kobieta korzysta ze smartfona
64

Krajowi operatorzy wystąpili do UKE o przywrócenie dopłat do roamingu dla swoich klientów

Zniesienie roamingu u polskich operatorów 15 czerwca tego roku, poprzedzone było różnymi zwrotami akcji, głównie za sprawą oferty Orange. Teraz, już po wakacjach okazuje się, że temat wraca jak bumerang i powinniśmy się przygotować na nowe rozdania w tym temacie.

Przypomnijmy jak to było od początku, bo to ważne w kontekście wniosku krajowych operatorów wystosowanego do UKE. Być może wrócą pierwotne cenniki, zaprezentowane przez tych operatorów.

Pierwszy nowe cenniki roamingowe ogłosił Play 12 maja tego roku. W większości taryf Play wprowadził dodatkowe opłaty na rozmowy, wiadomości i transfer danych, darmowe pule zastosowano tu jedynie na odbieranie połączeń w UE.

Podobnie swoje cenniki skonstruował i ogłosił dwa dni później T-Mobile oraz 15 maja Plus. Kiedy się już wszyscy pogodziliśmy z tym, że zniesienie roamingu nie będzie dotyczyło polskich klientów na scenę wkroczył Orange i zaprezentował ofertę znoszącą całkowicie dodatkowe opłaty roamingowe za połączenia i wiadomości oraz transfer danych wyliczony według przelicznika ustalonego przez UE.

Nowa oferta dotyczyła zarówno klientów Orange jak i Nju z rachunkiem. Po reakcji na nią w wykonaniu nowej oferty T-Mobile, które w końcu również zniosło roaming, ale już dla wszystkich, również dla kartowców podobnie jak PlayPlus, Orange również rozszerzyło zasadę Roam like at home na oferty na kartę.

W wyniku czego również i operatorzy wirtualni musieli odpowiednio zareagować i zastosowali podobnie RLAH w swoich ofertach abonamentowych. Tu muszę nadmienić, że wirtualni operatorzy zostali postawieni w najtrudniejszej sytuacji, gdyż nie mają swoich nadajników, nie czerpią też zysków z połączeń wykonywanych przez zagranicznych turystów w naszym kraju.

W rezultacie zniesienia roamingu kilku operatorów wystosowało do UKE wnioski o udzielenie zgody na zastosowanie dopłat dla klientów korzystających z roamingu w UE.  Wysłaliśmy zapytanie w tej sprawie do Plusa, Play i nc+ z prośbą o komentarz i przedstawienie jak argumentowali złożenie takiego wniosku. Podobne zapytanie wysłaliśmy do UKE. Na ten moment odpowiedź otrzymaliśmy jedynie od Plusa. Oto ona w całości:

Operatorzy korzystają z uprawnienia jakie przyznaje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roamingu wewnątrz Unii, zgodnie z którym w przypadku gdy operator nie jest w stanie odzyskać swoich całkowitych rzeczywistych i prognozowanych kosztów świadczenia usług roamingu regulowanego, może wystąpić z wnioskiem do krajowego organu regulacyjnego (w Polsce Prezes UKE) o udzielenie zezwolenia na stosowanie dodatkowej opłaty. Jak wynika z informacji przekazywanych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wnioski złożyli także Play, Virgin Mobile Polska, Premium Mobile, Netia, VikingCo Poland i nc+.

Przed wprowadzeniem obecnych rozwiązań roamingowach w dyskusjach publicznych podkreślano, że Polski rynek ze względu na wysoką konkurencyjność i jedne z najniższych cen w Unii Europejskiej może być narażony na dotowanie zagranicznych operatorów przez polskich abonentów/klientów. O potencjalnie niekorzystnych skutkach nowych rozwiązań wspominali zarówno niezależni eksperci jak i Ministerstwo Cyfryzacji. Nikt nie kwestionował tego, że literalne podejście do zasady „roam like at home”jest korzystne dla dużych koncernów posiadających swoje oddziały w wielu krajach i niekorzystne dla operatów działających tylko w Polsce.

Z odpowiedzi tej można wywnioskować, że już w te wakacje operatorzy zanotowali znaczny wzrost kosztów, a prognozy zmuszają ich do skorzystania z tego uprawnienia, gdyż nie są w stanie pokryć kosztów świadczenia usług w roamingu bez wnioskowanych dopłat.

Podobne wnioski złożyli operatorzy tacy jak Play, Virgin Mobile Polska, Premium Mobile, Netia, VikingCo Poland i nc+, a więc widać, że brakuje tu jedynie Orange i T-Mobile, czyli międzynarodowych operatorów, na co na koniec zwraca uwagę Plus w swoim oświadczeniu, iż koncerny międzynarodowe stracą w Polsce, ale zyskają na innych rynkach, popularnych wśród turystów, a krajowi operatorzy tylko tracą.

Osobiście ciężko mi sobie wyobrazić, co by się stało z tymi operatorami jakby wróciły u nich opłaty roamingowe. Klienci mogliby się odwrócić w stronę operatorów bez roamingu, a to nie byłoby korzystne dla rynku. Ciekawi mnie jak zareaguje na to UKE, które musi teraz ocenić zasadność samych wniosków i z drugiej strony, jak nowe zasady oddziaływają na cały rynek telekomów w naszym kraju, w którym funkcjonują zarówno operatorzy tylko krajowi jak i międzynarodowi.

Aktualizacja 16:50

Dostaliśmy właśnie odpowiedź od UKE, okazuje się, że łącznie 10 operatorów złożyło takie wnioski:

Nowe przepisy dotyczące roamingu regulowanego nie zlikwidowały opłat z tytułu usług realizowanych w roamingu, a jedynie wprowadziły zasadę, że cena za usługi w roamingu w przypadku korzystania w roamingu regulowanego w trakcie okresowych podróży nie powinna być odmienna od ceny ponoszonej za takie same usługi w kraju. Od powyższej zasady przepisy Rozporządzenia unijnego przewidują kilka wyjątków umożliwiających pobieranie dodatkowej opłaty. Jednym z nich jest mechanizm umożliwiający pobieranie dodatkowej, obok ceny krajowej, opłaty po uzyskaniu zgody Prezesa UKE w przypadku, gdy dostawca wykaże w postępowaniu administracyjnym, że nie jest w stanie odzyskać swoich całkowitych rzeczywistych i prognozowanych kosztów świadczenia usług roamingu regulowanego zgodnie z zasadą Roam like at Home. Taki wniosek o uzyskanie zgody na stosowanie dodatkowej opłaty w celu utrzymania zrównoważonego charakteru modelu opłat krajowych, złożyli:

  • Virgin Mobile Polska sp. z o.o.
  • Telefonia Dialog sp. z o.o.,
  • Internetia sp. z o.o.
  • Netia S.A.
  • ITI Neovision S.A.
  • Polkomtel sp. z o.o.
  • Premium Mobile S.A.
  • VikingCO Polnand sp. z o.o.
  • FM Mobile Group sp. z o.o.
  • P4 Sp. z o.o

Decyzje w sprawie ewentualnych dopłat zostaną ogłoszone w najbliższym czasie.

Photo: Flydragonfly/Depositphotos


A jak Polacy korzystali z darmowego roamingu w te wakacje, możecie przeczytać we wpisie o pierwszym po zmianach raporcie Komisji Europejskiej.

  • Morski Morświn

    Chwileczkę, co tam robi Viking Mobile??? Oni nie mają żadnych paczek (oprócz darmowego odbierania), za każdy sms, mms, sekundę czy megabajt się płaci stawkę narzuconą przez UE. Ogólnie mi się podoba, ale czemu żądają dopłat skoro klient pokrywa wszystkie ich koszty?

    • Zakładam, że chodzi o to, iż teraz u nich połączenia z UE do kraju są tańsze niż ich cennikowe opłaty za połączenia w kraju

    • Morski Morświn

      No tak bo w kraju chcą jeszcze zarobić a za granicą wychodzą na zero. Niech wprowadzą wszędzie jednakowe stawki i po kłopocie.

    • Płacisz narzuconą cenę detaliczną. Od początku problem jest taki, że ceny hurtowe pomiędzy operatorami są wyższe od tej ceny. To jest właśnie głupota KE, nie trzeba dużej wiedzy, żeby wiedzieć, że koszt zmienny połączenia jest praktycznie zerowy, a przez lobbing krajów turystycznych mamy takie kwiatki.

    • Grzegorz Stanaszek

      To nie jest głupota KE. Chodzi o to żeby Polscy operatorzy wpłacali więcej za roaming do operatorów krajów docelowych niż operatorzy owych krajów do naszych operatorów. Czysty zysk. A że orange czy t-mobile płaci więcej orange francja czy t-mobile niemcy niż oni nam znaczy przesunięcie zysków tam gdzie trzeba. IMO oczywiście.

    • Kolejne teorie spiskowe. Nie jesteś PISowskim trollkontem? Dla twojej wiedzy niemiecki czy inne zachodnie MVNO również są stratne, bo żaden sposób nie mogą sobie tego bilansować.

    • Grzegorz Stanaszek

      Jestem Polakiem. KE wprowadziło takie przepisy bo lobbują kraje turystyczne wschodniej części UE… Bułgaria? A z matematycznego punktu widzenia – bilans musi wyjść na 0. Nie ma opcji że wszyscy tracą.

  • Jakub

    Jak w PLAY wróci płatny roaming to zerwnie umowy z winy operatora i lece do t-mobile. Nie dosc ze najgorsza infrastruktura, nie przetlumaczyli umowe z „nielimitowanym internetem” ze jest to tylko 10 gb, przeszedlem ze swietnej oferty orange dla firm gdzie byl faktycznie nielimitowany internet a teraz jeszcze chca zniesc roaming. Tfu.

    • Jarek Siedlak

      Niestety ja też chyba wrócę ale do orange., albo zmienię na t-mobile. Poczynania Play przestają być zabawne.

    • Piotr

      Zanim złożysz wymówienie umowy, złóż reklamację gdzie operator na piśmie w odpowiedzi potwierdzi Ci, że zgadza się z Tobą w temacie powodu zerwania.
      Jak dla mnie Play zasłoni się paragrafem który mówi że możesz ich cmoknąć w miejsce które Ci wskażą, ponieważ zmiana cenniku / regulaminu / umowy to zmiana związana z regulacjami prawnymi. Ty masz prawo zerwać umowę, oni mają prawie naliczyć Ci opłatę za przedterminowe rozwiązanie umowy, zwaną inaczej karą, lub zwrotem zniżki do opłat udzielonej na podstawie regulaminu promocji.

    • demola

      Niestety możesz mieć rację.

    • Piotr

      Jestem prawie pewien że mam. Zapisy te chronia telekomy w podobnych sytuacjach. Podobnie by bylo jakby przeszla tamta ustawa o abonamencie za radio i telewizję, gdy zaczalby sie spam wymowien umowy z powolywaniem sie na zlamanie ochrony danych osobowych itp :P

    • grzegi

      Jeżeli zmiana jest na niekorzyść abonenta to można zerwać umowę.

    • Piotr Zet

      Ale to jest zmiana na niekorzyść a nie lepiej więc zerwać można

    • Piotr

      Zerwać umowę proszę szanownego Pana, klient może w dowolnym momencie. Konkretnie złożyć wypowiedzenie. Może tam też napisać że to dlatego że że firma nie wywiązała się z umowy, albo powołać się na przepisy. Wiesz gdzie jest haczyk? W tym że firma wypowiedzenie wykona, ale jeśli nie zgodzi się z tym że to jej wina, lub że zachodzą okoliczności pozwalające wypowiedzieć umowę to naliczy też stosowną karę, w trąbie mając Twoje żądania odłączenia bez kary. Jak będziesz miał szczęście pracownik stosownego działu wysili się aby poprosić dział reklamacji o rozpatrzenie Twoich roszczeń i stosowną odpowiedź na piśmie.
      A jak strzelisz focha i będziesz krzyczał ze nie zapłacisz to tyle co zyskasz to to ze pokrzyczysz sobie na konsultanta w salonie lub infolinii który w zależności od tego jak bardzo jest profesjonalistą będzie miał twoją sprawę w miejscu gdzie aby ją odszukać będziesz musiał poprosić o pomoc proktologa, albo zastosuje bierny opór i nie wysili się aby sprawdzić czy jest dla Ciebie jakieś trzecie wyjście. Pierwsze rozwiązanie to zapłacić i czekać aż UOKiK nałoży sankcje na firmę po 2+ latach postępowania i ewentualnie wygra w sądzie kolejne odwołania ukaranej firmy (kolejne kilka mniej więcej 5+ lat) i wtedy zażądać zwrotu kasy mając za plecami prawomocny wyrok sądu. Druga opcja to nie płacić, ale wtedy jest krótka piłka. Kilka wezwań do zapłaty i sprzedaż zadłużenia firmie która żyje z egzekucji takich rzeczy. Dalej nie zapłacisz? Te firmy różnie działają, ale często możesz mieć w efekcie na karku komornika. Bycie wpisanym do krajowego rejestru dłużników też zabawne raczej nie będzie.
      Warto się tak pałować zamiast jak człowiek złożyć reklamację aby mieć pewność że nie będzie tego całego szajsu?

    • grzegi

      Panie Kolego. Mówimy tutaj o sytuacji, gdy operator zmienia warunki świadczenia na gorsze niż poprzednio i w związku z tym składasz wypowiedzenie umowy bez zapłaty kary umownej i to zaznaczasz w wypowiedzeniu.

    • Piotr

      Składasz wypowiedzenie z taki zapisami jak najbardziej. Jak dostawca usługi to zrealizuje to jest osobny temat.
      Pracuję dla Orange. Do moich obowiązków należy zajmowanie się rozpatrywaniem reklamacji. Poniższe przykłady wziąłem z dokumentów Orange tylko dla tego że najwygodniej mi ich użyć ale będę bardzo zdziwiony jeśli inni operatorzy nie stosują podobnych zapisów. Na mojej umowie sprzed roku z Play takie zapisy widziałem.
      Wzór umowy o najnowszy wynalazek ofertowy Orange, czyli Love:https://www.orange.pl/ocp-http/PL/Binary2/2006112/4108519376.pdf
      Regulamin promocji ww. umowy: https://www.orange.pl/ocp-http/PL/Binary2/2006111/4108517218.pdf
      W umowie § 6. Zmiana Umowy: 4. Możemy zmienić Umowę, jeśli konieczność zmian wynika z przepisów prawa, decyzji administracyjnych, orzeczeń sądowych, względów technologicznych, zmiany rodzaju lub sposobu świadczenia Usługi. – brak zapisu o możliwości rezygnacji. Nie zależnie czy byłoby to z karą, czy bez.
      Następnie mamy kolejny paragraf: § 7. Odstąpienie i rozwiązanie Umowy taki zapis już się znajduje:
      4. Mogą Państwo rozwiązać Umowę:
      1) ze skutkiem natychmiastowym – jeśli będziemy świadczyć Usługę niezgodnie z warunkami umownymi lub z przepisami prawa,
      2) z miesięcznym okresem wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec okresu rozliczeniowego albo ze skutkiem natychmiastowym – jeśli przenoszą Państwo numer do innego dostawcy usług,
      3) jeśli nie zaakceptują Państwo zmiany Umowy, Regulaminu, Cennika lub regulaminów i cenników związanych z wybraną przez Państwa ofertą; w takim przypadku oświadczenie o rozwiązaniu Umowy należy nam doręczyć najpóźniej ostatniego dnia przed wejściem zmian w życie.
      Ponownie nic o karach.Podobnie kolejny punkt tego paragrafu:
      5. Możemy rozwiązać Umowę:
      1) z miesięcznym okresem wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec okresu rozliczeniowego – jeśli zaprzestaniemy świadczenia Usługi,
      2) ze skutkiem natychmiastowym – jeśli ze względu na zaistniałe warunki techniczne nie będziemy mieli możliwości jej świadczenia,
      3) ze skutkiem natychmiastowym, po wcześniejszym wysłaniu do Państwa wezwania do zaniechania naruszeń – jeśli stwierdzimy nieprzestrzegania przez Państwa postanowień umownych dotyczących którejkolwiek umowy rozliczanej na danym Koncie abonenckim, w szczególności opóźnienie w płatnościach.
      Za to w następnym punkcie już coś o karach za zerwanie umowy jest:
      6. W przypadku rozwiązania Umowy z powodu zaprzestania świadczenia Usługi lub braku możliwości jej świadczenia, mają Państwo prawo żądać od nas odszkodowania na takich samych zasadach jak dla
      odpowiedzialności z tytułu przerwy w świadczeniu Usługi określonych w Regulaminie.
      Ale tylko o wypłacie odszkodowania dla Ciebie jako klienta. To idziemy do regulaminu promocji.
      Na wstępie pozycja 9. podpunkty w 2 i 3
      2) ulgę za zakup urządzeń wynikającą z różnicy pomiędzy promocyjną ceną urządzeń określoną w Cenniku urządzeń dla ofert Orange Love a ceną niepromocyjną określoną w Cenniku niepromocyjnym produktów,
      3) ulgi w zakresie opłat abonamentowych w wysokości określonej w poniższej tabeli:
      Punkty teoretycznie są nie związane z tematem kar, ale zazwyczaj elementem tego co klient dostaje jako karę jest zwrot ww. zniżek. Co ładnie obrazują kolejne punkty.
      11. Zostaną Państwo obciążeni kwotą będącą różnicą pomiędzy promocyjną ceną urządzeń określoną w Cenniku urządzeń dla ofert Orange Love, a ich ceną niepromocyjną określoną w Cenniku niepromocyjnym produktów, jeżeli:
      1) odstąpią Państwo od umowy sprzedaży urządzeń i nie dokonają ich zwrotu w terminie określonym powyżej, lub
      2) odstąpią Państwo od umowy o świadczenie Usługi zawartej na warunkach Promocji, lub
      3) zrezygnują Państwo z aneksu do umowy o świadczenie Usługi zawartego na warunkach Promocji przed jego wyjściem w życie
      15. Jeśli rozwiążemy Umowę z Państwa winy lub jeśli Państwo ją rozwiążą przed upływem okresu na jaki zawarliśmy Umowę, obciążymy Państwa odszkodowaniem związanym z przyznaną ulgą w zakresie opłaty aktywacyjnej oraz cen urządzeń. Kwotę tę pomniejszymy o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej rozwiązania. Odszkodowanie naliczymy tylko w przypadku rozwiązania Umowy w okresie pierwszych 24 miesięcy jej obowiązywania.
      16. Ponadto, jeśli rozwiążemy Umowę z Państwa winy lub jeśli Państwo ją rozwiążą przed upływem okresu, na jaki zawarliśmy Umowę lub przed upływem czasu określonego, na jaki Umowa została przedłużona, obciążymy Państwa odszkodowaniem związanym z przyznaną ulgą w zakresie opłaty abonamentowej. Będzie to suma opłat abonamentowych za Usługę pozostałych do zakończenia okresu, na jaki Umowa została zawarta albo przedłużona, nie wyższa jednak niż wysokość przyznanej ulgi, pomniejszona o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia lub przedłużenia umowy do dnia jej rozwiązania.

      Podsumowując nic w umowie czy regulaminie promocji nie chroni Cię przed możliwością nałożenia na Ciebie przez operatora opłaty, jeśli rozwiążesz umowę z powodu zmian w przepisach prawnych. Starsze umowy i regulaminy mają to może inaczej sformułowane ale wymowa jest ta sama.

      Dlatego skrajnie głupim pomysłem jest rzucić wypowiedzenie umowy, bez posiadania na piśmie potwierdzenia że masz do tego prawo i że będzie to wykonane bez dodatkowych opłat dla Ciebie. Ja to wiedziałem zanim zacząłem pracować dla takiej firmy, ponieważ mam zwyczaj czytania tego co podpisuję. Po tym jak zacząłem pracę wiedz mi się nieco poszerzyła.
      Dodam że teoretycznie nie musisz składać reklamacji. O zmianach tego typu Obsługa Klienta jest informowana zazwyczaj z informacją czy rozwiązanie umowy przez klienta oznacza karę czy nie, ale pisemne potwierdzenie to jednak twardy dowód i podstawa do reklamacji jeśli kara by sie ojawiła bo ktoś zrobi swoją robotę nie tak itp.

    • grzegi

      Dobrze, ale składając wypowiedzenie z powodu pogorszenia warunków usługi w trakcie trwania umowy nie mogą się powołać na zmiany prawne. Rozporządzenie UE w sprawie roamingu nie uległo zmianie i ewentualne opłaty to inicjatywa operatora, która nie jest wymuszona zmianą w prawie.

    • Piotr

      Zgodnie z tym co Grzegorz napisał dyrektywa unijna przewiduje wydanie zgody operatorowi na zmiane oplat. Jesli w samej dyrektywie nie ma zastrzezenia odnoszacego sie do wypowiedzenia unowy to wracamy do tego co napisalem powyzej.

    • Bartez

      To że ci się wydaje to nie znaczy że to prawda, tu zmiana cennika nie wynika z narzuconego prawa tylko z możliwości zmiany przez operatora.

    • Feniks06

      Kolego obawiam się że swoją wiedzę prawna opierasz o tWoja interpretacje przepisów a nie o ich faktyczne brzmienie.

    • Piotr

      Ludzie nie musza sie ze mna zgadzac w temacie interpretacji przepisow. Ale nazwe idioatą karzdego kto rzuci wypowiedzeniem bez weyfikacji jak jego operator podchodzi do tematu a potem bedzie plakal ze kara, ze zlodzieje itp

    • Feniks06

      No racja. Ludziom się wydaje że prawo wygląda tak jak sądzą, że im się wydaje. Natomiast dziwię się, że stawiają na tej szali swój własny interes.

    • Piotr

      Zreszta jest jeszcze jeden wykladbik interpretacji przpisow. Dzialy marketingu pilnuja konkurencji. Jesli konkurencja robi ruch umozliwiajacy klientowi zerwanie umowy bez kar, momentalnie zaczynaja o tym spamowac swoim pracownikom bo to wieksza szansa na pozyskanie klienta jesli mozna zbic niechec klienta do uslugi bo ma cyrograf z innym operatorem. Robi tak moj pracodawca, robi tak play. Robily tak netia, polsat i lokalny operator. Czy robia dalej nie wiem bo na ta chwile nie mam kogo zapytac przy piwie

    • kalienta

      Ludzie inteligentni wybierają wygodną i tańszą ofertę na kartę. Na telefon ich stać bez rat operatora z abonamentem

  • rimoraj

    Spoko, jestem w plusie od początku i mam na firmę 5 numerów. Korzystam z roamingu przez kilka dni w miesiącu na 2 numerach. Jeśli Plus zacznie kombinować pójdę do Orange.

    • Guido

      Pewnie nie zacznie, ale z drugiej strony trzeba zauważyć, że Plus jest w gorszej sytuacji niż konkurenci z zagranicy… I to może mieć jakieś znaczenie, bo nie jest to zbyt uczciwa konkurencja. No ale nie spodziewam się, żeby Plus miał wrócić dawne zasady roamingu.

    • Jarek Siedlak

      Polskę odwiedza 18mln turystów rocznie (liczba wizyt nie osób) z czego 12 mln z krajów Unii, a wyjeżdża z 10mln (liczba wyjazdów nie osób) Polaków z czego około 7 mln do krajów Unii. Jak ktoś inwestuje w infrastrukturę to powinien zarobić na czysto więcej niż konkurencja z zagranicy bo ona traci i tu i tu. Tak to nie jest uczciwe ale dla operatorów zagranicznych dopóki bilans wyjazdów i przyjazdów będzie na korzyść tych drugich tak więc to gadanie głupot i szukanie pretekstów do zarobienia tanim kosztem.

    • Arkadiusz Szechlicki

      tak, tylko ile z tych 12 mln będzie korzystać z roamingu w plusie, jeśli ich sieć macierzysta podpisze np umowe roamingową obejmującą kilka krajów z orange albo t-mobile, pomijając już klientów tych sieci

  • Nie sądzę, żeby nawet po wprowadzeniu dodatkowych opłat klienci nasi zaczęli zmieniać operatorów – chyba, że ktoś faktycznie dużo korzysta z roamingu.

    • Masz rację, ale to też przewaga konkurencyjna na papierze, będziesz rozważał dwie podobne oferty, na jednej bonusy w UE na drugiej nie ma, co wybierzesz?

    • Piotr

      Jako ktoś nie używający roamingu operatora który mnie jeszcze nie wkurzył, lub takiego który wkurzył mnie jak dotąd najmniej :P

  • No to ekstra opłata

    mechanizm umożliwiający pobieranie dodatkowej, obok ceny krajowej, opłaty

  • Kamil

    Życzę szczerze powodzenia. Nie korzystam z roamingu, albo korzystam rzadko, jeśli mój operator zechce dodatkowo mnie za to obciążać bardzo szybko się pożegnamy. Ci operatorzy którzy nie wprowadza dodatkowych opłat mogą zacierać ręce.

    • Ale rozumiesz w czym jest problem? Operatorzy, którzy nie wprowadzą dodatkowych opłat mogą sobie na to pozwolić, to zaburza trochę równowagę na rynku

    • Kamil

      Ale rozumiesz, że dla mnie jako osoby która płaci za pewną jakość usług nie akceptowalnym jest by operator wymagał czegoś więcej niż inni operatorzy? Umowy na swoje telefony podpisałem w przekonaniu że roaming zostaje zniesiony, oczywiście w pewnych sensownych granicach, o czym wspomniałem – korzystam z niego rzadko lub wcale. Nie interesuje mnie że część operatorów się „nie wyrabia”, zarabiają na nas tyle i traktują nas tak, że nie interesują mnie ich problemy finansowe.
      Pozatym – w każdej dziedzinie biznesu jest tak, że jak się nie opłaca to się biznes zwija, albo oferuje się usługi na takim poziomie żeby klient pomimo pewnych niedogodności i tak wybrał ta konkretną ofertę.
      Jak im się nie opłaca to albo niech się zwijają albo niech zaoferują tak wysoki poziom usług krajowych żeby innym opom szczęki opadły, tyle w temacie :)

    • Piotr Potulski

      Ale rozumiesz, że w każdej branży wygrywają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić? Sklepy spożywcze w okolicy nowootwartego hipermarketu padają, bo nie mogą sobie pozwolić na marże na poziomie 1% (i przycinanie w …. w kontaktach z dostawcami).

    • Piotr Zet

      Trudno się mówi nie stać kogoś to plajtuje nie rozumiem tego że ktoś ma o to pretensję

    • Jean Michel

      Tak tak tak, cudowny wolny rynek, który dzięki temu kreuje monopole. Niech sobie splajtuje Plus, niech sobie splajtuje Play, a wtedy Orange i T-Mobile będą mogły sobie windować ceny jak im się zachce :)))

    • Kamil

      I naprawdę wierzysz że taki plus czy play splajtują? Myślisz że oni faktycznie aż tyle na tym tracą by splajtowac? Zejdź proszę na ziemię :)
      Pozatym jak już wspomniałem, by nie splajtowac wystarczy zapewnić taki poziom usług krajowych by klienci olali opłaty za roaming i korzystali doplacajac – tu widziałbym np, agregację pasm nie tylko w miastach typu Warszawa, pokrycie zasięgiem h+ 100% powierzchni kraju i mozliwie najwiekszej powierzni lte bez bzdurek typu „docieramy zasiegiem do 96 % populacji” – bo tak sie dziwnie sklada że zwykłe jestem w 4% do których akurat zasięg nie dociera wogole, a mieszkam w mieście powiatowym w centralnej Polsce. I wreszcie chcialbym zeby moj op zamiast szukac dodatkowych oplat zaczal traktowac jakosc uslug za ktore mu place jako priorytet, tak zeby przez 24miesiace nie bylo sie do czego przyczepic, a mozesz mi wierzyc lub nie, ale przez ostatnie 3-4 lata nauczylem sie bardzo dokladnie jak pisze sie reklamacje, jak zalatwia się sprawy przy pomocy UKE czy uokik i jak wymagac i skutecznie egzekwowac od tych dobrodziei to za co płacę i co mi się należy. Takie rzeczy sprawilyby że taki play czy plus by nie splajtowali nigdy, oni wręcz zaczęli by zarabiać dużo więcej.

    • Jean Michel

      Podałem to jako przykład w ramach odpowiedzi na powtarzane gęsto „jak ktoś nie daje rady to niech plajtuje”

    • Piotr Zet

      play i tak badziewie wiec spoko a plus nie splajtuje

    • Jean Michel

      A NO SKORO TAK TO SPOKO

    • grzegi

      No to w czym problem? Wygrają Ci, którzy mogą sobie na to pozwolić. Nie mam z tym problemu.

    • Piotr Zet

      Bez przesady skoro ich nie stać to po co obniżali ceny to nie jest nagła decyzja UE o tym było wiadomo już parę ładnych lat.

  • galtom

    Wyglada na to, ze zegnaj Plush… Witaj (znowu) Nju…

    • Jag Th

      szczerze to prościej sobie doładować konto raz a dobrze za 200zł i mieć ich w dupie, poza tym żal mi was… przez lata liczyliście się z cenami a teraz nagle buldupy, ja mam to gdzieś a jak będę potrzebował kasy na telefony zagranicę to się na to finansowo przygotuję i tyle

  • Adrian Nyszko

    Niech zrobią w roamingu tak jak z internetem, że nie ma nolimit tylko troche dadzą i tyle. Jak ktoś długo siedzi za granicą to i tak kupuje nowy numer

    • Piotr Zet

      A po co? Jest FUP nikt kto jedzie na urlop nie będzie z tego korzystał nie wiadomo ile

  • Andrzej Żeberko

    I tak sku… dbają o klientów ???

    • Piotr Zet

      Czego się spodziewałeś? Play i Plus to obecnie najgorszy chłam

  • Dawid Stankowski

    Przynajmniej a2mobile siedzi cicho.

    • To część Grupy Cyfrowy Polsat

    • Dawid Stankowski

      Ale mają własne przekaaźniki a także działają na plusie. Tutaj też niektórzy operatrzy wirtualni składali choć należą do większej firmy.

    • Większość wirtualnych korzysta z nadajników Playa, koło się zamyka. Praktycznie wszyscy krajowi operatorzy mają z tym problem

    • Dawid Stankowski

      Ten akurat korzysta ze swoich i Plusa.

    • Mam na myśli tylko to, że wystarczy, że Plus złożył wniosek, nie musiały od razu wszystkie zależne spółki tego robić

  • A JJ

    Argumentacji Plusa nie zrozumiałem po długim i dogłębnym ten tegowaniu w głowie. Np. Orange traci gdy ob. PL wyjedzie do np. Hiszpani i dzwoni do domu , ale zyska gdy ob.Francji wyjedzie do Hiszpanii i dzwoni do domu?

  • abradab

    Brawo Orange !!! hahaha

  • Tomasz Słupicki

    hahahah i tak sie kończy narzucanie cen.
    JAK ZA KOMUNY, tyle ma to kosztować i tyle bo bo tako rzecze pierwszy sekretarz merkel

    • Marcin

      Jak rozpoczynały się prace nad zniesieniem opłat roamingowych to Merkel co najwyżej śniła o zostaniu znaczącym politykiem. A ty pewnie po drabinie na dywan wchodziłeś

    • Tomasz Słupicki

      Merkel czy inny komunista, co za różnica?

  • Marcin Z.

    W takim razie przenoszę numer do T-Mobile

  • Mac Kowal

    Czegoś nie rozumiem. Operatorzy uzgodnili coś między sobą, stworzyli podobne cenniki, a Orange się wyłamał i teraz mają o to pretensje? Czy to nie jest zmowa cenowa? Bardzo dobry ruch ze strony Orange. Jak to możliwe, że coś takiego wyszło na jaw i nie jest piętnowane? Równie dobrze mogą tak działać stacje benzynowe i ustalać ceny w danym regionie…