Ciekawe strony

12 narzędzi zwiększających użyteczność i poprawiających konwersję

Grzegorz Marczak
12 narzędzi zwiększających użyteczność i poprawiających konwersję
9

Wraz ze wzrostem dostępności Internetu, strony i aplikacje stają się coraz bardziej złożone. W sensie – zaspokajają coraz szerszy wachlarz naszych potrzeb. Jeśli czytasz ten artykuł, istnieje duża szansa na to, że wykorzystujesz Internet nie tylko dla rozrywki, ale również do pracy. Być może, posiad...

Wraz ze wzrostem dostępności Internetu, strony i aplikacje stają się coraz bardziej złożone. W sensie – zaspokajają coraz szerszy wachlarz naszych potrzeb. Jeśli czytasz ten artykuł, istnieje duża szansa na to, że wykorzystujesz Internet nie tylko dla rozrywki, ale również do pracy. Być może, posiadasz nawet swój własny onlajnowy biznes.

Autorem wpisu jest Bartosz Mozyrko, CEO UsabilityTools.com.

Jak zapewne wiesz, klucz do sukcesu każdej firmy leży w dopasowaniu celów biznesowych do potrzeb klienta. Identyfikacja punktów styku pomiędzy klientem a firmą jest pierwszym krokiem do stworzenia produktów i usług, które są naprawdę wartościowe. W internetach tymi punktami styku są interfejsy. Firmy zbyt często koncentrując się na swoich wewnętrznych procesach, nie dostrzegają kontekstu, w którym funkcjonują ich użytkownicy. Rezultat? „Trudne” w obsłudze strony internetowe (#usability).

Możesz wspomóc się różnymi narzędziami, które pokażą najważniejsze punkty styku z Twoim klientem i pozwolą Ci je usprawnić. Podjęcie decyzji na podstawie solidnych danych może wnieść nową jakość do oferowanych przez Ciebie rozwiązań i sprawić, że skorzysta z więcej klientów (#hajs).

W tym artykule opiszę zestaw wybranych narzędzi pozwalających ulepszyć stronę zarówno z punktu widzenia biznesu jak i użytkownika. Można je z grubsza podzielić na dwie kategorie, bazując na:

  1. Zachowaniu - możesz spojrzeć na Twoja swoją stronę z punktu widzenia użytkownika i wyciągać wnioski na podstawie obserwacji jego zachowań. Przeważnie, aby pozyskać takie informacje, należy podpiąć skrypt pod stronę. Na ogół użytkownicy nie wiedzą, że biorą udział w procesie poprawy użyteczności.
  2. Opinii – możesz zapytać osoby z grupy docelowej co myślą o Twoim biznesie. Tutaj użytkownicy mają świadomość, że Ci pomagają. Informacje pozyskuje się poprzez podpięcie skryptu (np. pop-up z ankietą), wysłanie linku z zaproszeniem do badania lub przy użyciu paneli z respondentami.

Narzędzia te pozwolą Ci tanio i szybko testować i optymalizować. Każde z nich oferuje unikalny zestaw ficzerów oraz rodzajów zbieranych informacji. Możesz używać ich osobno lub razem, wszystko to aby zapewnić wyjątkowy ekspirjens Twoim użytkownikom (#UX).

Mam nadzieję, że opisane toole będą przydatne w Twojej pracy!

Opinie

Opinie są jak dziury w du*ie. Każdy ma własną. - Jonathan Kellerman

Jeżeli potrzebujesz zrozumieć, dlaczego coś się dzieje, nie znajdziesz lepszego sposobu niż zebranie opinii od zainteresowanych tematem osób. To właśnie opinie pozwolą Ci zrozumieć zachowania użytkowników, cele, jakie sobie stawiają wchodząc na Twoją stroną oraz źródła ich wewnętrznych potrzeb.

W Internecie badania opinii są przeważnie domeną badań jakościowych.

Feedbackify

Prosty widget podpinany pod stronę, pozwalający na błyskawiczne zebranie feedbacku od użytkowników. Zbieranie opinii użytkowników o serwisie odbywa się poprzez krótkie ankiety, które zostają wyświetlone internaucie po kliknięciu w przyklejoną do rogu ekranu „zakładkę”. Użytkownikowi wyświetla się pop-up umożliwiający zostawienie informacji o jego stopniu satysfakcji podczas korzystania ze strony.

Usabilla

Narzędzie prezentuje użytkownikowi wybrany fragment serwisu wraz z towarzyszącym pytaniem (np. „Kliknij w element na stronie, który uważasz za najbardziej wiarygodny”). Rozwiązanie pozwala również na zebranie dodatkowych komentarzy od użytkowników biorących udział w badaniu. Odpowiedzi – czyli kliknięcia - użytkowników zostają zbiorczo wyświetlone za pomocą map ciepłych miejsc (nie mylić z click trackingiem).

Verify

Aplikacja świetnie nadaje się do weryfikacji pracy designerów w oczach użytkowników. Szczególnie przydatne na etapie koncepcyjnym. Interaktywne ankiety na wiele różnych sposobów pozwalają wybrać najlepszy wariant kreacji, tekstu marketingowego, przetestować postrzeganie prototypów czy makiet.

Qualaroo

Qualaroo pozwala kierować szybkie pytania ankietowe do użytkowników w dowolnym miejscu na stronie internetowej, produkcie lub w wybranym etapie ścieżki konwersji. Pomaga zrozumieć intencje odwiedzających klientów oraz zdiagnozować problemy, które uniemożliwiają im osiągnięcie celów. Ankiety mogą pojawiać się po wykonaniu określonych akcji przez użytkowników (np. opuszczenie koszyka zakupowego).

Zachowanie

Gdy nie wiem, co robić, to na wszelki wypadek wolę zachować się przyzwoicie. - Antoni Słonimski

Aby zrozumieć jak bardzo coś zachodzi, najlepiej "wejść w buty" użytkownika i spojrzeć na stronę jego oczami. Od kilku lat bardzo popularne są różnego rodzaju analityki wizualne (visual analytics), pokazujące w formie interaktywnych raportów, co robili na stronie użytkownicy. Podobnie jak w przypadku Google Analytics, użytkownicy nie wiedzą, że ich zachowanie jest analizowane.

W Internecie, badania zachowania są przeważnie domeną badań ilościowych.

MouseStats

Po podpięciu skryptu, narzędzie pozwala utrwalić wizytę każdego użytkownika w formie filmiku wideo. Właściciel może zobaczyć jak użytkownicy poruszają się po jego stronie, przyjmując ich perspektywę. Każde kliknięcie, poruszenie myszką, przewinięcie strony oraz przejście na inną podstronę zostaje zapisane.

Crazy Egg

Narzędzie jest w stanie pokazać w postaci mapy ciepłych miejsc (heat maps) czyli obszary na stronie, w które klikają użytkownicy. Metoda ta w przejrzysty sposób dostarcza informacji również o tym, które nieklikalne elementy na stronie – np. obiekty graficzne pełniące funkcję dekoracyjną – zostały pomylone z aktywnymi odnośnikami. Większość analityk nie jest w stanie dostarczyć tak szczegółowych informacji.

KISSmetrics

Solidne narzędzie, które, odpowiednio skonfigurowane, pozwala zbudować raporty mówiące skąd przychodzi osoba odwiedzająca Twoją stronę (lub produkt) oraz co robi od początku aż do końca wizyty. Dobre rozwiązanie zwiększające skuteczności kampanii marketingowych mających na celu pozyskiwanie nowych użytkowników.

Woopra

Narzędzie pokazuje dane o użytkownikach w czasie rzeczywistym. Podobnie jak KISSmetrics dostarcza szczegółowych informacji o tym, co robią użytkownicy w trakcie odwiedzin strony. Do skonfigurowania narzędzia potrzebne jest wcześniejsze „oskryptowanie” wybranych akcji użytkownika. Istnieje możliwość rozpoznania stałych użytkowników oraz identyfikacja wzorców zachowania, które występuje np. przed zakupem.

Hybrydy

Najtrudniejsze w poezji jest połączenie rzeczowości i natchnienia. - Stefan Napierski

W biznesowej prozie życia również. Umiejętność połączenie danych ilościowych (zachowanie) z jakościowymi (opinie) może przynieść największe korzyści i dać pełny obraz sytuacji.

Często do podjęcia dobrych decyzji biznesowych niezbędne są oba wymiary.

Uxeria

Platforma dedykowana zdalnym testom użyteczności. Użytkownicy z panelu otrzymują instrukcję, po której sami wykonują zadana. Klient otrzymuje nagrania pokazujące, co robił użytkownik wraz z nagraniem audio, wykresy i diagramy z testów ilościowych (np. ankieta). Przydatne d badań użyteczności, badaniach kreacji marketingowej, testowania prototypów i makiet.

UserZoom

Kombajn do zdalnych testów użyteczności pozwalających zyskać szczegółowe informacje na temat zachowań ludzi w naturalnym dla nich kontekście. Można testować prototypy stron, architekturę informacji, prowadzić benchmarking konkurencji. Podobnie jak w przypadku Uxerii, zrekrutowani użytkownicy są świadomi tego, że biorą udział testach. UserZoom jest jedną z najstarszych platform do badań UX’owych na rynku.

Loop11

Dobry sposób by przeprowadzić zdalne testy scenariuszowe na dużej liczbie osób. Użytkownikom, poprzez interaktywny „interfejs” zawarty w postaci poziomej ramki (w wyglądzie przypominającej tą z serwisu wykop.pl), zostają zaprezentowane kolejno instrukcje. Po zakończeniu zadania wszystkie informacje o użytkownikach – procent osób, które ukończyły zadanie, liczba kliknięć, czas potrzebny na wykonanie zadań, itp. – zostają zwizualizowane w postaci ilościowych statystyk.

UsabilityTools

Platforma łącząca dwa typy narzędzi: a) „skryptowe”: heatmapy, nagrania sesji, analizy formularzy, oraz do b) zdalnych testów użyteczności: ankiety, testy scenariuszowe, badania architektury informacji. Istnieje możliwość natychmiastowego zrekrutowania osób do testów z panelu badawczego. Dobra podkładka pod testy A/B („A/B Testing is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it”).

Moja osobista opinia

Narzędzi do poprawy użyteczności i optymalizacji konwersji istnieją dziesiątki (jeżeli nie setki). Każde z nich ma swoje mocne i słabe strony. Z mojego doświadczenia wynika, że zawsze dobrze jest połączyć kilka typów informacji w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów. Jestem fanem poglądu mówiącego, że „siła naszych przekonań powinna opierać się na jakości naszych uzasadnień” (propsy dla autora - wybitnego polskiego filozofa - Kazimierza Ajdukiewicza). Szczerze wierzę w to, że zwiększenie ilości źródeł informacji oraz sumienna ich analiza pomaga stworzyć produkty i usługi, które są naprawdę wyjątkowe (#dobrybiznes).

A jakie jest Twoje ulubione narzędzie? Zostaw swój komentarz w sekcji poniżej!

Bartosz Mozyrko
CEO @ UsabilityTools.com – jednej z największych na świecie platform SaaS dedykowanej poprawie konwersji i użyteczności stron internetowych.

Fan modelów I funnelów. Czasami pisze po polsku, a czasami po angielsku. Uwielbia dzielić się wiedzą.

Foto Businessman Brainstorming About Usability via Shutterstock.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu