42

To wymowne, że wśród najpopularniejszych gier na Steamie w 2016 roku nie ma żadnej wydanej w 2016 roku

Czy to oznacza, że w 2016 roku w branży gier wideo działo się mało, a wydawane produkcje stały na miernym poziomie? Nie do końca, ale wyniki są bardzo wymowne.

Użytkownicy platformy Valve grają w gry Valve – nie jest to chyba zbyt dużą niespodzianką. Oczywiście Steam to ogromna baza gier, wśród których znajdziemy zarówno niszowe indyki, jak i głośne produkcje AAA. Jednak żadna z nich nie była w stanie w minionym roku przyćmić dwóch potęg. Z rankingu przygotowanego przez analizujący ruch na Steamie serwis GitHyp wynika, że, podobnie jak przed rokiem, mamy do czynienia z dominacją DOTA 2 oraz CS:GO.

  1. Dota 2 / 636,607 średnio graczy na godzinę
  2. Counter-Strike: Global Offensive / 360,600 średnio graczy na godzinę
  3. Team Fortress 2 / 50,802 średnio graczy na godzinę
  4. Grand Theft Auto V / 40,258 średnio graczy na godzinę
  5. Sid Meier’s Civilization V / 37,885 średnio graczy na godzinę

Awans w zestawieniu zaliczył Team Fortress, który przed rokiem był czwarty. Zaskakuje też pozycja GTA V, które awansowało o jedno oczko. Bardzo wymowny jest ponadto awans Civilization V. Gra w ubiegłym roku była 9., a w tym zamyka pierwszą piątkę. To ciekawe, bo przecież jesteśmy świeżo po premierze szóstej odsłony serii (notabene bardzo pozytywnie ocenianej).

Nieco świeżości pojawia się w zestawieniu, które porównuje najwyższą jednorazową liczbę graczy w danej grze. Tutaj dwa pierwsze miejsca nie uległy zmianie, co tylko potwierdza dominację produkcji Valve. Szczególnie, że po Dota 2 i CS:GO jest wielka przepaść, a dopiero potem pojawiają się kolejne produkcje.

  1. Dota 2 / 1,286,617 graczy jednocześnie
  2. Counter-Strike: Global Offensive / 845,806 graczy jednocześnie
  3. No Man’s Sky / 212,321 graczy jednocześnie
  4. XCOM 2 / 132,834 peak graczy jednocześnie
  5. Dark Souls III / 129,922 graczy jednocześnie

Tutaj widać doskonale, jak można mydlić graczom oczy skutecznym marketingiem. No Man’s Sky było jednym z największych rozczarowań tego roku… o czym przekonano się dopiero po premierze. Setki sponsorowanych artykułów, podkręcany hype i budowane oczekiwania sprawiły, że tuż po premierze tytuł ten przyciągnął całkiem liczną grupę graczy. Moim zdaniem niezasłużenie. Lepiej wyglądają pod tym względem kolejne miejsca. XCOM 2 i Dark Souls III to udane produkcje, które miały wszystko, co niezbędne, aby przyciągnąć fanów do ekranu. W tego pierwszego zresztą gram do dziś.

Dominacja Valve na PC nie bierze się znikąd. Firma jest nie tylko twórcą najpopularniejszej platformy do dystrybucji gier, ale też po prostu ma w swojej ofercie perełki przyciągające rzesze grających. Co szczególnie widoczne, gry te znacząco odskakują innym produkcjom. Nie wiemy oczywiście, jak sytuacja by wyglądała, gdybyśmy wzięli pod uwagę popularne produkcje AAA spoza Steama. Jestem jednak przekonany, że ani EA, ani Ubisoft nie są w stanie póki co przebić tych wyników. Zagadką pozostają takie hity, jak League Of Legends czy Overwatch, które działają poza popularnymi platformami dystrybucji. Tutaj sytuacja mogłaby wyglądać inaczej. Niestety ze względu na brak szczegółowych danych, nie możemy porównać ze sobą popularności tych tytułów.