Asystent zmiany pasa ruchu w Mercedes-Benz Klasy E
35

Asystent zmiany pasa ruchu w Mercedes-Benz Klasy E. Kolejny etap na drodze do autonomicznych pojazdów

Asystent zmiany pasa ruchu w samochodzie Mercedes-Benz Klasy E to bez wątpienia kolejny etap w rozwoju autonomicznych pojazdów. Jak to działa? W dużym skrócie po przełączeniu manetki kierunkowskazu w żądanym kierunku auto w pełni samodzielnie zmienia pas ruchu kontynuując półautonomiczną jazdę drogą szybkiego ruchu. Jak to wygląda w praktyce i czy ma to sens? Zapraszam do materiału.

Mercedes-Benz Klasy E to bez wątpienia jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów, jakie obecnie jeżdżą po naszych drogach. Zainteresowanych odsyłam do mojego poprzedniego artykułu na temat tego samochodu, w którym omówiłem zdecydowaną większość zaawansowanych systemów pozwalających na półautonomiczną jazdę oraz aktywnie dbających o bezpieczeństwo. Asystent zmiany pasa ruchu w polskich Mercedesach Klasy E pojawił się dopiero kilka miesięcy temu. Dlatego też od niedawna można w naszych warunkach przetestować tą funkcję.

Aktywny asystent zmiany pasa ruchu ten działa wyłącznie na drogach szybkiego ruchu, gdzie możliwe jest rozpędzenie pojazdu do prędkości 80 km/h lub więcej. Nie jest on dostępny na drodze dwukierunkowej.

Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain

Mercedes-Benz Klasy E

Jak działa asystent zmiany pasa ruchu?

Mercedes-Benz Klasy E wyposażony w system monitorujący martwe pole cały czas „obserwuje” otoczenie wokół pojazdu. Tym samym komputer pokładowy „wie” czy, z której strony, a także w jakiej odległości znajdują się inne pojazdy. Asystent pasa ruchu dba o to, by utrzymać auto na obranym torze jazdy i koryguje delikatnie kierownicę by auto jechało środkiem pasa. Adaptacyjny tempomat utrzymuje zadaną prędkość, a jeśli jakiś pojazd z przodu jedzie wolniej, dostosowuje się do niego z zachowaniem bezpiecznej odległości. I właśnie w takiej sytuacji – auto jadące przed nami ma niższą prędkość – kierowca Klasy E może skorzystać z aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu.

Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain - wnętrze

Wystarczy, że przełączy kierunkowskaz np. w lewo. Ponieważ samochód cały czas ma pełen zestaw informacji na temat sytuacji na drodze, to jeśli tylko na sąsiadującym pasie ruchu jest wolne miejsce, Klasa E niemal natychmiast rozpocznie manewr zmiany pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat rozpędza pojazd do zadanej wcześniej prędkości, a asystent linii dba o utrzymanie pojazdu w nowym już torze jazdy. Po wyprzedzeniu, wystarczy przełączyć kierunkowskaz ponownie – tym razem w drugą stronę – by auto wróciło na wcześniej zajmowany pas ruchu. Zobaczcie film, na którym prezentuję jak to działa w praktyce:

Rzecz jasna, w sytuacji, gdy na pasie, na który chciałem wjechać znajdował się inny pojazd, Mercedes-Benz Klasy E po prostu nie wykonywał zleconego mu zadania – informował o samochodzie obok – i czekał aż będzie odpowiednio luźno.

Czy to ma sens?

Jak widzicie, Klasa E potrafi samodzielnie jechać zajmowanym pasem ruchu, dostosowywać prędkość do sytuacji na drodze, a także – na wezwanie kierowcy – zmienić pas ruchu. Pytanie czy samo operowanie manetką kierunkowskazu nie wyklucza sensu używania tej funkcji? W końcu to kierowca musi podjąć decyzję i wydać polecenie do wykonania jakiegoś zadania, a umówmy się: sam manewr zmiany pasa ruchu w sytuacji gdy wiemy, że możemy go wykonać bezpiecznie niczym trudnym nie jest.

Mercedes-Benz Klasy E - tył auta

Mercedes-Benz Klasy E All-Terrain - auto w terenie

Osobiście uważam, że funkcja zmiany pasa ruchu nieco odciąża kierowcę podczas monotonnej jazdy drogą szybkiego ruchu. Konieczność włączania manetki jest dla mnie tym samym, co chwycenie za kierownicę co jakiś czas, by asystent pasa ruchu się nie wyłączył i/lub nie zatrzymał pojazdu (Emergency Stop Assist). Jak widzicie na filmie, przejechałem całkiem spory dystans Klasą E w zasadzie tylko od czasu do czasu przełączając kierunkowskaz i/lub łapiąc za kierownicę by dać znać, że jestem obecny i monitoruję zachowanie samochodu. Nie będę jednak ukrywał, że względem pełnej funkcjonalności Drive Pilot (współpracy adaptacyjnego tempomatu i aktywnego asystenta pasa ruchu), system umożliwiający jego zmianę to niewielki profit w kwestii odciążenia kierowcy podczas jazdy. Poprawa oczywiście jest, ale to tylko ułamek tego, jak bardzo ułatwia życie funkcja Drive Pilot w tym samochodzie.

Taki sposób działania to oczywiście efekt regulacji prawnych, które wymuszają na producentach samochodów, by ich auta co jakiś czas wzywały kierowcę do udowodnienia, że jest na miejscu i może przejąć kontrolę nad samochodem. Na kolejny etap rozwoju autonomicznych systemów jazdy musimy jeszcze trochę poczekać, na szczęście niezbyt długo bo zaledwie kilkanaście dni :)

Mercedes-Benz Klasy E 220d auto z tyłu

  • Paweł Kobylak

    Ciekawi mnie jakby to wyglądało na jakiejś krajowej drodze, gdzie jadą auta z naprzeciwka.

    • Molimo

      Jakbyś przeczytał byś wiedział, że na krajówkach nie działa. ;)

  • Daniel Markiewicz

    sorry ale musze, Tesla to ma od 2 lat i działa na każdej drodze :)

    • Molimo

      I jak spisuje się na krajówkach?

    • Daniel Markiewicz

      a słyszałeś żeby ktoś zginął ostatnio? bo większość użytkowników Tesli używa na bieżąco, choć nie powinni
      edit. a właściwie nie widziałem jeszcze filmiku żeby ktoś próbował tego używać na jednopasmówce do wyprzedzania więc nie wiem :) na dwupasmówkach działa poprawnie

    • Molimo

      A słyszałeś aby ktoś ostatnio w Mercedesie E zginął? :)
      I skąd masz informacje, że większość użytkowników używa autopilota? Jakieś dane z oficjalnego źródła?

    • Daniel Markiewicz

      Tesla od czasu do czasu podaje ilość mil jakie ich flota przejechała na autopilocie i bez. Ilość filmików jakie ludzie wrzucają na YT pokazująca że samochód jest używany niezgodnie z przeznaczeniem i autopilot w miejscach w których jeszcze nie powinien sobie radzić a sobie radzi dzięki nauczaniu maszynowemu.
      pozatym nie wiem czemu odbijasz piłeczkę, po prostu napisałem że coś co Mercedes wprowadził i ogranicza, Tesla ma i nieogranicza choć być może powinna

    • ErnestN

      Sam napisałeś że nie widziałeś by ktoś w Tesli używał tego na drodze krajowej a później piszesz że Tesla tego nie ogranicza. Jesteś zaślepiony

    • Daniel Markiewicz

      na dwupasmówkach działa normalnie, na jednopasmówkach nie zmianiasz pasa tylko tylko wyprzedzasz pasem do ruchu przeciwnego więc Tesla nawet nie sprobuje na niego wjechać.

    • olo

      Noo bo Tesla ma, a jezdzi tego tyle co „folcwagenow”.

    • Daniel Markiewicz

      artykuł o Mercedesie klasy E

    • ErnestN

      A właśnie że nie działa. Zachar ostatnio sprawdzał z właścicielem tego auta. Nie kłam więc

    • Daniel Markiewicz

      chodzi ci o 23m25s? że raz nie zmienił pasa? ruszyli dalej z tematem nie próbowali wnikać dlaczego nie zmienił, czy widział samochód z przodu jako przeszkadzający czy może z tyłu, kierowca widząc sytuacje sam zmienił pas zanim samochód miał szanse. rzeczywiście ten jeden przypadek sprawia że nie działa wcale, genialne

    • ErnestN

      Właściciel sam mówił że to zwykle nie działa. Już nie ośmieszaj się więcej, serio. Bo czytać się tego nie da i nikt ci już w internecie nie wierzy

    • Daniel Markiewicz

      „działa bardziej na autostradzie”, skoro próbował to zrobić w mieście to znaczy że działa w mieście. ale spoko, jeden filmik gdzie samochód nie zmienił pasa ruchu podważa tysiące tych w którym zmienia

    • ErnestN

      Poproszę linki do tych tysięcy filmów. Tak, tysięcy

    • Adi

      Jeśli nie zadziałało na filmie, to znaczy że często nie działa. Na 100% sprawdzili to wiele razy do tego nagrania

    • Porównywanie Tesli do Mercedesa jest zasadne tylko jeśli mówimy o systemach :) Cała reszta natomiast to przepaść

    • Adi

      Masz rację. Jakość wnętrza w Tesli jest zatrwazajaco niska

  • ErnestN

    Ciekawe rozwiązanie ale wolałbym jakby wystarczyło wydanie komendy „wyprzedź” :E

    • Adi

      Bez sensu. W każdym języku inna komenda. Każdy powie to inaczej

  • Extreeme

    Interesujaco wyglada Nowe Audi A8. Ma miec wiecej autonomicznych funkcji od tego Mercedesa w tym w pelni autonomiczna jazde w korku

    • Daniel Markiewicz

      czyli aktywny tempomat?:)

    • Extreeme

      Nie. W pelni autonomiczny system, ktorego nie trzeba kontrolowac, cos czego Twoja ukochana Tesla nie ma

    • Daniel Markiewicz
    • Extreeme

      Nie interesuje mnie material prasowy producenta

    • Adi

      Jakbyś nie wiedział to aktywny tempomat nie wystarczy

    • Daniel Markiewicz

      do jazdy w korkach? a co jeszcze bo rzeczywiście nie wiem

    • Adi

      Słabo :) Doczytaj więc i nie pisz więcej głupot bo czytać się ciebie nie daje

  • Maks Cavallera

    Dopóki będą autami jeździć takie cymbały, dopóty autonomia w autach nie będzie bezpieczna.
    https://www.facebook.com/TGPolska/videos/1589528421065954/

    • Daniel Markiewicz

      oglądam ten filmik i się zastanawiam o co Ci chodzi i w pewnym momencie… rzeczywiście cymbał, OMG.

    • Adi

      Jeszcze dziennikarz pokazuje jak oszukać taki system…..

  • Adam

    Ogólnie podoba mi się koncepcja takiej jazdy autostradą, ale chciałbym by system wyreczał mnie na przynajmniej 15 minut

  • alf

    Nie wiem po co mi takie coś.
    Przecież wyprzedzanie na drodze jednokierunkowej to sama przyjemność: spojrzenie w lewe lusterko i bucior!

  • oko

    A jak ta super technologia się sprawdza zimą kiedy leży błoto albo gdy wjeżdżamy na nowy odcinek drogi jeszcze bez pasów ?