Ostrzeżenia o pieszych
105

Jak nie zabić pieszego na drodze nocą? Nowoczesna motoryzacja w służbie bezpieczeństwu

W niemal co trzecim wypadku drogowym w 2016 roku z udziałem pieszego w obszarze niezabudowanym zginął człowiek. Sumarycznie to aż 868 osób. Jednocześnie, najwięcej osób poszkodowanych odnotowano w miesiącach jesienno-zimowych – od października do lutego. Jak twierdzi policja, na taki stan rzeczy wpływ ma wcześnie zapadający zmrok i gorsza widoczność. Czy dzisiejsza technologia ma jakieś remedium na poprawę tej sytuacji?

Duży udział pieszych w wypadkach drogowych w Polsce to oczywiście efekt wielu czynników. Należy tutaj wymienić m.in. słabo oznakowane przejścia dla pieszych, w wielu miejscach brak chodników wyraźnie oddzielających ruch pieszych od kołowego, nieuważna i często zbyt szybka jazda kierowców, wtargnięcia pieszych na drogę, niewystarczające oświetlenie przednie samochodów, brak odblaskowych elementów na ubraniach pieszych. To niestety powoduje, że dochodzi do sytuacji takich jak na tym filmie:

Na szczęście nowoczesna motoryzacja już od dłuższego czasu oferuje rozwiązania, które znacząco poprawiają bezpieczeństwo pieszych na drodze. W tym materiale przedstawię część wraz z prezentacją ich działania.

Już od kilku lat europejskie testy NCAP weryfikują nie tylko bierną ochronę pasażerów na kolizje, ale także uwzględniają aktywne systemy bezpieczeństwa, które mają na celu zapobieżenie wypadkowi i/lub potrąceniu pieszego. Z tego też względu testowane są systemy ostrzegające o ryzyku kolizji wraz z funkcją autonomicznego wyrównania prędkości, a nawet zatrzymania. Podobnie wygląda weryfikacja w odniesieniu do pieszych. Nowo wprowadzony na rynek samochód aby otrzymać komplet 5 gwiazdek musi m.in. uniknąć potrącenia pieszego, który wszedł na przejście przy prędkości samochodu do 50 km/h, a także wyhamować z prędkości 30 km/h przed pieszym, który „wyskoczył” zza innego pojazdu. Wymogi te spełnia zdecydowana większość najnowszych konstrukcji – nowo wprowadzonych modeli na rynek. Dla przykładu podaję nowego Volkswagena Polo:

Miałem okazję sprawdzić kilkukrotnie jak tego typu zabezpieczenia działają w praktyce we wcześniej wprowadzonych modelach z wyższych segmentów:

Duży problem pojawia się jednak nocą, kiedy to widoczność jest mocno ograniczona, wyżej wspomniane systemy nie oferują już skutecznej ochrony, a piesi raczej nie dbają o to, by wyróżniać się na tle otoczenia – najpopularniejsze kolory kurtek jesienno-zimowych to czarny lub jakiś odcień szarego/granatowego – o odblaskach zwykle możemy zapomnieć. Efekty tego mogą być takie jak na pierwszym zamieszczonym tutaj filmie – potrącenie pieszego. Co gorsza niespecjalnie pomaga w tej kwestii nawet bardzo dobrej jakości oświetlenie zewnętrzne samochodu. Adaptacyjne reflektory mogą bardzo dużo poprawić – np. pozwolą zobaczyć pieszego w sytuacji z pierwszego filmu – ale może zdarzyć się tak, że będzie on akurat w obszarze wyciętym. Czasem także: nawet bardzo mocne źródło światła i tak będzie niewystarczające. Najlepiej widać to na tym filmie:

Audi Q7 ma system Night Vision (kamera na podczerwień) i w pełni adaptacyjne reflektory. Dzięki temu „widzi” pieszych znacznie wcześniej i oznacza ich na ekranie przed kierowcą, dzięki czemu ma on nieco więcej czasu na odpowiednią reakcję. System taki stosowany jest już od wielu lat w samochodach z najwyższych segmentów. Ma go np. poprzednie już Audi A8, wciąż obecna generacja A6 czy A7, jak i odpowiedniki tych samochodów innych koncernów:

Matrix LED

Najwięcej efektów daje jednak właściwe połączenie kamery na podczerwień (ew. noktowizja) z w pełni adaptacyjnymi reflektorami. Choć pokazane wcześniej Audi Q7 ma obydwa te elementy, to jednak producent nie aktywował współpracy tych systemów. Są one jednak dostępne w topowych limuzynach niemieckich producentów: Audi A8, BMW serii 7 oraz w Mercedes-Benz Klasy S. Niestety nie mam materiału z najnowszego Audi A8, ale rywali już tak:

Jak sami widzicie, przewaga jaką dają kierowcy wyżej wspomniane systemy jest KOLOSALNA! W zasadzie nie da się nie zauważyć pieszego idącego nawet dobre kilkadziesiąt, a czasem ponad 100 metrów przed nami. To zdecydowanie zmniejsza ryzyko potrącenia nawet słabo widocznego pieszego.

Multibeam LED

Wielka szkoda, że tego typu systemy dostępne są wyłącznie w absolutnie flagowych samochodach premium. Trzeba jednak przyznać, że już same adaptacyjne reflektory sporo w tej kwestii poprawiają – umożliwiają oświetlenie pobocza „długimi” nawet jeśli przed nami jest inny pojazd – a przecież dostępne są już w niektórych hatchbackach, jak np. Opel Astra. Mam nadzieję, że niebawem producenci zdecydują się na udostępnienie noktowizji (ew. kamer na podczerwień) w samochodach z niższych segmentów.

Korzystając z okazji chciałem życzyć Wam szerokiej i bezpiecznej drogi podczas świątecznych i sylwestrowych podróży!

  • Elmot

    Teoretycznie od 3 lat piesi muszą mieć odblaski (poza terenem zabudowanym) szkoda tylko, że policja nie jest zainteresowana egzekwowaniem tego przepisu.

    • Extreeme

      Niestety masz rację co dobitnie widać na pierwszym filmie

    • Luke

      Policja woli gonić kierowców którzy przekroczą prędkość o 21 kmh niż pieszych których nie widać nawet przy 40 kmh

    • ja.n.

      nie raz słyszałem jak dali pieszemu mandat za brak odblasków ale oczywiście nie sa w stanie ukarac każdego – bardziej skupił bym sie na kampanii informacyjnej – z czasem może zacznie docierac do ludzi że warto być widocznym ;-)

    • Luke

      Powiedz jak często widzisz pieszego z odblaskami? Moim zdaniem nie więcej niż co 20 ma coś na sobie

    • ja.n.

      mieszkam w mieście to nie widac takich ale na trasie widuję – prawda, mało osób nosi ale dlatego pisałem o kampanii informacyjnej – zawsze to cos bo nadal sa osoby które nie wiedzą że o takim przepisie

    • Adrian Nyszko

      Takie ostrzeganie i kampanie jak ta reklama z okularami vr w tv to dla jaj chyba. Zobaczy janusz i pójdzie kupić takie okulary, a po drodze nadal będzie chodzić jak zakamuflowany snajper. Wszystkie te filmiki o bezpieczeństwie są idiotycznie żałosne jak zwiastun nowego serialu w tvp, powinny pokazywać potrącenia, krew i zabitych, jak na sadisticu, nic innego nie dotrze do takich, po co się tak szczypać z tym pokazywaniem drastyczności

    • ja.n.

      kropla drąży skałę :-) Zawsze możesz zaproponować mediom cos lepszego – uratujesz wielu ludziom życie :-)

    • Adrian Nyszko

      Pierwsza kropla, kropelka, raczej dla przedszkolaków wybiegających z autobusu szkolnego https://youtu.be/qa6sXFb8lC8, przez kretyńską cenzure nie jestem w stanie na szybko coś znaleźć. Widocznie ludzie zrobią wszystko żeby drugi zginął na drodze i nikt nie chce pokazywać filmów dla przestrogi

    • Elmot

      Kampanie są prowadzone w szkołach (i bardzo słusznie), ale nie wiem jak z dorosłymi (ja takowej nie kojarzę). Mandaty oczywiście dają, tyle, że jak widać jeszcze za mało, bo w dalszym ciągu pieszy w nocy bez odblasku, to niestety dość częsty widok (przynajmniej w rejonach gdzie dość często się przemieszczam, czyli Małopolska i Śląsk ).

    • ja.n.

      kampanii tez nie kojarzę dlatego przydała by sie np w tv

    • Elmot

      Ja bym zrobił wspólnie z jakąś gazetą o ogólnopolskim zasięgu, bo można by od razu dodać taki odblask.

    • Franz

      Miejmy nadzieję że dzieci nauczą coś w tej kwestii rodziców

    • Elmot

      Fakt, tu jest problem, bo jeśli w nocy widzę kogoś z odblaskiem, to właśnie dzieci i młodzież. Starsi albo mają to gdzieś, albo się wstydzą, albo nie wiem..

    • ojojo

      Policja nawet nie ma budżetu aby zrobić i rozdawać odblaski! Wiem, bo z własnej inicjatywy takowe dla nich robiłem. Policja kara, za brak odblasków i już ma tego dość, bo muszą karać za bezmyślność zwłaszcza osoby w podeszłym wieku, pijaczków itp. Wyobraź sobie również, że woli ścigać pijanych kierowców niż ganiać za osobami bez odblasków, zgadnij, w którym przypadku jest większe zagrożenie? W ogóle zwróćcie uwagę ile patroli jest w Polsce, a ile np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii. Znajomy, który był pierwszy raz w Polsce był w szoku, że nie widać policji i stwierdził, że nie bałby się jechać kilka, kilkanaście km po alko.

    • Elmot

      Nie pisałem, że policja ma rozdawać odblaski, ale gazeta, która mogłaby dołączyć je do swojego wydania. Mogło by to być powiązane z akcją informacyjną i można by poszukać sponsorów takiej akcji (np. wśród towarzystw ubezpieczeniowych). Ważne, żeby temat dotarł do mniejszych miejscowości i wsi, bo to głównie tam jest problem. Policja ma karać, tak żeby jeden z drugim ogarnął, że odblask w nocy jest obowiązkowy.

    • Bękart Mroku

      To zadam podchwytliwe pytanie, dlaczego karać za jazdę po alkoholu?

  • aha

    Wykryc pieszego nawet 100m przed nami !!! Tylko ze takie Audi nowoczesne to mknie wtedy ponad 100km/h.. jaka droga hamowania na 100m…

    • Extreeme

      Droga hamowania ze 100 km/h wynosi zwykle nie więcej niż 40 m, na suchym

    • ja.n.

      „… takie Audi nowoczesne to mknie wtedy ponad 100km/h” – to nie samochód decyduje jak szybko jechać tylko kierowca – niby oczywiste ale jak widac łatwo o tym zapomnieć ;-)

    • Kazimierz

      To nie auto pędzi tylko kierowca który jim kieruje

    • Bękart Mroku

      Ile ponad 100 km/h? Toż to przecież nie kosmiczne prędkości. Mknie :P Sunie się majestatycznie co najwyżej

    • Franz

      Kolega zatrzymał się chyba w latach 80 gdy maluch rzeczywiście potrzebował 100 metrów na zatrzymanie się że swojej prędkości maksymalnej.

  • Molimo

    Jeśli ktoś jedzie 60km/h to system pomoże ale jeśli zapie*** 100km/h czy więcej to tylko kratki…

    • Bękart Mroku

      100km/h to zapier***? LOL

    • Molimo

      Po mieście to spacerek.

    • Bękart Mroku

      Wszędzie to prędkość spacerowa która powinna być uznawana za rozsądną minimalną.

    • Adrian Nyszko

      A samobójca włażący pod koła w ciemnym lesie jak ta sarenka to juz święty

  • Extreeme

    Ciekawe zestawienie. Pytanie czy systemy hamowania przed pieszym jak np. w Polo działają również nocą?

    • Tomasz Niechaj

      Te systemy działają raczej tylko przy dobrej widoczności czyli za dnia

  • Luke

    Brak doświetlania pieszych w Audi Q7 odczytuje jako SK… skoro sprzętowo wszystko jest to dlaczego jest ograniczenie programowe?

  • Kazimierz

    Takiego artykułu bardziej spodziewałbym się po autocentrum lub auto świat, a tu proszę antyweb……. Brawo za test i brawo za zwrócenie uwagi na problem

  • Adrian Nyszko

    Film z mercedesem E w 0:34 – panie kierowniku, zaczeka pan, może znajdzie się 5zl na kieliszek chleba?

    • Andrzej Śliwa

      Gdyby takie Audi A6 czy A8 było regularnie doposażane przez klientów w Night Vision to pewnie by udostępniali w niższych segmentach, ale nikt tego nie kupuje i mam takie info od handlowców zarówno BMW jak i Audi

  • TeleEng

    Night Vision w BMW dostępne było już w modelach z przynajmniej 2001 roku, także niekoniecznie jest to taka nowość :) Niemniej jednak w E66 sprawdzało się bardzo ciekawie, a nadal jest to rzadkość w wyposażeniu nawet topowych modeli.

    • Tomasz Niechaj

      Zdaje się, że w artykule napisałem: „System taki stosowany jest już od wielu lat w samochodach z najwyższych segmentów.” :)

    • TeleEng

      Nie zarzucam, że nie napisałeś :) Po prostu precyzuję, że „wiele lat” to wręcz niemal 20 lat, bo technologia nie trafiła do masówek więc ludziom może wydawać się, że to najnowszy trend techniki mający max 5 lat, czyli dla wielu nadal poza zasięgiem portfela (niestety).

    • Franz

      Może mieć i 29 lat. Praktyka pokazuje że wciąż niewielu wie o takich rozwiązaniach

    • Gruby81

      Podstawowym problemem BMW jest miejsce wyświetlania obrazu z tej kamery. Jest to z boku przez co kierowca mniej patrzy w tamtą stronę. Lepiej podszedł do tego mercedes i Audi

  • Wuuuuu

    ciekawe czy ktokolwiek by ominął tego pieszego z film nr 1.. i teraz pytanie, kogo jest wina? kierowcy, pieszego, wspólna?

    • Andrzej Śliwa

      Pieszy poruszał się po drodze więc moim zdaniem powinien był ustąpić drogi samochodowi szczególnie że akurat to on go widzi, auto pieszego niekoniecznie

    • sainox

      zgodzę się, ale oglądając to mam wrażenie że pieszy nie wiedział że za nim jedzie samochód i że ten jadący przed nim nie ominie go (w sensie że nie ma gdzie odbić) dlatego nie zszedł, ale to może być tylko wrażenie

    • krzysiekj

      Jak widzisz, że pędzi na Ciebie byk to liczysz na to, że Cie ominie? Po drugie oprócz wzroku mamy inne zmysły (słuch) a nie sądzę by z tyłu jechał bezszelestny elektryk. Jak idę poboczem to się rozglądam i orientuję co się dzieje a nie „leze jak ciele”. Podobnie jak jadę rowerem – to mnie mogą zabić a kierowca co najwyżej poobija sobie blachę.

    • Robert M

      Elektryk zresztą bezszelestny to będzie przy prędkości patrolowej;) Później i tak będzie słychać opony. Z częścią pieszych jest taki problem, że wydaje im się, że skoro widzą w nocy samochód z odległości kilometra to i kierowca ich zobaczy.

  • Bękart Mroku

    Tylko pytanie czemu to kierowca ma płacić aby nie trafić w samobójcę?
    To pieszemu powinno zależeć na nietrafieniu i to on powinien się obwiesić jak choinka odblaskami.

    • Adrian Nyszko

      Właśnie, często wystarczy jeden odblask za 5zł niż zaawansowany night vision za 10 000

    • Bękart Mroku

      Nawet komórka z włączonym ekranem lub diodą od aparatu jak idziesz bo masz nie zaplanowany spacer. Ale jak regularnie chodzisz to głupota jest nie naszyć czy doczepić do kurtki jakieś odblaski czy przykleić jakąś folię odblaskową. Cokolwiek.

    • YY

      Przecież opaski są odblaskowe, nie trzeba naszywać… Najlepiej nie chodzić jezdnią, tylko po trawie obok :P

    • Bękart Mroku

      Trawa może być mokra :P I fakt nie zawsze występuje kawałek pobocza.
      A opaskę można zgubić, lepiej na trwałe się zabezpieczyć.

    • YY

      Mając kurtkę za 500 zł nie chcę nic do niej trwale przyszywać:) zwłaszcza, że to też naruszenie warunków gwarancji, a nawet drogie rzeczy często się psują…

      Miałem odblaski w formie szelek zakładanych na ramiona. Idealne nocą do biegania. Nie ma siły, żeby spadły. Z drugiej strony kiedyś przeczepiła się do mnie grupa dresów, bo „wyglądałem w nich jak pedał”…

    • Bękart Mroku

      Niby tak ale wracając po pijaku nie zawsze będziesz pamiętał o szelkach czy opasce. O kurtce już prędzej a jak będzie trwale odblaskowa masz większe szanse zaświecić się w odpowiedniej chwili ;-)
      I życie chyba jest jednak więcej warte niż 500 pln ;-) Może obowiązek aby wszystkie kurtki na rynku miały elementy odblaskowe?

    • YY

      Idąc na imprezę jestem trzeźwy :) wtedy nakładam odblask

    • Bękart Mroku

      I siedzisz u kumpla w domu w kurtce ? :D

    • YY

      Nie ale biorę do niego kurtkę wraz z odblaskami

    • stefan

      I ten odblask sprawi że wyjeżdżajac zza zakretu swoim lansiarskim Audi zdążysz wyhamować ze 120km/h do 30?

      Nie osmieszaj sie, królu jezdni 🤣🤣🤣

    • Andrzej Śliwa
    • Robert M

      Audi lansiarskie? :D :D :D :D Przecież to taki trochę lepszy VW :D :D :D

  • Kiedy piesi zaczną dbać o siebie ? W czasie świąt miałem takie sytuacje 2 razy. Pierwszy raz jadąc drogą która ma z jednej strony chodnik musiałem ominąć czarnego pieszego idącego jak ten z pierwszego filmiku. Za drugim razem podobna sytuacja, tylko drogą szły 2 czarny baby ‚pod rękę’ połową pasa … normalnie masakra, ludzie chcą się zabić albo myślą że zawsze ich widać bo auto ma światła.

    • Andrzej Śliwa

      Święte słowa. Zaskakujące że prawie zawsze to kierowca jest winny potrącenia

    • stefan

      Slysze bol dupy, kolejny fan mistrza jazdy po pasach, Grzegorza W. z Kobyłki.

      Mniej zioła to nie bedziesz musial sie tlumaczyć.

    • Andrzej Śliwa

      Jeśli słyszysz swój ból dupy to znaczy że jest z nią bardzo źle :)

    • YY

      Jakiś wieśniak kiedyś nocą naprawiał rower na środku drogi, więc oczekuj najgorszego. Szkoda, że prawo czyni ich bezkarnymi.

  • Franz

    Zabawnie wyglądają reakcje ludzi na takie światło :)

  • Iks

    Każdy kierowca przekraczający dozwoloną prędkość jest faktycznie społecznie akceptowanym mordercą, któremu zwykle tylko się jeszcze nie „zdarzyło”.
    W warunkach powszechnego przyzwalania polskiej policji na łamanie przepisów ruchu drogowego jedynym sposobem na wyeliminowanie codziennych kilku morderstw na polskich drogach wydaje się być wprowadzenie obowiązkowego rejestratora gps z automatycznym egzekwowaniem prawa.

    • Andrzej Śliwa

      Nie wiem czy przypadkiem nie trolujesz ale maksymalna dozwolona prędkość ustalona przez urzędników nie ma niestety wiele wspólnego z bezpieczeństwem. Jest mnóstwo miejsc gdzie można jechać 50 km/h i w razie wtargnięcia pieszego na drogę kierowca nie ma szans uniknąć potrącenia, jak i są miejsca gdzie w mieście są dwa pasy, ruch pieszych jest za barierką, nie ma przejść dla pieszych a i tak ograniczenie wynosi 50 km/h. Oczywiście w tych miejscach policja najczęściej łapie „morderców”

    • YY

      a każdy pieszy wchodzący na jezdnię w niedozwolonym miejscu jest potencjalnym samobójcą i zabicie takiego delikwenta nie powinno być karane

    • Bękart Mroku

      Ja bym dodał w niedozwolony sposób. Bo możesz być samobójcą na przejściu.
      A co do karania to bym za takiego odejmował 5 punktów kierowcy aby mieli motywację do eliminowania debili ze społeczeństwa.

    • YY

      wystarczy, że jego rodzina oprócz pogrzebu będzie musiała sfinansować ci nowy zderzak i opiekę psychologa (w końcu rozjechanie człowieka to jednak ciężki wstrząs)

    • Bękart Mroku

      A co jak ktoś ma na pieńku z rodziną? :D

    • YY

      każdy jest gdzieś ubezpieczony :)

    • Bękart Mroku

      Myślałem raczej o celowym wskakiwaniu pod koła bo rodzina zapłaci i zrobię im na złość :-(
      Nowe ubezp. od samobójstwa pod kołami członka rodziny :P

    • YY

      Ubezpiecznie od szkód wyrządzonym osobom trzecim, których sprawca nie może zapłacić, gdyż nie żyje – i takie coś powinno być obligatoryjne

    • Bękart Mroku

      Pomysł dobry. Ale nie realizowalny :( Zmuś menela to opłacania tego.

    • YY

      to by musiało być częścią każdego podstawowego ubezpieczenia na życie, żeby chociaż jedna ze stron w razie wypadku była ubezpieczona i żeby zakłada ubezpieczeniowy za to zapłacił

    • Bękart Mroku

      I ilu meneli ma ubezpieczenie na życie? :D

    • YY

      Jedna ze stron, czyt kierowcy by mieli

  • stefan

    Jechac wolniej i ostrożniej?

    Nie, to na pewno nie to.

    • Bękart Mroku

      Nie wchodzić pod koła?
      Najprostsze, najskuteczniejsze i nikomu nie utrudniające życia.
      Cały czas stosuję się do tej zasady i jakoś działa, więc inni chyba też mogą.

    • ErnestN

      Mam jechać wolniej niż 50 km/h w terenie niezabudowanym? Na filmach dobrze widać że nawet to było zbyt szybko gdy pieszy wtargnie na przejście lub nie będzie miał odblasków

    • Piotr

      Przed przejściem zwalniam. Tak, nawet do 30 km/h jeśli trzeba. A dozwolone 90 km/h nie oznacza, że wolno tyle jechać w nocy na światłach mijania. Światła mijania maja zbyt mały zasięg i nie pozwalają na taką prędkość. Zasada jest zawsze taka, że jedzie się z taką prędkością, z jakiej da radę wyhamować do zera przed najdalej położonym punktem drogi, który się jeszcze dobrze widzi – czyli w nocy będzie to zasięg świateł. Ta zasada dotyczy również pokonywania łuków, jazdy we mgle, deszczu itp. Jeśli tuż za łukiem drogi będzie zwalone drzewo, albo zepsuty ciągnik i nie wyhamujesz, to będziesz jedynym winnym kolizji.

  • YY

    Nawet na jednokierunkowej patrzę w obie strony, zwłaszcza gdy mam zielone światło!

    • Gruby81

      To jest straszne że w teoretycznie pewnych sytuacjach nie można czuć się pewnie. Po to są światła by móc przejechać na zielonym bez zatrzymywania się

    • YY

      Prawo powinno na to pozwalać

    • maxprzemo

      A jak karetka wiezie umierającego do szpitala to też ma się zatrzymać na czerwonym bo ty masz zielone?
      To że masz zielone światło nie znaczy że możesz mieć klapki na oczach i pchać się ślepo na skrzyżowanie.

    • Gruby81

      Karetka i tak ostrożnie wjeżdża na czerwonym, a nie pędzi na pałę nie zastanawiając się czy ruch poprzeczny który ma zielone się zatrzyma. Mylisz pojęcia

    • maxprzemo

      To jest oczywiste. Ale oczywistym jest też że powinno się ustępować takiej karetce, że powinno tworzyć się „korytarze ratunkowe”.
      A jak jest u nas? Ile razy widziałeś karetkę jadącą na sygnale a za nim „Janusza” na doczepkę? Bo ja widzę do dzisiaj często.
      Co do samego zielonego światła to przepisy mówią też wyraźnie że nie wolno wjechać na skrzyżowanie na zielonym świetle jeśli nie będzie go można opuścić. A jak jest u nas? Korki i korki bo taki „Janusz ” z „Grażyną” „muszą” wjechać na skrzyżowanie na zielonym i też widzę takie zachowania często.
      Przepisy są według mnie dobre. Tylko wykonanie pozostawia wiele do życzenia.

    • Bękart Mroku

      Mniej więcej tyle znaczy. A pojazd uprzywilejowany nie staje się świętą krową, tylko może łamać przepisy z zachowaniem szczególnej ostrożności. Nie działa to tak, że włączasz koguty i walisz na pałę. Dlatego jak jada szczególne ważne konwoje to przed nimi jadą radiowozy i blokują skrzyżowania zanim konwój dojedzie.

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Jednak i tak czekam na autonomiczne. Więcej widzą, szybciej reagują

    • Bękart Mroku

      I ile mniej przyjemności dają :-(

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Dla mnie samochód to środek transportu. Tyle, nie fapam do niego :)

    • Bękart Mroku

      Ale miło jak narzędzie używa się przyjemnie ;-)

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      No, np mogę w nim spać ;)

    • Bękart Mroku

      :D
      Niezaprzeczalnie czasem by się przydało.
      Ale i czasem przyjemnie jest poprowadzić. Fakt, że pewnie po mieście do dojazdów do pracy bym preferował tryb auto. Ale już za miastem od czasu do czasu wolałbym tryb manual.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Tryb manual na tory itp. Na publicznych drogach to powinno być zabronione. Nawet na autostradach

    • Bękart Mroku

      W publicznej przestrzeni samodzielne myślenie też powinno być zakazane? Bez przesady. Automaty mają ułatwiać życie a nie je zastępować.
      Co jak któraś AI kreatywnie rozwinie Twój tok rozumowania, że najlepiej będzie jak zamkniemy człowieka w klatce dla jego bezpieczeństwa? Będziesz bezpieczny i będziesz wygodnie żył ale co to za życie?

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Ale w jaki sposób automatyczny samochód zastępuje życie? Raczej je ratuje i ułatwia.
      Każdy myśli, że jest mistrzem kierownicy a później ponownie rozpatruje tę kwestię zawinięty o drzewo o ile nie na przeciwnym pasie

    • Bękart Mroku

      Odbiera mi przyjemność poprowadzenia. Opcja jak najbardziej.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Miej ją na torze nie na publicznej drodze. Może ty jeździsz przepisowo ale jak dobrze wiemy nie robi tego każdy. 99 osób jedzie przepisowo, 1 jak debil i zabije kilka w pozostałych.
      Niech powstaje więcej torów gdzie można się wyszaleć. Na drogach publicznych ma być bezpiecznie

    • Bękart Mroku

      Rozumiem. Tylko, że to kolejne pole które oddaje człowiek w imię bezpieczeństwa. Niby słusznie ale co nam niedługo zostanie? Najbezpieczniej jest w zamkniętej klatce. Co jeszcze oddamy w imię bezpieczeństwa? Wypadki zawsze były i zawsze będą.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Jest to dosyć nieinwazyjny sposób usunięcia przyczyn wielu wypadków czyli czynnika ludzkiego. Ja wiem, że niektórzy lubią pomachać drążkiem ale będą mogli robić to na torach. Pewnie nawet lepsza zabawa

    • Bękart Mroku

      Idąc tym tropem najlepszym rozwiązaniem jest eksterminacja ludzkości. Usuniemy cały czynnik ;-)

  • Gruby81

    Ciekawe ilu zarzekających się że nowoczesne systemy bezpieczeństwa ograniczają wolność dalej będą tak uważali

  • Patryk Kala

    tylko dlaczego ja jako kierowca mam płacić dodatkowo za bezpieczeństwo pieszego? Zwisa mi jego bezpieczeństwo. Niech sam o siebie zadba i nie chodzi jak święta krowa i stosuje odblaski gdy jest niewidoczny a problemu nie będzie.

  • Kuba

    Wszystko fajnie tylko jest jeden problem, oślepianie pieszego. Widać to dokładnie na filmie. Jak przejedzie jedno auto na 1000 z tym systemem to może i ok, ale jak takie systemy ma mieć połowa aut, to ja dziękuję być takim pieszym co mu co 5 sekund mrugają po oczach.

  • Morski Morświn

    Już niedługo będzie można nalepić na auto zielony listek i udawać ułomnego.