Felietony

Wywiad z INNOVA - jednym z największych wydawców gier F2P, odpowiedzialnym za polską wersję Lineage 2

Jan Rybczyński
Wywiad z INNOVA - jednym z największych wydawców gier F2P, odpowiedzialnym za polską wersję Lineage 2
3

Gry Free to Play są coraz popularniejsze. Jest to z pewnością gorący temat dla deweloperów, wydawców, jak i samych graczy. Model ten ma zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników. Wiele zależy od tego w jaki sposób został zaprojektowany mechanizm mający przynieść zyski. Ponieważ INNOVA, jeden z na...

Gry Free to Play są coraz popularniejsze. Jest to z pewnością gorący temat dla deweloperów, wydawców, jak i samych graczy. Model ten ma zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników. Wiele zależy od tego w jaki sposób został zaprojektowany mechanizm mający przynieść zyski. Ponieważ INNOVA, jeden z największych wydawców gier F2P, niedługo wprowadzi do polski polską wersję językową gry Lineage 2, która już na dzień dzisiejszy posiada 10 000 000 zarejestrowanych użytkowników, jest to dobra okazja, żeby zapytać wydawcę dlaczego zdecydował się wejść na nasz rynek oraz czym charakteryzuje się rynek gier F2P.

Na pytania odpowiada Inessa Ayzenberg, VP of business development INNOVA.

1. Opowiedz nam o firmie Innova. Jakie są Wasze produkty i cele.

Innova to przede wszystkim pionier na rosyjskim rynku interaktywnej rozrywki, ale także wiodący wydawca gier na terytorium Federacji Rosyjskiej i CIS. W swoim portfolio mamy ponad 10 gier massive multiplayer, takich jak Aion, Lineage 2, Atlantica Online, RF Online, Ace Online i inne. Wsród naszych partnerów można znaleźć największe światowe firmy, reprezentujące różne branże – NCsoft, Funcom, GamersFirst, NEXON, Disney, Warner Brothers i wiele, wiele innych.

Za główny cel stawiamy sobie stwarzanie wyjątkowych doświadczeń dla graczy. Aktywnie uczestniczymy i współtworzymy współczesny rynek rozrywki online. Ten rynek rośnie w niesamowitym tempie, cechują go wyjątkowi klienci, aktywna społeczność i całe mnóstwo niepowtarzalnych okazji, które staramy się wykorzystać.

Innova udostępnia także swoją platformę “4game”, która obecnie może się poszczycić dwoma milionami aktywnych użytkowników. Nasze działy: techniczny i designu, już teraz mają ambitne plany dotyczące „4game 2.0”, która zachowa funkcjonalność launcherów, ale przeobrazi się w wygodne narzędzie przeglądarkowe. Chcemy, żeby jedno narzędzie było wykorzystywane do wszystkich operacji: do rejestracji, płatności, pobierania aktualizacji i tak dalej. Znamy ten rynek i wiemy, że gracze bardzo doceniają możliwość działania w znanym przez siebie i intuicyjnym środowisku.

2. Jaki jest główny powód, dla którego wydawcy przechodzą z modelu P2P na F2P?

Rynek gier online w Europie i w Ameryce Północnej staje się coraz bardziej konkurencyjny, a firmy dają z siebie wszystko, żeby usatysfakcjonować klientów na każdym polu. Free-to-play to oczywiście główny model biznesowy na rynku azjatyckim, ale ten typ gier staje się coraz popularniejszy także na zachodzie. Zauważając ten trend, wydawcy i deweloperzy sukcesywnie obniżają barierę wejścia gracza, czyli przeważnie cenę samej gry.

3. Czy gry F2P zawsze są lepsze dla graczy? Czy ten model może sprawić, że gra, w porównaniu z modelem płatnym, będzie dla graczy mniej atrakcyjna?

Model F2P daje graczom szansę na dokładne wypróbowanie tytułu, poznania gry i oferowanych przez nią doświadczeń, przed dokonaniem jakiejkolwiek płatności. Standardowe tryby trial, znane z wielu gier P2P, czyli płatnych, tak naprawdę nie pozwalają dobrze poznać gry, bo są pełne ograniczeń, czy to w samej treści, czy w postępach w samej rozgrywce. Triale i demo nigdy nie dadzą graczom takiej wolności, jaką zapewniają tytuły F2P.

4. A co z deweloperami i wydawcami? Czy korzystają na modelu F2P? Czy historia zna przykłady F2P nie działającego tak, jak należy?

Branża zna kilka naprawdę spektakularnych konwersji do modelu F2P. Warto tutaj wspomnieć choćby o LotRO czy D&D Online. W obu tych przypadkach, przejście na F2P przyniosło nie tylko znaczne zwiększenie liczby graczy, ale przede wszystkim, drastyczne zwiększenie przychodu. Taka sytuacja spowodowała, że developerom łatwiej było przeznaczyć dodatkowe zasoby na rozwój tych gier w nowej odsłonie, czy dodać do nich nową treść i nowe funkcje. Jeśli natomiast chodzi o wpadki związane z F2P, to obowiązuje prosta zasada – jeśli gra nie jest dobra, nie zapewnia unikalnego doświadczenia, to nie odniesie sukcesu, niezależnie od modelu biznesowego.

5. Dlaczego zdecydowaliście się stworzyć polską wersję Lineage 2? Czy polski rynek MMORPG jest atrakcyjny dla wydawców? A może kluczem jest sam model F2P?

Zauważyliśmy, że gracze z Polski i z Rosji mają ze sobą wiele wspólnego – w obu krajach graczy cechuje wyjątkowa pasja, a obie te nacje mają wielkie rzesze graczy hardkorowych. Lokalizacja Lineage 2 w Rosji pozwoliła nam znacznie zwiększyć bazę graczy i liczymy, że w Polsce sytuacja się powtórzy! Jesteśmy przekonani, ze niezależnie od znajomości języków obcych, wypuszczenie gry w języku ojczystym to propozycja, obok której gracze nie przejdą obojętnie.

6. Ciężko przejść obojętnie obok sukcesu, jaki odniosła Wasza gra na wielu rynkach w ciągu kilku ostatnich lat.

Lineage 2 zapewnia naprawdę unikalne doświadczenia, o które trudno gdzie indziej. Zamiast nacisku na model PvE, czyli player versus environment, cały świat gry koncentruje się wokół licznych gildii, sojuszy i grup tworzonych i zarządzanych przez samych graczy. Ich interakcje i wpływ na otaczający świat, sprawiają, że uniwersum staje się niezwykle interesujące i wciągające. Dodajmy do tego liczne klasy postaci, całe mnóstwo funkcji, takich jak oblężenie zamku i masowe bitwy – efekt to wyjątkowa gra, z którą każdy zimowy wieczór zamienisz w epickie i niepowtarzalne doświadczenie.

7. Czym cechuje się europejski rynek gier MMORPG i F2P?

Tryb multiplayer, jeszcze niedawno będący jedynie dodatkiem do klasycznych gier, stanowi teraz samodzielny rynek, który pod względem wielkości można porównać z innym przemysłem. Tak naprawdę nie jest już wielką nowością stwierdzenie, że gry co i rusz wyprzedzają kolejne gałęzie przemysłu rozrywkowego pod względem liczby klientów.

Polska jest typowym europejskim rynkiem – około połowa populacji to aktywni użytkownicy Internetu, z czego dwie trzecie stanowią aktywni gracze. Znając preferencje graczy dotyczące gier F2P i współpracując z lokalnymi partnerami, jesteśmy w stanie zapewnić naprawdę szeroki zasięg i bardzo konkurencyjną ofertę dla wszystkich graczy.

8. Czy Wasze plany na przyszłość wiążecie z grami F2P? Czy możesz powiedzieć coś więcej o planach dotyczących Polski?

W samej Rosji, nasze portfolio liczy obecnie 12 tytułów, jednak ilość nigdy nie była dla nas wyznacznikiem sukcesu. Przeważnie wydajemy nie więcej niż 3 gry w danym roku. Nasz zaawansowany system licencjonowania i zespół analityków, pozwalają nam bardzo precyzyjnie określić oczekiwania graczy w każdym przypadku – dajcie nam jeszcze chwilę, a z pewnością zwrócicie uwagę na nasze kolejne zapowiedzi w mediach!

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

wywiadGryfree to playF2P