Telekomy

Pożar data center w Warszawie odbił się na wynikach finansowych T-Mobile za I kwartał 2019

Grzegorz Ułan
Pożar data center w Warszawie odbił się na wynikach finansowych T-Mobile za I kwartał 2019
21

T-Mobile jako drugi operator po Orange dzieli się swoimi wynikami za I kwartał 2019, niestety nie są zbyt optymistyczne, jeśli chodzi o przychody - jako jeden z głównych powodów tego, operator wymienia pożar data center na Annopolu w Warszawie, który miał miejsce w ostatni dzień stycznia 2019 roku.

O pożarze magazynów na Annopolu w Warszawie, w wyniku którego ucierpiały też budynki T-Mobile i ich data center informowaliśmy Was 31 stycznia, zdarzenie to odbiło się również na klientach, którzy nie mogli przez długi czas korzystać z niektórych usług.

Okazuje się, że nie obyło się to też bez wpływu na wyniki finansowe, które były niższe w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 4,7%.

Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska:

W porównaniu z ubiegłym rokiem wykazaliśmy spadek przychodów, za sprawą zmiany strategii biznesowej w obszarze działalności hurtowej oraz negatywnego wpływu siły wyższej – pożaru, który zakłócił działania naszego data center w lutym tego roku. Jednak najważniejszym dla nas jest fakt, że przychody z usług mobilnych wzrosły w ujęciu rocznym o 2,8%, co doskonale odzwierciedla wzrost bazy klientów i pozwoliło nam wypracować stabilny wynik EBITDA w bardzo trudnym z punktu widzenia operacyjnego kwartale.

Co z klientami? Tu jest bardziej optymistycznie, na koniec I kwartału 2018 roku T-Mobile miał 10,50 mln kart SIM, w tym 6,99 mln w ofertach abonamentowych i 3,51 mln w ofertach na kartę. Z kolei na koniec minionego kwartału ogólna baza kart SIM wzrosło o 314 tysięcy do poziomu 10,82 mln, w tym 7,29 mln postpaid i 3,52 mln prepaid.

Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska:

Wzrost zaufania klientów do marki T‑Mobile, widoczny już pod koniec ubiegłego roku, spowodował, że klienci zostają z nami dłużej, co bezpośrednio przełożyło się na dynamiczny wzrost bazy o 314 tysięcy kart SIM i zaowocowało wyraźnym wzrostem przychodów z usług segmentu mobilnego (+2,8% (r/r)). W ogólnym rozrachunku pozwoliło nam to na utrzymanie stabilnych wyników finansowych nawet w obliczu negatywnego oddziaływania na wyniki siły wyższej – pożaru, który wpłynął na funkcjonowanie data center w Annopolu.

To porównanie z analogicznym okresem roku ubiegłego, sprawdźmy jeszcze jak to wygląda w porównaniu z ostatnim kwartałem 2018 roku, co już nie podają w dzisiejszym raporcie, więc stwórzmy własną tabelkę porównawczą.

O pożarze magazynów na Annopolu w Warszawie, w wyniku którego ucierpiały też budynki T-Mobile i ich data center informowaliśmy Was 31 stycznia, zdarzenie to odbiło się również na klientach, którzy nie mogli przez długi czas korzystać z niektórych usług.

Okazuje się, że nie obyło się to też bez wpływu na wyniki finansowe, które były niższe w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 4,7%.

Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska:

W porównaniu z ubiegłym rokiem wykazaliśmy spadek przychodów, za sprawą zmiany strategii biznesowej w obszarze działalności hurtowej oraz negatywnego wpływu siły wyższej – pożaru, który zakłócił działania naszego data center w lutym tego roku. Jednak najważniejszym dla nas jest fakt, że przychody z usług mobilnych wzrosły w ujęciu rocznym o 2,8%, co doskonale odzwierciedla wzrost bazy klientów i pozwoliło nam wypracować stabilny wynik EBITDA w bardzo trudnym z punktu widzenia operacyjnego kwartale.

Co z klientami? Tu jest bardziej optymistycznie, na koniec I kwartału 2018 roku T-Mobile miał 10,50 mln kart SIM, w tym 6,99 mln w ofertach abonamentowych i 3,51 mln w ofertach na kartę. Z kolei na koniec minionego kwartału ogólna baza kart SIM wzrosło o 314 tysięcy do poziomu 10,82 mln, w tym 7,29 mln postpaid i 3,52 mln prepaid.

Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska:

Wzrost zaufania klientów do marki T‑Mobile, widoczny już pod koniec ubiegłego roku, spowodował, że klienci zostają z nami dłużej, co bezpośrednio przełożyło się na dynamiczny wzrost bazy o 314 tysięcy kart SIM i zaowocowało wyraźnym wzrostem przychodów z usług segmentu mobilnego (+2,8% (r/r)). W ogólnym rozrachunku pozwoliło nam to na utrzymanie stabilnych wyników finansowych nawet w obliczu negatywnego oddziaływania na wyniki siły wyższej – pożaru, który wpłynął na funkcjonowanie data center w Annopolu.

To porównanie z analogicznym okresem roku ubiegłego, sprawdźmy jeszcze jak to wygląda w porównaniu z ostatnim kwartałem 2018 roku, co już nie podają w dzisiejszym raporcie, więc stwórzmy własną tabelkę porównawczą.

T-Mobile I kwartał 2019 vs IV kwartał 2018 IV kwartał 18 I kwartał 19 Różnica
Liczba kart SIM – ogólnie (tys.) 10787 10823 36
Karty SIM – postpaid 7243 7298 55
Kart SIM – prepaid 3544 3525 -19

 

Jak widać, tu również T-Mobile zalicza wzrosty, jedynie w przypadku kart SIM w ofertach na kartę odnotowali spadek o 19 tysięcy kart, ale za to ogólna liczba w bazie wzrosła o 36 tysięcy, a w najważniejszej grupie klientów, czyli na abonament o 55 tysięcy kart SIM.

Źródło: T-Mobile.

T-Mobile I kwartał 2019 vs IV kwartał 2018 IV kwartał 18 I kwartał 19 Różnica
Liczba kart SIM – ogólnie (tys.) 10787 10823 36
Karty SIM – postpaid 7243 7298 55
Kart SIM – prepaid 3544 3525 -19

 

Jak widać, tu również T-Mobile zalicza wzrosty, jedynie w przypadku kart SIM w ofertach na kartę odnotowali spadek o 19 tysięcy kart, ale za to ogólna liczba w bazie wzrosła o 36 tysięcy, a w najważniejszej grupie klientów, czyli na abonament o 55 tysięcy kart SIM.

Źródło: T-Mobile.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu