paczkomaty SwipBox w Biedronkach
16

InPost będzie miał poważną konkurencję. Biedronka stawia maszyny do wydawania paczek w swoich sklepach

Jak donosi właśnie Rzeczpospolita, portugalska sieć dyskontów Biedronka we współpracy z duńskim producentem maszyn do wydawania paczek SwipBox planują postawienie 2 tysięcy takich maszyn pod swoimi sklepami. Dla porównania InPost ma ich obecnie 2,9 tysięcy.

Czy przewaga InPostu zmaleje?

Tak więc to już poważne zagrożenie dominacji InPostu w naszym kraju na tym rynku i nie jest to jakiś odległy temat, już w tym roku do końca września planują postawić około 300 takich maszyn. Na początku zlokalizowane mają być na Śląsku, w Warszawie i Krakowie, a w późniejszym okresie w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.

Pierwszą firmą kurierską, która chce wykorzystać te maszyny jest DHL, który planuje ustawić 200 swoich urządzeń pod Biedronkami. Tematem zainteresowana jest również Poczta Polska, która wspólnie z Allegro planuje uruchomienie swoich maszyn, a wybór Biedronek, które dysponują największą siecią sklepów rozsianych po całej Polsce, chętnie wybieraną przez Polaków na codzienne zakupy, wydaje się najlepszym wyborem.

Michał Czechowski | dyrektor zarządzający Swipbox Polska:

Koszt całej inwestycji bierzemy na siebie. Już jednak widzimy pozytywne efekty współpracy z Biedronką. Umowa otworzyła nam drzwi do kolejnych dużych partnerów, z którymi prowadzimy negocjacje na temat rozbudowy sieci. Urządzenia będą ustawiane wewnątrz sklepów. W 2019 r. wdrożymy maszyny, które będą mogły działać na zewnątrz, m.in. na parkingach przed marketami. Zamierzamy stworzyć sieć automatów, które będą obsługiwane nie z monitora na froncie maszyny, ale bezpośrednio ze smartfona klienta. Nie będą one mieć modułu GPS, a więc będziemy mogli je ustawiać w podziemiach biurowców i apartamentowców. Wejdziemy zatem na całkiem nowy rynek.

Sposób na ominięcie przepisów

W całej tej wypowiedzi „martwi” mnie zdanie, że początkowo maszyny mają być ustawiane wewnątrz sklepów, mam nadzieję, że nie jest to wybieg związany z niedzielami wolnymi od handlu. Na podobny krok zdecydowała się sieć sklepów Żabka, która od teraz funkcjonuje jako „placówka pocztowa”, dzięki czemu takie sklepy mogą być otwarte w wolne niedziele i zatrudniać w tym czasie nawet szeregowych pracowników.

Ustawa wprowadzające niektóre niedziele jako wolne od handlu zezwala na otwieranie w wolne niedziele „placówek pocztowych w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe”. A prawo pocztowe definiuje taką placówkę jako:

(…) jednostkę organizacyjną operatora pocztowego lub agenta pocztowego, w której można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub która doręcza adresatom przesyłki pocztowe lub kwoty pieniężne określone w przekazach pocztowych, albo inne wyodrębnione i oznaczone przez operatora pocztowego miejsce, w którym można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym.

W moim rozumieniu również paczkomaty mogły by być tak klasyfikowane. Ale to tylko moje podejrzenia, osobiście nie wyobrażam sobie wciskania paczkomatów w tych sklepach do środka. Byłem już w wielu Biedronkach, już na dziś panuje tam wielki ścisk, a każdy metr kwadratowy wykorzystywany jest tam na maxa.

Źródło: Rzeczpospolita.

Sprostowanie

W powyższym artykule użyliśmy sformułowania w rożnych odmianach „paczkomat”, które to jest znakiem towarowym zastrzeżonym przez spółkę Integer.pl. S.A. W związku z tym i zgodnie z Prawem prasowym zobowiązani zostaliśmy do opublikowania poniższego sprostowania:

Nie jest prawdą, że właściciel sklepów „Biedronka” uruchamia sieć Paczkomatów. Wyraz „Paczkomat” stanowi znak towarowy słowny, na który Urząd Patentowy RP decyzją z dnia 18.02.2010 r. udzielił prawa ochronnego nr R.225679, w związku z czym prawo wyłącznego używania tego znaku towarowego dla oznaczania swoich usług przysługuje jedynie spółce Inpost S.A. oraz dwóm innym powiązanym z nią spółkom należącym do grupy kapitałowej Integer.pl S.A.