operatorzy mieli bilans ujemny, Orange 15 tysięcy na minusie, Plus 51 tysięcy, a T-Mobile 32 tysiące.

II kwartał już nie był tak dobry w wykonaniu Play, bilans wyszedł nadal dodatni, ale już tylko 19 tysięcy, czyli trzykrotnie mniej niż w ubiegłym kwartale. Powodem było to, że w minionym kwartale stracili najwięcej numerów spośród „wielkiej czwórki” – ponad 126 tysięcy. Niezmiennie natomiast przyjmują najwięcej numerów – 145 tysięcy w II kwartale.

Na drugim miejscu, zarówno pod względem przyjętych, jak i oddanych numerów znalazł się Orange. Dalej T-Mobile i Plus. Warto zwrócić uwagę tutaj na bilans T-Mobile, jedynie 25 numerów na minusie, kiedy w I kwartale mieli aż 32 tysiące na minusie. Wszystko wskazuje na to, że baza klientów się ustabilizowała, po zeszłorocznych wynikach, które nie napawały optymizmem – przez cały rok T-Mobile odnotował bilans ujemny w liczbie ponad 300 tysięcy numerów.

Najgorszym wynikiem, jeśli chodzi o bilans, zakończył II kwartał 2017 Plus, ponad 36 tysięcy na minusie, poprzedni kwartał – ponad 50 tysięcy. Co z mniejszymi operatorami? Dobry wynik odnotowało Aero 2 ze swoim nowym dzieckiem a2mobile – oddali 536 numerów, a przyjęli ponad 8 tysięcy. Najlepszy natomiast jeśli chodzi o bilans okazał się Premium Mobile, podobnie zresztą jak w I kwartale. Na plusie mieli ponad 10 tysięcy. Virgin Mobile – ponad 7 tysięcy, a Mobile Vikings prawie 4 tysiące.

Łącznie w II kwartale 2017 roku przeniesiono 460 236 numerów, czyli prawie 100 tysięcy mniej niż w I kwartale. Najwięcej w czerwcu, bo ponad 158 tysięcy, ale nie było jakiś znaczących różnic we wcześniejszych dwóch miesiącach.

Kiedy operatorzy ogłaszali swoje nowe cenniki roamingowe w kwietniu tego roku, zastanawiałem się czy będzie to zauważalne w tym raporcie. Jak wiemy, Orange jako pierwszy wprowadził zasadę Roam Like At Home, pozostali po miesiącu również się dostosowali, ale jeden miesiąc okazał się zbyt krótkim okresem, by odbiło się to jakoś znacząco na przenosinach. Poza tym, nie tak łatwo i szybko zmienić operatora, zwłaszcza w trakcie trwania umowy.

Interesująco zapowiada się raport za kolejny kwartał. Najbardziej ciekawi mnie wynik T-Mobile, który pnie się powoli do góry po fatalnym 2016 roku, no i co z Play, czy bilans nadal będzie w trendzie spadkowym czy wrócą do kilkudziesięciu tysięcy na plusie, jak już nas przyzwyczaili w poprzednich raportach.

Photo: ifeelstock/Depositphotos.