18

[Wywiad] Jak radzi sobie Goldenline w erze Facebooka? Czy transmisjeonline.pl to już rentowny biznes?

Macin Pytel czyli członek zarządu firm takich jak Goldenline czy TransmisjeOnline.pl (oraz prywatny inwestor) zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań związanych z firmami które prowadzi. W poniższej rozmowie znajdziecie dużo ciekawych informacji o rozwoju Goldenline, zmianach jakie serwis ma zamiar wprowadzić, przejęciach jakich ostatnio dokonał itp. Będzie też o biznesie związanym z transmisjami online, reaktywowanym […]

Macin Pytel czyli członek zarządu firm takich jak Goldenline czy TransmisjeOnline.pl (oraz prywatny inwestor) zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań związanych z firmami które prowadzi. W poniższej rozmowie znajdziecie dużo ciekawych informacji o rozwoju Goldenline, zmianach jakie serwis ma zamiar wprowadzić, przejęciach jakich ostatnio dokonał itp. Będzie też o biznesie związanym z transmisjami online, reaktywowanym slajd.net oraz o zarządzaniu wieloma spółkami jednocześnie. Zapraszam do lektury!

Cześć – może na początek dwa słowa o tobie, czym się zajmujesz, w jakie serwisy internetowe jesteś zaangażowany.

W skrócie rzecz ujmując zajmuje się nowymi przedsięwzięciami. Zajęcie to polega na wyszukaniu istniejącego juz projektu wraz z zespołem który go tworzy a ja w zamian za udziały w tym przedsięwzięciu pomagam w rozwoju firmy, szukam modelu biznesowego, sposobów finansowania i planowaniu działań długofalowych. Podsumowując, inwestuje w spółki na wczesnym etapie funkcjonowania ale równocześnie angażuje swój czas i wiedze w ich rozwój.

Jeśli chodzi o projekty w które jestem zaangażowany to na ten moment jest to GoldenLine.pl , Zadane.pl, Slajd.net, Photoclub.com.ua, TransmisjeOnline.pl. Nie ograniczam swojej aktywności jedynie do serwisów internetowych czego przykładem jest firma TransmisjeOnline.pl dysponująca technologią do prowadzenia przekazów na żywo w internecie różnych wydarzeń typu kongresy czy konferencje prasowe ale również do szkoleń i wideokonferencji pomiedzy kilkoma uczestnikami.

Nie ograniczam swojej aktywności jedynie do serwisów internetowych czego przykładem jest firma TransmisjeOnline.pl dysponująca technologia do prowadzenia przekazów na żywo w internecie różnych wydarzeń typu kongresy czy konferencje prasowe ale również do szkoleń i wideokonferencji pomiedzy kilkoma uczestnikami.

Z pewnością już wiele razy słyszałeś to pytanie ale muszę od niego zacząć. Jak radzi sobie Goldenline w czasach okrzykniętych erą Facebooka?

Myśle, że polski internet gra w zupełnie innej lidze. To nie ten rynek, nie te pieniądze i nie te możliwości. Każdy przedsiębiorca stawia sobie konkretne cele podobnie jak ja wraz z moim Wspólnikami w GoldenLine. Mamy świadomość, że Facebook’iem nie będziemy, ale dziekuje wszystkim osobom związanymi z GoldenLine, że dzięki wspólnemu wysiłkowi udało sie zbudować firme która generuje kilka milionów obrotu i daje prace obecnie kilkudziesięciu osobom. GoldenLine tak przy okazji jest serwisem, któremu jest bliżej do LinkedIN jesli juz mowimy o wzorcach amerykańskich. Zarówno LinkedIn jak Facebook doskonale egzystują wykorzystując swoja nisze.

Ok, ale z tego co pamiętam Linkedin ma profile dla firm, ma również chyba coś na kształt własnego Twittera – nie uważasz, że GL mogło by wzbogacić się jako serwis o kilka nowych funkcjonalności (nie chodzi mi o kopiowanie tego co ma LI) ?

Nowe funkcjonalności oczywiście się przydają, ale wybraliśmy drogę organicznego wzrostu i firma rozwija się własnymi siłami tzn bez finansowania inwestorów strategicznych etc. Za nami 3 lata ostrej walki na wszelkich obszarach IT, rekrutacji, rozwoju sprzedaży i zawsze zarządzając takim projektem staje sie przed pytaniem : nowa funkcjonalność dla Klientów czy nowa funkcjonalność dla użytkowników. Chce przez to powiedzieć, że są to trudne decyzje i każdy kto prowadzi serwis internetowy zastanawia sie co robić najpierw majac dluga „to do” liste. Neverending story trwa, ale w tym roku jest o tyle łatwiej ze wiele problemów organizacyjnych mamy za soba a dodatkowo pozyskaliśmy fundusze z UE m.in na działania R&D – z tym sie wiąża nowe funkcjonalności, które juz niebawem.

No to zdradź nam co nowego zobaczymy niedługo na GL – pojawi się może coś na kształt fan page z Facebooka (na to liczę) ?

Strona główna dostanie niebawem kilka nowych funkcji. Cos na kształt Fan Page sie pojawi, ale trzeba pamiętać iż profil użytkownika GL jest w pewien sposób unikalny a za tym idą troche inne potrzeby komunikacji. Napewno zmianie ulegną grupy oraz pojawi sie kilka rozwiązań ułatwiający osobom rekrutującym kontakt z potencjalnymi kandydatami.

A macie jakiś plan „B” gdyby jednak okazało się, że Facebook zjada Goldenline? LinkedIn obronił się przed Facebookiem ale jest to bardzo silna marka z dużym doświadczeniem i olbrzymim potencjałem.

Jestem użytkownikiem Facebooka i myśle sobie że zagrożenie takie istnieje, chociaż wydaje mi się że to nie GL będzie pierwszą ofiarą. Skoro Linkedin sie obronił tzn. ze oferuje pewną wartość z ktorej uzytkownicy nie rezygnują.

Na konferencji Facebook Now uslyszalem ze GoldenLIne jest jedynym serwisem w Polsce, gdzie uzytkownicy nie chcieliby stracić swoich kontaktów wraz z przeniesieniem konta – cieszy mnie ta informacja podana przez Mediaedge:CIA bo w skrócie myślowym oznacza, ze te kontakty cos faktycznie daja, uzytkownik odnosi korzyści bycia członkiem GoldenLine. Inna sprawa jest taka, ze społeczności są troche jak knajpy – moda na nie przemija także zobaczymy co bedzie dalej.

Zostawmy w takim razie Goldenline w spokoju. Dla mnie bardzo interesującym przedsięwzięciem są również TransmisjeOnline.pl Pamiętam, że kiedy rozmawialiśmy podczas jednej z konferencji mówiłeś, że biznes świetnie się rozwija. Może powiedzieć skąd pomysł i jak teraz wygląda sytuacja – czy firma jest już rentowna i kto jest głównym klientem transmisji?

Pomysł tradycyjnie nie jest mój :-) Jakiś czas temu spotkałem przypadkowo pomysłodawców i twórców zarazem, opowiedzieli mi o projekcie i postanowiłem się zaangażować. Z perspektywy czasu uważam to za dobry pomysł, chociaż sam nie miałem doświadczenia w biznesach typu SaaS a takimi sa właśnie TransmisjeOnline.pl. Klient otrzymuje rozwiązanie , dzieki któremu może nadawać przekaz live z różnych imprez, konferencji etc jak również zorganizować videokonferencje pomiędzy kilkoma osobami.

Technologicznie jest to dosyć trudny projekt, ale daje sporo możliwości. Wielu czytelników Antyweb mogło oglądać m.in konferencje FacebookNow dzieki naszej technologii. Niebawem, platforma TransmisjeOnline bedzie udostępniona dla swoich klientów biznesowych przez jedną z firm telekomunikacyjnych. To tez jest kierunek rozwoju – jako dostawca technologii dla naszych Partnerów.

A jak wygląda najważniejszy element biznesu czyli zyskowność?

W 2009 roku firma wyszła na lekkim plusie chociaż koszty takiego projektu są znaczne głównie ze względu na technologie. W tym roku w związku z rozpoczęciem fazy biznesowej i rozwoju sieci sprzedaży o wynik jestem spokojny. Spółka idzie zgodnie z planem.

Zadane.pl, Slajd.net, Photoclub.com.ua czy brakuje w tym zestawieniu jeszcze jakiegoś serwisu ? Możesz opowiedzieć coś więcej o swoich inwestycjach oraz o tych wspólnych z GL? Dlaczego akurat te serwisy – gdzie jest ich potencjał ?

Niedawno zakończyliśmy również transakcje w sprawie jednego serwisu dotyczącego medycyny. To jest nowy obszar naszych zainteresowań.

Każdy nowy projekt ma wypełniać pewien obszar, którego nie pokrywa np GoldenLine – mam tu na myśli target odbiorców serwisu a tym samym nowe uslugi skierowane do innej grupy klientów niż ma GoldenLine. Od 3 lat budujemy w GoldenLine dział sprzedaży, który zajmuje sie sprzedażą bezpośrednią różnych serwisów i różnych usług. Obecnie jest to kilkadziesiąt osób i dział ciagle sie rozwija. Innaczej mowiąc realizując te strategie możemy oferować zarówno uslugi rekrutacyjne, kampanie zasięgowe ale również konkurs dla młodzieży jak i kampanie produktów medycznych. Wedlug mnie na skuteczność kampanii krytyczny wpływ ma nie tylko to komu ją pokazujemy ale również gdzie jest wyświetlana a dzięki własnemu działowi sprzedaży szybko możemy dotrzeć do Klientów z nową ofertą.

Co do inwestycji – muszą spełniać kilka istotnych warunków , ale najważniejszy jest sprawny i zmotywowany zespół, który zaczął realizować projekt i chce go dalej rozwijać. Reszta to kwestia pomysłów i trafnych wyborów strategii.

A co się dzieje z slajd.net – pamiętam ten serwis jeszcze z 2006 roku. Miał wtedy startować ale premiera chyba nigdy się nie odbyła. Widzę jednak, że w obecnej formie jest on bardzo bliski pomysłowi z przed 4 lat – to wypali?

To sie okaże czy wypali :-) Narazie uruchomiliśmy nieśmiertelna wersje beta, ale w postaci takiej jak sobie kiedyś założyliśmy. W połowie zeszłego roku postanowiliśmy powrócić do pomysłu i można ze slajd.net już korzystać. Zapraszam do testowania i zglaszania uwag. Ruszamy z tematem powoli ale mamy nadzieje, że taki serwis się przyda.

Cztery lata temu miałby pewnie większe szanse niż teraz :) Powiedz mi (bo to mnie zawsze ciekawiło) jak zarządzacie przejętym serwisami? Ich właściciele nadal rozwijają swoje serwisy? Jeśli tak to jak wyglądają relacje między Wami (właścicielami) a osobami które kiedyś były właścicielem?
Wydaje mi się, że panowanie nad rozwoje kilku serwisów + pilnowanie własnego biznesu (GL) jest sporym wyzwaniem
.

Cztery lata temu jeśli skupilibyśmy sie na slajd.net nie byłoby GoldenLine. To jest przykład decyzji przed którymi często się staje a dopiero perspektywa czasu daje odpowiedź czy była trafna.

Jeśli chodzi o relacje o które pytasz to nie ma reguły – niektóre serwisy są w naszych rękach a innymi dalej zarządzają pierwotni właściciele. Punktem stycznym ma być wspólna oferta sprzedażowa i dział sprzedaży – to największe wspólne pole do działań pomijając fakt wzajemnej promocji z czego czesto siłą rzeczy korzystamy.

Nie mniejszą rolę odgrywają tzw grupy robocze, których zadaniem jest dzielenie się wiedzą np z zakresu technologii. Jeśli ktoś już coś wymyślił albo opracował to drugi nie traci czasu – na tym też polega synergia naszych projektów. Zarządzanie kilkoma projektami to nie jest łatwe zadanie, ale nikt nie obiecywał że będzie latwo i słowa dotrzymał :-)

Ostatnie pytanie – czy nadal poszukujesz lub poszukujecie jako Goldenline startupów w które można zainwestować? Jeśli tak to jakich?

Szukamy i będziemy szukać nowych przedsięwzięć. Warunkiem jest to, aby projekt już działał oraz miał zgrany i zmotywowany zespół Twórców. Uważam, że wiele projektów nie dojrzewa do fazy start-up’u , ponieważ prowadzenia firmy nikt w Polsce nie uczy – jeśli mowimy o firmach typu serwis internetowy – nie mniej istotna od warstwy technologicznej jest sprawa przychodów ale również tematy prawne, księgowe, rekrutacja właściwych osób itd itd. Tutaj w zasadzie zabawa sie dopiero zaczyna. Prowadzenie (własnej) firmy dla młodych ludzi to ciekawe doświadczenie, którego nie nauczy żadna korporacja. Ważne jest to, aby nie popełniać błędów bo się traci czas i pieniądze.

Zachęcam do kontaktu osoby przedsiębiorcze – łatwo mnie można znaleźć na GoldenLine.

Dzięki wielkie za rozmowę!