6

Yahoo Japan warte prawie tyle co główna firma

Japoński rynek internetowy choć z perspektywy bariery kulturalno-językowej może wydawać się mało interesujący i niezrozumiały to po bliższej analizie okazuje się niezwykle interesującym oraz pouczającym, głównie w świetle rozwoju branży. W 1996 roku, kilkanaście miesięcy po powstaniu w USA koncernu Yahoo!, w Japonii ruszył oddział tej firmy. Przez lata wrósł on na tyle w rzeczywistość […]

Japoński rynek internetowy choć z perspektywy bariery kulturalno-językowej może wydawać się mało interesujący i niezrozumiały to po bliższej analizie okazuje się niezwykle interesującym oraz pouczającym, głównie w świetle rozwoju branży. W 1996 roku, kilkanaście miesięcy po powstaniu w USA koncernu Yahoo!, w Japonii ruszył oddział tej firmy. Przez lata wrósł on na tyle w rzeczywistość i świadomość Japończyków, że obecnie dla wielu tamtejszych obywateli stanowi synonim internetu. Obecnie szacuje się jego wartość na 22 mld $ (wartość głównej firmy wyceniana jest na 27 mld $).

Co pozwoliło osiągnąć Yahoo! sukces w Japonii?
Dobre zarządzanie? Banał. Ale to część prawdy. Yahoo! Japan to prężnie działająca firma, która zajmuje się różnymi rodzajami działalności. Przez lata, odpowiednie decyzje pozwoliły umocnić silne części firmy, a wyeliminować słabe. Do najważniejszych decyzji i działań japońskiego Yahoo! należą:

  • Współpraca z dużymi lokalnymi graczami
    Tuż po swoim starcie, Yahoo! nawiązała współpracę z japońską firmą telekomunikacyjną Softbank. Jednym z owoców tej współpracy było dotarcie do 15 mln klientów SoftBanku. Obecnie Yahoo! Japan jest w 40% własnością Softbanku, a w 33% Yahoo US.
  • Możliwie jak najlepsza lokalizacja
    Yahoo! w wersji japońskiej przygotowane zostało tak, aby uwzględnić specyfikę nie tylko japońskiego języka, ale również i kultury oraz mentalności. Rozwiązania, które dla amerykańskich lub europejskich internautów sprawiają wrażenie nieczytelnych, dla Japończyków są naturalne oraz intuicyjne. Wynika to z dużych różnic kulturowych między KKW, a resztą świata.
  • Szeroki wachlarz usług
    Choć Yahoo! nie jest jedyną firmą internetową z zachodu, która postanowiła spróbować szczęścia w Japonii, to jest jedną z nielicznych, którym się udało. Tamtejszy rynek jest jak wcześniej wspomniałem bardzo specyficzny. Yahoo! aby odnieść sukces musiało zaoferować japońskim internautom szeroki wachlarz zintegrowanych usług. Yahoo! Japan oferuje obecnie poza swoimi typowymi usługami: szerokopasmowy dostęp do internetu oraz serwis aukcyjny. Poza tym firma posiada prawa do nazwy największego japońskiego stadionu baseballowego oraz jest właścicielem kilku mniejszych, lokalnych serwisów internetowych.

Po 12 latach swojej działalności, japoński oddział Yahoo! jest jedną z najdynamiczniejszych firm tamtejszego rynku. Swoimi wynikami oglądalności oraz zasięgu wyprzedza między innymi Google. Jest to również świetny przykład dla młodych firm jak wchodzić mają na nowe rynki.

Źródło wiadomości: TechCrunch