10

Wirtualna Polska mocno poprawia wyniki: przychody w górę o 30%, zysk podwojony

Wyścig w polskim Internecie trwa. Dwaj główni rywale, czyli Onet i WP walczą o koszulkę lidera, a dowody na to dostarczają nam każdego dnia. Czytamy o nowych projektach, przejęciach, poszerzaniu zespołów (nierzadko o gwiazdy znane ze starych mediów, ale też speców z branży - świeżym przykładem Tomasz Machała przechodzący do WP) - zrobiło się naprawdę ciekawie i trudno stwierdzić, czy gracze przestaną się nakręcać, czy dojdzie do uspokojenia sytuacji. Wyczekując kolejnych informacji z pola walki, można zajrzeć do wyników finansowych WP.

Wirtualna Polska podsumowała drugi kwartał bieżącego roku i całe pierwsze półrocze. W wielkim skrócie można napisać, że jest dobrze. Na pierwszy rzut oka nawet bardzo dobrze. W pierwszym półroczu Wirtualna Polska Holding mogła się pochwalić wpływami ze sprzedaży przekraczającymi 189 mln złotych. To o ponad 30% więcej niż w analogicznym okresie roku 2015. Zysk netto wzrósł dwukrotnie do poziomu blisko 21 mln złotych. Bardzo mocno, bo aż trzykrotnie wzrosły przychody pozareklamowe firmy – w minionym półroczu były to ponad 23 mln złotych. Wygląda dobrze, ale należy zwrócić uwagę na fragment raportu:

Istotne zmiany wyników grupy są częściowo spowodowane akwizycjami dokonywanymi przez grupę w 2015 roku polegającymi na nabyciu spółki Enovatis SA, Grupy NextWeb Media oraz spółek Finansowysupermarket Sp. z o.o., Web Broker Sp. z o.o. oraz Allani Sp. z o.o.

Jak przedstawiałyby się wyniki, gdyby wyłączyć z nich przejęcia i ich wpływ na raport? Też całkiem nieźle – przychody grupy Wirtualna Polska wzrosłyby o 12%. Pisząc o przejęciach, warto wspomnieć, że korporacja ciągle jest na zakupach:

W trakcie bieżącego roku finansowego skład grupy kapitałowej ulegał kolejnym zmianom, z których najistotniejszymi było nabycie w marcu 2016 roku udziałów w TotalMoney.pl Sp. z o.o., a także nabycie w czerwcu 2016 roku udziałów w spółce Nocowanie.pl Sp. z o.o.

Na tym koniec? Raczej nie:

Zarząd na bieżąco analizuje możliwości inwestycji w spółki świadczące usługi zbliżone do usług Grupy lub wobec nich komplementarne, które mogą uzupełnić portfolio produktów i usług Grupy oraz uczestniczy w procesach akwizycyjnych.

Niby nie ma tu konkretnych deklaracji, ale taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny, WP nadal może chcieć rosnąć w oparciu o akwizycje. Zwłaszcza, że firma mówi wprost, iż nastąpiło rozszerzenie dostępnego kredytu inwestycyjnego, który może być przeznaczony na przejmowanie spółek. Mowa o kilkudziesięciu milionach złotych.

Jak wyglądają wyniki, gdy mowa o użytkownikach?

Zgodnie z ostatnimi dostępnymi danymi Badania Gemius/PBI za czerwiec 2016 roku Grupa Wirtualna Polska została odwiedzona za pośrednictwem desktopu lub urządzeń mobilnych przez 19,4 mln użytkowników (Real Users), którzy wykonali 3,1 mld odsłon i spędzili na serwisach grupy ponad 105 mln godzin, co daje średnio 5h 24min 53s na użytkownika. Zasięg GWP to 76,2% – są to dane łączne dla desktop i mobile. Grupa WP jest liderem wśród desktopowych portali internetowych pod względem użytkowników (RU), odsłon i czasu, natomiast wśród portali, z których korzysta się mobilnie jest liderem pod względem liczby odsłon i czasu.

Firma informuje, że liczba unikalnych użytkowników odwiedzających w czerwcu serwisy należące do grupy wynosiła dziennie średnio 8,5 mln. Jednocześnie grupa chwali się największą w Polsce liczbą użytkowników poczty elektronicznej – jest większa nie tylko od bazy Onetu, ale też od wyniku Google.

W omawianym okresie wartość aktywów spółki wzrosła z blisko 750 mln złotych do ponad 801 mln złotych. Obrazek psują trochę zobowiązania długoterminowe, które wzrosły o ponad 31 mln złotych do poziomu blisko 325 mln złotych. Większa część tej sumy to zadłużenie kredytowe – warto pamiętać, jak powstał rywal Onetu i z jakich pieniędzy było to finansowane…

Wypada wspomnieć też o pewnej ciekawej informacji zawartej w raporcie – pisząc o czynnikach i zdarzeniach, które miały znaczący wpływ na wyniki finansowe, Wirtualna Polska zwraca uwagę nie tylko na przejęcia, ale także na zwiększenie efektywności dzięki wykorzystaniu zasobów danych Grupy oraz narzędzi big data

Grupa posiada jedną z największych w Polsce baz użytkowników portali internetowych oraz największą w Polsce bazę użytkowników poczty elektronicznej. Osiągnięcie powyższej pozycji było możliwe m.in. dzięki dokonanym przez Grupę akwizycjom.
Posiadanie dużej liczby użytkowników usług i treści daje Grupie, w granicach przewidzianych przepisami prawa, dostęp do informacji o zachowaniach użytkowników. Dzięki dostępowi do dużej liczby danych o zachowaniach użytkowników (a w szczególności o treściach i usługach z których korzystają użytkownicy) oraz postępowi w zakresie możliwości analizy dużych zasobów danych, który dokonał się w ostatnich latach (pojawienie się narzędzi do analizy dużych, różnorodnych zbiorów danych powstających z dużą częstotliwością – tzw. big data), Grupa ma istotny potencjał zwiększenia efektywności operacyjnej m.in. dzięki wprowadzeniu personalizacji treści, a także dzięki personalizacji reklam, których efektywność zwiększa się przez wyeliminowanie reklam produktów, którymi dany użytkownik nie jest zainteresowany.

Ciekaw jestem, ile w tym bełkotu właściwego dla raportów finansowych czy poświęconych im wiadomości prasowych, a ile realnego progresu? Nie jest tajemnicą, że big data już teraz może mieć spory wpływ na poczynania firm, a w przyszłości stanie się to jeszcze bardziej widoczne. Ten kierunek rozwoju może przynieść więcej korzyści niż akwizycje (chociaż i on wiąże się z przejęciami). Na razie rozwój WP prezentuje się nieźle, dostrzegają to inwestorzy, dzięki którym rośnie kurs akcji Grupy. Bez dwóch zdań można stwierdzić, że to jeden z najciekawszych podmiotów na naszej scenie internetowej i nie wynika to wyłącznie z jego rozmiarów. A robi się coraz bardziej intrygująco – przypominam, że Wirtualna Polska tworzy telewizję