3

Decyzja UOKiK – 80 mln zł rekompensaty dla klientów Euro Bank, Bank Handlowy i BOŚ

Tym razem na celowniku UOKiK znalazły się banki w Polsce, który to sprawdza sposób, w jaki banki zmieniają warunki umów z klientami, a w szczególności jak o nich informują. Po lupą jest 18 banków w Polsce, dziś UOKiK poinformował o zakończeniu postępowania w stosunku do trzech z nich.

Chodzi o Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska, które w sposób niedostateczny informowały klientów o zmianach cenników, nie dostarczając im ich na trwałym nośniku. UOKiK nie nałożył na nie kary finansowej, gdyż te zobowiązały się do rekompensaty swoim klientom.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Nie nakładaliśmy kar finansowych, ponieważ banki zobowiązały się do zmiany praktyk. Łączna wartość przysporzenia konsumenckiego może wynieść nawet ok. 80 mln zł. Klienci otrzymają od banków informacje o tym, jak mogą skorzystać z rekompensaty. Od 2007 r. obowiązują przepisy dyrektywy o usługach płatniczych, która reguluje tematykę trwałego nośnika. Sektor finansowy miał więc dużo czasu na dostosowanie się do przepisów. Nasze stanowisko potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.

Wskazane banki przekazywały swoim klientom informacje o zmianach w regulaminach i cennikach swoich usług jedynie w swoich systemach bankowości elektronicznej, a te nie spełniają wymogów trwałego nośnika, gdyż mogą być w dowolnym momencie zmieniane przez te banki.

Czym więc taki nośnik może być? Prezes UOKiK wskazuje, że jest nim na przykład list w formie tradycyjnej, informacja zapisana na nośniku USB, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.

Nie chcemy powrotu do listu w kopercie. E-bankowość jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów informowania o zmianach. Jednak musi spełniać cechy trwałego nośnika. Czyli informacje muszą być przechowywane w niezmienionej postaci, przez odpowiedni czas, bank nie może ich usuwać. Takie stanowisko prezentuje również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Sam mogę potwierdzić, że ze swojego banku dostaje takie informacje na płycie CD, co też wydaje się dziwne w moim odczuciu, mimo że można go uznać za trwały nośnik, ale nie mam na czym tych informacji odczytać.

Nowy regulamin z banku dostałem z muzyką Chopina w zestawie, na wypadek jakbym nie miał CD-ROM-u, cobym chociaż muzyki posłuchał w wieży :)

Opublikowany przez Grzegorz Ułan na 18 sierpnia 2017

Niemniej te 3 banki, nie poczyniły wystarczających kroków, by w sposób właściwy udostępnić swoim klientom informacje o zmianach, do tego nie przedstawiły podstaw prawnych, ani powodów ich wprowadzenia.

W wyniku decyzji UOKiK, banki te zobowiązały się do zmiany stosowanych praktyk oraz do rekompensaty klientom strat z tym związanych. Sumę tych rekompensat oszacowano na 80 mln zł, klienci w ich ramach będą mogli korzystać za darmo z bankomatów, bezpłatnych powiadomień SMS oraz dostaną zwrot nadpłat.

Źródło: UOKiK.

Photo: BrianAJackson/Depositphotos.

  • Michał

    A czy klient banku może otrzymać odszkodowanie od banku, gdy on na 24h wyłącza możliwość płacenia kartą i wypłat z bankomatu bez informowania o tym wcześniej?
    Znaczy się była informacja od BZWB, że serwis mobilny i internetowy nie będzie działać, ale cała reszta miała być dostępna.

    I tak oto w trakcie przerwy nagle przestają działać karty…

  • Nazir

    Jak na razie w Citi Handlowy po staremu i zero info. że coś mam za free a nadpłaty ? to też nie widzę aby mi coś zwrócono za ostatnie dwa lata

  • Konrad Inglot