62

Facebook i Netflix najbardziej kojarzone ze wspieraniem społeczności LGBT+. Co Polacy o tym sądzą?

Wspieranie, bądź nie wspieranie społeczności LBGT+, to temat który rozgrzewa niejedną dyskusję w sieci. Firma badawcza Wavemaker postanowiła więc zapytać Polaków, co tak naprawdę myślą o tych wszystkich tęczowych logotypach i aktywizmie marek w tym obszarze.

Okazuje się, ze większa cześć społeczeństwa raczej lub zdecydowanie pozytywnie ocenia angażowanie się marek w kwestie społeczno-polityczne. Jednak tylko nieznacznie mniej osób ma do tego stosunek obojętny, a 18% negatywny lub zdecydowanie negatywny.

To ważne – twierdzą konsumenci, by produkty, które kupują, powstawały z poszanowaniem praw zwierząt, pracowników, środowiska czy bez udziału dzieci jako siły roboczej. O ile lwia część polskich internautów oczekuje od marketerów takich postaw, to już tylko połowa uważa za istotne kupowanie produktów od firm prezentujących zbliżony do nich światopogląd.

Najlepiej oceniane jest angażowanie się marek w takie kwestie jak ochrona praw dziecka, ochrona środowiska, pomoc ubogim czy wolność słowa. Nieco mniejszym poparciem cieszą się takie obszary jak wolność zgromadzeń publicznych, prawa mniejszości czy równość płci, a z najmniejszym poparciem spotyka się wspieranie praw mniejszości seksualnych.

Dodatkowo Wavemaker podzielił badanych na tych popierających aktywizm marek i tych, którzy odnoszą się do tego sceptycznie i zapytał ich, co dokładnie o tym sądzą. Po stronie popierających padły stwierdzenia, iż firmy powinny być odpowiedzialne za to w jakim świecie żyjemy, podobny odsetek lubi kiedy firmy, których produkty kupują wspierają ważne dla nich tematy oraz, że mają na to środki, by wspierać różne pozytywne działania.

Druga część barykady uważa, że firmy powinny skupić się na produktach, które sprzedają, a nie angażować się w sprawy społeczno-polityczne, co odbierane jest jako działanie dla zysku, a nie z uwagi na to, że w to akurat wierzą. Twierdzą przy tym, że tymi sprawami powinny zajmować się rządy, a nie firmy.

Co ze wspieraniem społeczności LGBT+? Najczęściej przejawiana jest czasową zmianą (w Miesiąc Dumy LGBT+) logotypów przez marki na tęczowe. Tę aktywność marek popiera 38% badanych, z kolei z brakiem akceptacji takich działań lub obojętnością utożsamia się niewiele mniej, bo 26%. Połowa z tej sceptycznej grupy jest przeciwna jakiemukolwiek wspieraniu społeczności LGBT+, a 1/3 utożsamia zmianę logotypów na tęczowe jedynie jako działania marketingowe, mające budować pozytywny wizerunek marki, bez skupiania się na realnej pomocy.

Paweł Gala, szef Wavemaker:
Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w kwestii zasadności angażowania marek w ważne tematy społeczne. Chcemy jedynie dołożyć trochę danych do gorącej dziś w branży dyskusji na temat aktywizmu i brand purpose. Badanie Wavemaker pokazuje wprawdzie uświadomione i poprzedzone namysłem wskazania konsumentów, którzy na co dzień zaangażowania marek nie analizują aż tak mocno. Bez wątpienia jednak wyczuwalny sceptycyzm części Polaków powinien dać do myślenia firmom, które kwestię aktywizmu marek traktują czasem zbyt „handlowo”.

Na koniec spójrzmy jeszcze jakie to firmy są najbardziej kojarzone ze wsparcia społeczności LGBT+.

Na pierwszym miejscu najczęściej wskazywany jest Facebook, dalej mamy Netfliksa i podium zamyka Google. Nieco mniejszy odsetek badanych wymienia tu Durex, IKEA i MTV, nie zabrakło też Microsoftu, Empiku oraz Nike i McDonald’s.


Badanie Wavemaker realizowano metodą CAWI na grupie 1000 Polaków z dostępem do internetu w sierpniu 2020 r.
Źródło: Wavemaker.