26

Zmierzch abonamentów w MMORPG – TERA stanie się darmowe od 5 lutego 2013 roku

Kolejna gra MMORPG przechodzi na model biznesowy free-to-play. Na dobrą sprawę ciężko jest mi wymienić jakikolwiek tytuł poza World of Warcraft i EVE Online, w który nie moglibyśmy pograć bez wykupienia abonamentu. TERA: The Exiled Realms of Aborea, jeden z tytułów które miały zrewolucjonizować rynek MMO, ugiął się pod wymaganiami rynku i stanie się „darmowy” […]

Kolejna gra MMORPG przechodzi na model biznesowy free-to-play. Na dobrą sprawę ciężko jest mi wymienić jakikolwiek tytuł poza World of Warcraft i EVE Online, w który nie moglibyśmy pograć bez wykupienia abonamentu.

TERA: The Exiled Realms of Aborea, jeden z tytułów które miały zrewolucjonizować rynek MMO, ugiął się pod wymaganiami rynku i stanie się „darmowy” 5 lutego 2013 roku.

Gra znana jest głównie z tego, że im lepszą zbroję noszą damskie postaci, tym więcej ona odsłania. Poza tym tytuł ten oferuje m.in. bardzo dynamiczną walkę (w ogóle nie przypominającą MMORPG) i ciekawy system polityczny, zakładający np. wybory na różnego rodzaju stanowiska publiczne. Najwidoczniej to za mało, żeby w dzisiejszych czasach przekonać masy do przelewania miesiąc w miesiąc 15$ na konto wydawcy.

tera

Naszła mnie refleksja. Praktycznie żadne MMORPG nie wymagają już opłacania abonamentu.

Zaczęło się od pomniejszych gier, potem przyszła pora na znane marki, takie jak Conan, DC Universe czy Lord of the Rings. Symbolem tego, że „abonamentowe” MMORPG nie mają już racji bytu stało się Star Wars: The Old Republic, które po wielkich problemach z przyciągnięciem graczy otworzyło się na wszystkich chętnych. The Secret World i Guild Wars 2 działają natomiast w systemie buy-to-play – z bardzo nieuciążliwymi mikrotransakcjami. Obecnie ze świecą szukać MMORPG, które zmuszało by graczy do wnoszenia obowiązkowych opłat. Wbrew, wydawało by się, zdrowemu rozsądkowi , system ten się sprawdza i wyciąga z finansowego dołka produkcje, które kiedyś  zostały by zamknięte po kilku, maksymalnie kilkunastu miesiącach.

Zastanawiam się czy Blizzard kiedyś się ugnie i World of Warcraft też zostanie zaadaptowany do realiów współczesnego rynku. Wiadomo, że ta produkcja żyje we własnym świecie – pytanie tylko, na jak długo jeszcze pociągnie?

Gdybym miał wróżyć z fusów, to postawił bym pieniądze na to, że World of Warcraft stanie się free-to-play w momencie ukazania się kolejnego MMO od Zamieci (World of Starcraft! BŁAGAM!). Czyli mniej więcej w roku 2020.