Xbox

Xbox 360: rywal PlayStation, który porwał do zabawy tłumy!

6

Pierwszy Xbox był zaczątkiem rewolucji — ale Microsoft udowodnił że z ich wizją i środkami mają szansę solidnie namieszać na rynku. Debiutancka konsola okazała się hitem — chociaż w swoim czasie nie dała rady zawładnąć sercami graczy na całym świecie, a na najwięcej uwagi mógł liczyć w Stanach Zjednoczonych. To był jednak dopiero początek. Jego następcy, Xboxowi 360, udało się osiągnąć znacznie więcej. Siódma generacja konsol w wykonaniu giganta z Redmond była niezwykle udana. Ale mowa tutaj o całym zestawie konsol (co jedna, to lepsza!) i kontrolerze który przyciągnął do gier wideo nawet tych, którzy dotychczas unikali ich jak ognia.

Xbox 360: najważniejsze informacje

Xbox 360 zadebiutował na rynku w 2005 roku — oficjalnie rozpoczynając siódmą generację konsol do gier. Zintegrowane z Xbox Live urządzenie szybko rozkochało w sobie użytkowników. Nowy pad okazał się hitem, zaś usługa Xbox Live nabrała tempa. To już nie tylko gra online, to (na starcie) proste gry arcade, dema, trailery i filmy. Warto jednak zauważyć, że start urządzenia, czyli grudzień 2005, był dopiero początek. Bo na przestrzeni lat zmieniały się nie tylko warianty urządzeń, ale także podejście. Prawdziwą rewolucją okazał się wydany kilka lat po premierze urządzenia kontroler ruchowy. Microsoft okazał się wyjątkowo mocnym graczem, którego na starcie bardzo mocno nie docenił jego największy rywal, czyli firma Sony. Pakiet usług, niższa cena — no i, oczywiście, szybszy start — pozwoliły konsoli szybko rozkochać w sobie użytkowników.

Xbox 360: specyfikacja techniczna

  • CPU: IBM PowerPC Xenon (trzy rdzenie 3,2 GHz);
  • GPU: ATI R500 (Xenos) 500 MHz;
  • RAM: 512 MB GDDR3 współdzielonych;
  • eDRAM: 10 MB;
  • Tryby wyświetlania: 480p, 720p, 1080p, 1080i;
  • Odtwarzane formaty: DVD-Video, CD-Audio, WMA, MP3, JPEG, MPEG-4 część 2, H.264, VC-1. Istniała także możliwość dokupienia zewnętrznego napędu HD DVD;
  • Porty: USB 2.0;
  • Kontrolery: jednocześnie można podłączyć cztery;
  • Pamięć wbudowana: w zależności od modelu — od 245 MB, do 4 GB;
  • Dysk Twardy: 2,5", odłączany — dostępny w wariantach 20 GB, 60 GB, 120 GB, 250 GB, 320 GB, 500 GB. Konsola obsługiwała także nośniki USB do 2 TB;
  • Złącza AV: zintegrowane HDMI, S/PDIF (model S), dźwięk stereo, Composite Video - 3,5 mm (model E); za pośrednictwem złącza AV: composite video, D-terminal, S-Video, SCCART RGB, VGA, Component Video, S/PDIF, RCA.

Zobacz też: Gry na Xbox 360 — w które warto zagrać?

Xbox Live rozwija skrzydła. Startuje cyfrowa dystrybucja

Microsoft lubuje się w usługach nie od dziś. I skoro wielka rewolucja z nimi związana zawitała już na pierwszym Xboxie, tutaj również nie mogło ich zabraknąć. Co więcej: do Xbox Live dołączyły Marketplace oraz Arcade. Sama usługa zresztą przeszła sporą przemianę — przedstawiając m.in. Osiągnięcia. Punkty które gracze mogli zdobywać podczas przechodzenia gier okazały się hitem — i kusiły by przechodzić gry na sto procent.

To jednak rzecz dla zaangażowanych, a mówiąc o Xbox Live dla konsoli Xbox 360 nie można pominąć Marketplace, w ramach którego można było pobierać m.in. dema gier czy zapowiedzi. Dla wielu jednak znacznie ważniejszą okazał się Xbox Live Arcade: to tam można było znaleźć najświeższe trailery, a także gry wideo. Prawdopodobnie niewielu z Was pamięta jej początki, kiedy rozmiar gry nie mógł przekroczyć... 50 MB — to były prawdziwe maleństwa!

Do Polski usługa Xbox Live trafiła dość późno — Microsoft oficjalnie wprowadził ją na nasz rynek dopiero 10.11.2010 roku — czyli blisko osiem lat po oficjalnym starcie. Rodzimi gracze wcześniej musieli radzić sobie inaczej: zakładając konta na losowe, zagraniczne, adresy. Było to kłopotliwe i męczące, ale... lepiej późno, niż wcale.

Xbox 360: którą wersję konsoli wybrać? Co je różni?

Konsola Xbox 360 doczekała się zestawu kilku wariantów. I dla tych którzy nie śledzili rozwoju platformy na bieżąco, szybki rzut okiem na te wszystkie wersje raczej nic nie powie. Urządzenia te różniły się zarówno zestawem akcesoriów (pady przewodowe, bezprzewodowe), zintegrowanym zasilaniem dla kontrolera Kinect, wbudowanym Wi-Fi czy zestawem wyjść — w tym również HDMI.

Premierowa wersja konsoli — Core i Premium nie posiadały wbudowanej pamięci. Pierwsza z nich zresztą oferowała pakiet z przewodowym kablem. Premium — w pakiecie posiadał dysk 20 GB, headset i kabel component. W biedniejszym zestawie czekał wyłącznie composite video. Ale już w 2007 roku do sprzedaży trafił Xbox 360 Elite — i wbrew pozorom różniło go dużo więcej, niż tylko kolor obudowy. Sprzedawany był on z HDD 120 GB, a w konsoli znalazło się miejsce dla złącza HDMI.

Prawdziwą rewolucją okazały się jednak modele Slim, które po raz pierwszy oficjalnie zobaczyliśmy na targach E3 w 2010 roku. To pierwszy wariant Xboxa 360 z wbudowanym modułem WiFi, a także większym dyskiem twardym (standardowo: 250 / 320 GB, ale znalazło się także miejsce dla budżetówki 4 GB do której użytkownicy zainteresowani cyfrową dystrybucją niemalże od razu mieli dokupić dodatkową pamięć) w standardzie. Dla tych którzy mieli pierwsze X360 zbawiennym okazała się... cisza. Microsoft w końcu zaoferował sprzęt, który działał względnie cicho i bezproblemowo. To także pierwszy wariant konsoli umożliwiający bezproblemowe podłączone kontrolera Kinect — dodatkowe zasilanie było zbędne. To jeden z popularniejszych, pozbawionych wielu błędów i ograniczeń poprzedników, model. Stąd nikogo specjalnie nie powinna dziwić jego ogromna popularność.

W 2013 roku na targach E3 poznaliśmy ostateczne modele Xbox 360 E. Designem nawiązywały one już do konsoli MS ósmej generacji, a na starcie — podobnie jak przy Slimkach — zawitały modele z dyskiem 250 GB oraz 4 GB wbudowanej pamięci Flash. Dużą zmianą z porównaniem do S, był pozbycie się wielofunkcyjnego gniazda AV.

Którą wersję Xboxa 360 warto kupić? Cóż — obecnie stawiałbym na jedno z dwóch ostatnich wydań. Dysk to kwestia indywidualna — ale zarówno S jak i E są najlepszymi i najbardziej dopracowanymi wariantami konsolki. Bez awarii typu przegrzewanie się konsoli (skutkujące ostatecznie RROD) i zacinających się napędów — za to z masą usprawnień i udoskonaleń. Ogromna baza gier wciąż czyni z Xboxa 360 łakomy kąsek dla miłośników gier. Jeżeli lubicie poskakać przed konsolą i gry ruchowe nie są Wam straszne — warto rozważyć zestaw z kontrolerem Kinect

Zobacz też: Historia Xboxa — wszystko co musisz wiedzieć o konsolach Microsoftu

Xbox 360 i Kinect: kontroler ruchowy, który zapewnił konsoli "drugie życie"

Dla wielu casualowych graczy Kinect był swego czasu synonimem Xboxa 360. Kontroler wykorzystujący gesty i komendy głosowe porwał do zabawy... dosłownie wszystkich. Zresztą to właśnie jemu udało się zapisać na kartach księgi rekordów Guinessa w kategorii najszybciej sprzedającego się urządzenia w segmencie elektroniki konsumenckiej. Sprzęt pojawił się na rynku dopiero w listopadzie 2010 roku — czyli pięć lat po premierze samej konsolki. Zapewnił jej jednak "drugie życie". A proste gry ruchowe okazały się ogromnym hitem, które skłoniły nawet do porzucenia ukochanych Wiilotów na konsoli konkurencji — dużo tańszej i również zapewniającej masę frajdy!

Najlepiej sprzedające się gry na Xboxa 360

Poniższa lista dla wielu może okazać się sporym zaskoczeniem — bo przecież najważniejszymi grami na platformie od zawsze były seria Forza, Gears of War i Halo. Ale rzeczywistość lubi płatać figle i na pierwsze miejsce trafił tytuł, który latami był przedmiotem drwin tzw. hardkorowych graczy. To najważniejsza (i zdecydowanie jedna z najlepiej wykonanych) gier na kontroler ruchowy Microsoft Kinect!

  1. Kinect Adventures (24 miliony)
  2. Minecraft: Xbox 360 edition (21 milionów)
  3. Grand Theft Auto V (17,7 milionów)
  4. Halo 3 (14,5 milionów)
  5. The Elder Scrolls V: Skyrim (13,7 milionów)
  6. Call of Duty: Black Ops (12 milionów)
  7. Halo 4 (9,41 milionów)
  8. Call of Duty: Modern Warfare 2 (7,6 milionów)
  9. Gears of War (5 milionów)
  10. Gears of War 2 (5 milionów).

Xbox 360: świetne gry, walka o rynek i masa frajdy

Xbox 360 miał swoje lepsze i gorsze momenty — ale wyraźnie zapisał się w historii konsol. Nic w tym dziwnego: to platforma na którą ukazała się masa fantastycznych gier, w tym kontynuacje kultowej serii Halo. To również tam zadebiutowały serie takie jak Forza czy Gears of War, w które to najnowsze odsłony zagrywać możemy się na kolejnej generacji. Droga Microsoftu nie była łatwa: awaryjność konsol dała im się mocno we znaki, a zdobycie zaufania miłośników jego największego konkurenta, konsoli PlayStation, wydawało się niewykonalne. A jednak się udało! Ogromnym zaskoczeniem i zastrzykiem energii okazała się premiera kontrolera ruchowego, który porwał do zabawy tłumy. Według danych z 2016 roku, gigantowi z Redmond udało się sprzedać ponad 84 miliony Xbox 360!

Źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: