7

Yahoo z AOL i Google przeciwko Microsoft i Myspace

Image via WikipediaYahoo stara się jak może, aby nie wpaść w ręce Microsoftu. W ostatnich dniach Yahoo porozumiało się z Google w sprawie przeprowadzenia kilku tygodniowego testu, który polegałby na umieszczeniu reklam google w wynikach wyszukiwania Yahoo. Jeśli obie strony będą zadowolone z wyników testu to prawdopodobnie (chociaż Yahoo nie mówi tego wprost) obie firmy […]

Jerry Yang and David Filo, the founders of Yahoo!Image via WikipediaYahoo stara się jak może, aby nie wpaść w ręce Microsoftu. W ostatnich dniach Yahoo porozumiało się z Google w sprawie przeprowadzenia kilku tygodniowego testu, który polegałby na umieszczeniu reklam google w wynikach wyszukiwania Yahoo.

Jeśli obie strony będą zadowolone z wyników testu to prawdopodobnie (chociaż Yahoo nie mówi tego wprost) obie firmy podpiszą umowę na podstawie której Yahoo całkowicie przejdzie na reklamy google jeśli chodzi o wyszukiwarkę.

Microsoft błyskawicznie zareagował na tę informację, stając w obronie rynku reklamy i przeciw monopolowi Google:

Any definitive agreement between Yahoo! and Google would consolidate over 90% of the search advertising market in Google’s hands. This would make the market far less competitive, in sharp contrast to our own proposal to acquire Yahoo! We will assess closely all of our options.

Kto by się spodziewał, że Microsoft kiedykolwiek wcieli się w rolę wojownika walczącego z dużym monopolem.

To jednak nie koniec, podobno Yahoo jest coraz bliżej zawarcia umowy z AOL na bazie której AOL kupi pulę akcji Yahoo po cenie wyższej niż oferowana przez Microsoft. Według analityków transakcja ta nie będzie wystarczająca do powstrzymania Microsoftu, ale biorąc pod uwagę potencjalny układ z Google pozycja Yahoo może się nieco odmienić.

Najważniejsze pytanie jakie powinno zadać sobie Yahoo to czy potencjalne porozumienia i umowy z AOL i Google przekonają akcjonariuszy do nie układania się z Microsoftem?

Cała sytuacja robi się jeszcze bardziej ciekawa, bo jeśli wierzyć plotkom do rozmów pomiędzy Yahoo i MS włączył się News Copr., który swoim dodatkiem do oferty złożonej przez MS może spełnić wymagania Yahoo odnośnie wartości firmy.

Trójstronna umowa w przypadku tak dużych firm był by dość ciężkim do przeprowadzenia procesem (ale nie niemożliwym) – jeśli trójstronne rozmowy o których krążą plotki okażą się prawdą to Yahoo ponownie będzie w trudnej sytuacji bo będzie miało coraz mniej argumentów na odrzucenie oferty.

Przyznam, że jestem pod wrażeniem strategii obronnej Yahoo – w sytuacji w której mało kto widział drogę ucieczki od Microsoftu, Yahoo zbudowało dość złożony i skomplikowany plan wyjścia dający im cień nadziei na sukces. Niespodziewanie do gry włączył się właściciel Myspace – włączył się jednak po stronie Microsoftu.

Z serii Microsoft kupuje Yahoo do tej pory ukazało się (chronologicznie) :